• Grönögat

Hur bra funkar EDA?

Jag ska ha EDA från första stund har jag bestämt.

Ni som har använt det; vad tyckte ni om det? Fungerade det?

Hur tidigt sätter man in det, finns det någon gräns?

Det gör mig inget att det gör ont, bara smärtan lindras så att jag kan stå ut med den, klarar EDA av jobbet?

• Svar på tråden Hur bra funkar EDA?
  • Ofir1

Själv hade jag bara lustgas. Men jag har hört mycket gott om EDA. Att den tar bort den största delen av smärtan under öppningsskedet. Men för vissa verkar det fungera sämre. På min mamma gav den t.ex. ingen effekt. Men det kan säkert bero på hur och när den sätts osv.
    Fast jag tror inte att det är bra att ta den från början. Om den sätts under den första fasen (latensfasen) så är risken stor att värkarna avtar/försvagas. Den ska väl helst sättas vid 4-5 cm öppet, alltså när den akitva fasen är igång för att minska risken för det.

Själv har jag mycket delade åsikter om EDA. Jag tror att det skulle vara himmelskt att ha under öppningsskedet. Men jag tror inte att jag skulle våga riskera svagare värkar. Jag hade väldigt starka och intensiva värkar, förlossningen gick fort, och när det sen var dax att krysta behövde jag inte göra något själv utan det gjorde värkarna (kryst reflexen) åt mig.
    Jag tror att det på så sätt kan bli jobbigare med EDA.
    Idag skulle jag nog välja bort EDA.
    Men alla gör ju det som känns bäst. Under en lång förlossning tror jag säkert att det kan ha större fördelar så jag hoppas på en kort förlossning om det blir några mer barn

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • Snoddass

EDA har jag tagit med båda mina barn och är en befrielse från allt. från att ha super ont till attinte känna någontng.
    dessvärre har den atgit bort krystvärkarna båda gångerna så jag har fått tittta på ctg skärmen för att s när jag haft värk och fått krysta då. det gic det med och utkom 2 fian ögonstenar

• Fnurra

EDA är hur bra som helst. Tar bort nästan all smärta.

• plusia

Du ska vara öppet minst 3 cm då kan man sätta igång epiduralen, annars finns det risk att värkar kan avstanna. Jag fick min epidural först 6 timmar före barnets födelse men det kändes helt underbart när det äntligen kom. Jag fick sova lite och samla på krafter... Min förlossning varade i allt i 53 timmar, jag hade önskat att jag kunde ha sluppit alla de pinvärkarna från allra första början...

• HAJ

Funkade jättebra för mig, somnade på direkten dock blev det suggklocka och klipp sen, vilket förmodligen EDAn var orsaken till. Helst ingen EDA för mig nästa gång.

• Gotteråttan

Jag fick EDAn när jag var öppen 9 cm. Den tog bort all smärta, men trycket nedåt var oförändrat. Tyvärr blev mina värkar också svaga. Från att ha öppnat mig från 0 till 9 cm på 7 timmar så hände ingenting. Från 9 cm till krystvärkarna tog det 5 timmar och sedan krystade jag i två timmar och de tog sugklocka på honom till slut för ingen av oss orkade mycket mer, trots värkstimulerande dropp. I efterhand var det nog dumt att ta EDAn, men för någon som har ett mycket smärtsamt öppningsskede skulle jag rekommendera det. Brdövningen går jättefort att sätta och känns ingenting. Jag tycker du ska fatta beslutet när du väl ligger där och känner hur du klarar det. Lycka till!

• noahs

Jag fick EDA vid 4 cm o hade nålen i genom hela förlossningen. Jag tyckte det var toppen o kommer använda det nästa gång oxå. Man känner ingen smärta, men jag kände av krystvärkarna. Från att jag fick EDAn tills sonen var född, tog det 5 timmar. Himmelriket!

Tyvärr har jag oxå hört fler som haft problem med värkarbetet efter de fått EDA. Men jag tyckte själv det var bra.

• Sussett

Eftersom jag var totalt slutkörd efter en lång och seg förlossling som fortskred dåligt men med mycket täta värkar blev jag övertalad att ta EDA. Problemet var bara att jag tydligen har väldigt tätt mellan kotorna och narkosläkaren kunde inte lägga den där den skulle vara. Försökte tre gånger men fick aldrig till det. För mig var det bara jobbigt och jag blev inte ett dugg hjälpt. Efter det har jag klarat av två till förlossningar utan smärtlindring och dessa har varit en helt fantastisk upplevelse. Ont, ja visst!! Men underbart att låta kroppen arbeta naturligt. Sen ska tilläggas att jag tror det är lättare att klara av en förlossning om man varit med förr, korppen och huvet känner ju igen situationen. Dessutom gick dessa förlossningar betydligt snabbare oxå. I sensommar är det dags för fjärde förlossningen och en sakt är säker... EDA blir det då inte!

• PecklinG

EDA funkade hur bra som helst på mig

Har för mig att du måste vara öppen minst 4 cm för att få ta den! Jag fick min när jag var öppen 8 cm och då var narkosläkarn tvungen att springa in till rummet och sätta den!!

Jag kan säga att jag kände inte när de satte den! Först för att jag hade lustgasen och sen för att jag hade 3 STORA värkar samtdigt!!

(¯`♥.¸♥ Anton 070213 BF 080220 ♥¸ .♥´¯)
  • Bigmamajama

Kände ingenting när de gav den. Funkade toppen bra och jag hade inga biverkningar efteråt. Ska in och förda barn om nån v. och då ska jag absolut säja till om det igen.
    Säj till i tid så de har en ledig narkosläkare som kan komma och ge dig det.

Svar på tråden Hur bra funkar EDA?