springmaskhjälp!!!!
Min lilla tjej har fått mask! hon fick det igår och fick medicin igår kväll. trodde det skulle vara över, men hittade fyra till ikväll!hur jävla lång tid tar det innan den börjar verka? det har ju gått 24 timmar!!!!!
Min lilla tjej har fått mask! hon fick det igår och fick medicin igår kväll. trodde det skulle vara över, men hittade fyra till ikväll!hur jävla lång tid tar det innan den börjar verka? det har ju gått 24 timmar!!!!!
hjälp hjälp hjälp!
Ingen fara ta de lugnt. I morgon är de säkert borta. :)
Är det inte så att medlet endast tar bort maskarna men de ägg som finns överlever?
Min son har haft det flera ggr det är ingen fara det går över medicinen tar död på dom levde dom du hittade eller? det går över jag lovar!!!
det är ju inte bara att ta medicinen - man måste också byta precis allt den dag barnet och alla andra i familjen tar den; lakan, handdukar mm. och sova med underkläder förstås. Och vara noggrann som f*n med att tvätta händer.
vår dotter har nyss haft det, alla i familjen skulle trycka i sig medicin och allas sängkläder bytas (vi är en rätt stor familj)... *puh* och sen göra om det efter två veckor igen.
men jag är rätt säker på att man måste, har en husläkare hemma..
Japp, därför bör man ju upprepa behandlingen efter c:a 2-3 veckor.
Dessutom bör ju hela familjen behandlas för säkerhets skull (och man bör vara extra noga med hygien).
Dessutom bör man kanske informera dagis om barnet går där så att övriga föräldrar kan informeras (så att det är vaksamma). Annars är risken väldigt stor att man får tillbaka det inom kort.
Tack för era svar! Hon fick medicin igårkväll och vi andra tog idag. Vi har tvättat, badat, skurat och bäddat rent i sängarna. Trodde ju att medicinen skulle hjälpa direkt! SÅ ligger hon och kliar och skriker "Aj aj myror!" och så är de där igen. Har suttit och grinat i en timme nu. Va fan ska jag göra om medicinen inte hjälper? Kan man ge en dos till?
Man kan få bort springmask genom att använda en receptfri medicin, Vanquin. Den finns i tablettform eller som lösning. Läkemedlet dödar maskar och larver, men äggen påverkas inte. De kan leva i ett par veckor och nya maskar kan födas. Därför behöver man ta medicinen en gång till efter två till tre veckor för att säkert bli av med masken. Det kan också vara bra att veta att Vanquin innehåller ett färgämne som färgar avföringen röd.
Nödvändigt att hålla rent
För att säkert bli av med springmasken måste de som drabbats vara extra noggranna med att tvätta sig och hålla rent under den två veckor långa behandlingstiden.
Tänk på att
Men va fan? KAn man få maskjävlarna när som helst då? Om medicinen inte dödar äggen, kan väl dom kläckas när som helst och bli till nya maskar? usch jag ryser.....
Nu vet jag inte vilken medicin du använt, men jag antar att du använt Vanquin eftersom den är receptfri. Det tar ju ett tag innan medicinen passerat genom "systemet" och sedan ytterligare något innan maskarna dör antar jag.
Det finns en annan som heter Vermox som skrivs ut av läkare som du ev. kan ta till i det fall att det inte försvinner.
Det bästa du kan göra är (vilket du delvis redan gjort) att städa och hålla hygienen. Se till att din dotters hygien är på topp genom att tvätta rumpan med tvål och använd åtsittande kläder/pyjamas så att äggen inte sprids.
Små barn kanske inte tänker sig för utan kliar sig i rumpan och sen är det lätt att de får i sig äggen igen och så är det tillbaka.
Nu var det läääängesen jag hade något med mask i magen att göra. Senast var väl 15-20 år sedan, när jag var liten, men jag fick någon slags antifascination kring ämnet och har med viss avsmak undersökt ämnet och lärt mig lite om allt från springmask till otäckingar som trikiner m.m.... ;)
Du bör nog också informera dagis om hon går där. Det är ju troligen där hon fått det ifrån? Så kan övriga föräldrar bli medvetna (dagispersonalen behöver ju inte avslöja vilket barn som fått det ifall ni tycker det är pinsamt)
Japp, det är därför det är viktigt att hålla hygienen och att man upprepar behandlingen efter 2-3 veckor (maskens livscykel är c:a 2-3 veckor).
God morgon! Jo nog fan har vi tagit bort tre stycken till nu på morgonen.Min största har haft det en gång men då fick hon medicin och sen var det bra! Herregud, detta är tredje dagen! Ska ringa till läkaren idag och se om jag kan få Vermoxet. Tack alla!
det ska sluta ganska ommgående med rätt medicin.
HELVETES JÄVLA FITTSKIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ursäkta mitt totalt jävla ovårdade språk men jag är så less så jag spyyyyyyyyr. Ringde till läkaren idag och fick Vermox utskrivet. Gav det till lilltjejen och pustade ut lite. Detta skulle ju hjälpa. Men inte fan då! Hon har itne sagt nåt på hela dagen, men nu på kvällen så var vi ute på masksafari igen....en till jävel... Vet någon hur lång tid det tar när hon nu fått Vermox, innan maskjävlarna försvinner ur kroppen? Vermoxen tar även död på äggen vilket Vanquin inte gör.
Om inte jag minns fel är Vermoxen långsammare men effektivare.
Håll ut och fortsätt städa, städa, tvätta händer, tvätta händer, klipp naglar, osv... ;)
Här kan du köpa vermox http://medicineronline.net/