• Grönögat

Hur bra funkar EDA?

Jag ska ha EDA från första stund har jag bestämt.

Ni som har använt det; vad tyckte ni om det? Fungerade det?

Hur tidigt sätter man in det, finns det någon gräns?

Det gör mig inget att det gör ont, bara smärtan lindras så att jag kan stå ut med den, klarar EDA av jobbet?

• Svar på tråden Hur bra funkar EDA?
  • My sunshine

Jag tog den och den var super bra ¨å jag lega i värkar fast huur länge. det gav lite space att vila, tar bort värkarna ett bra tag men du kan inte få den från första stund men säg till på en gång att du ska ha den för man får bara ta den i ett visst skede när man är öppen några cm och före man är öppen för mycket kommer inte riktigt ihåg hur mycket det var.
    Vissa hinner inte få den om det går fort om man inte sagt i förväg.
    Lycka till!

• Jillsan80

Jag har tagit den båda gångerna o tänker försöka ta den nu tredje gången med. Den var min räddare EDAn klarar allt
     De brukar väl sätta in den tidigast då man e öppen 3cm (iaf här hos oss), men ja fick den då ja var öppen 2,5cm första gången!

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • dilba
    Svar på #22
    Jag tycker man har bättre kontroll på allt som händer utan EDA. smärtan är för mig inte det jobbiga utan trycket är det som är värst och EDAn tar inte trycket....För mig funkar det bäst helt utan smärtlindring, god avspänningsteknik och förmåga att följa med kroppen i det som händer.... men om du är rädd för att inte klara smärtan är det bättre att ta bort den och då funkar ju EDAn bra.
  • asfaltsblomman

om man som jag är extremt rädd för att föda, som tom överväger kejsarsnitt, då kanske EDA är det bästa?
    är rädd att smärtan ska göra att jag får panik och att jag ska tappa kontrollen-....vill ju våga föda men vet inte om jag kommer palla det..

• dilba
    asfaltsblomman skrev 2008-02-04 15:42:30 följande:
    om man som jag är extremt rädd för att föda, som tom överväger kejsarsnitt, då kanske EDA är det bästa?är rädd att smärtan ska göra att jag får panik och att jag ska tappa kontrollen-....vill ju våga föda men vet inte om jag kommer palla det..
    Självklart ska man ju utgå från sig själv!!!! EDA är ett jättebra alternativ om man är rädd för smärtan. Ni får gärna kalla mig kontrollfreak, men för mig är det viktigast att känna vad som händer i kroppen och det tar ju EDAn bort...jag kände mig som ett offer för omständigheterna och totalt utlämnad....men jag tror inte att många är som jag...jag är nån sorts anomali =)
  • dilba

jag kan ju tillägga att de flesta jag känner har varit supernöjda med edan och tycker att jag är helknasig som inte gillade den...

• Octobers

Funkar säkert jättebra när det tar. Tyvärr så har jag bara en dålig erfarenhet av det och den var verkligen dålig. Dom lyckades inte sätta den rätt så jag vart inte bedövad alls. Detta var under ett akutsnitt så det var smärta vill jag lova...

• Sunshine78

För mig tog EDA:n bara på ena sidan kroppen,kände av alla värkar på andra sidan.Fruktansvärt!!

• Netriosa

EDA funderade INTE under min första förlossning. Var livrädd inför min andra förlossning att den inte skulle fungera då heller, men det gjorde den! Det var rena rama himmelriket! Fick påfyllning tills jag var öppen 8-9 cm sen höll den i sig tills det var dags att krysta. Fick känseln tillbaka strax innan den sista krystvärken. Helt perfekt!

• candyheart

Den funkade super på mig men tyvärr hade jag en vääääääääääääääldigt långdragen förlossning. Fick EDA vid 6 cm öppen (tror också gränsen går vid 4 cm). Vid åtta cm öppen typ ett dygn senare så fick jag så mycket värkstimulerande dropp att edan inte längre hjälpte.
    Slutade i akut snitt då dottern satt fast. Så förmodligen var det därför jag öppnade mig så långsamt på slutet.
    Allt gick bra och jag skulle lätt ta EDA igen!

• candyheart

Just ja, kan även meddela att man varnar för att värkarbetet kan stanna av med EDA, så man måste få värkstimulerande dropp. Detta var ej fallet för mig, jag hade fortfarande kraftiga värkar, men de gjorde ingen nytta pga att dotterns huvud ej trängde ner. Såp jag fick värkstimulerande för att eventuellt öppna mig mera och använda sugklocka, men dotterns hjärtljud sa ifrån då.
    Därav snitt till min besvikelse :/
    Men huvudsaken att dottern mådde bra ;)

• Vintersjäl

EDA:n funkade kanon, de första fyra timmarna, då kände jag ingenting. Sen trängde smärtan igenom och jag hade rejält ont. Ångrar dock inte att jag tog den, är övertygad om att jag hade haft bra mycket mer ont om jag inte tagit den

• Vintersjäl

Kan tillägga att den sattes när jag var 4 cm öppen. Fick inga problem med avstannat värkarbete, som många får. Och det gjorde inte alls ont att sätta den

Svar på tråden Hur bra funkar EDA?