• Sockerpinglan

Vi i renoveringsträsket!!!

Här är tråden för oss som håller på att renoverar vårt hem, hus eller lägenhet!

Tänkte att det skulle vara roligt att diskutera idéer, problem och lösningar på allt vi vill göra. Både inomhus och i trädgården om man har en sådan!

Själv har vi precis köpt hus (byggt -74) och håller på och renoverar. Vi började med köket, och vi möter intressanta överraskningar i princip varje dag!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!
  • Trisses2

Jag hakar på här också. Vi håller just nu på med en stooor renovering av vårt 70-tals museum innan inflytt i mitten av februari.
    Badrummen är nästan klara och förhoppningsvis kommer köket på plats i nästa vecka och sedan är det bara att fortsätta med spackling och tapetsering av sovrummen.Plus att alla plastgolv från -77 ska bytas ut successivt...plus lite till såklart ...

• vickansnickan

Vi köpte vårt hus 060701 och det är en ständig överraskning.
    Nu skulle vi "bara" tapetsera i en klädkammare vi har och samtidigt sätta upp en garderob.
    Det slutar med nytt golv och nya väggar med nya fina tapeter och lite nydragen el..
    DE vi köpte huset av hade haft en vattenläcka från varmvattenberedaren som orsakat lite mögel i golvet.
    Det är dock en gammal torr fuktskada så det är ingen fara men det blev massa extra jobb..
    Man får trösta sig med att det blir fint när det är klart..
    Och så hittar man så mycket roligt när man river..
    Den här gången hittade vi tapeter som troligtvis är från när huset byggdes runt sent 1800-tal-början på 1900-talet.

Lycka till med ert hus och alla renoveringar

• vickansnickan

trissess:har varit inne och kikat lite på dina bilder..gillar verkligen era tapeter
    snacka om 70-tal...
    Ska ni spara något???

• Spessartin

Vi köpte vårt hus i maj och fick tillträde några veckor senare. Sedan dess håller vi på och renoverar och fixar! Ena delen är byggd -66 andra delen -78. Kolla in lannestock.blogg.se för att se vad vi håller på med!
    Hela huset var riktigt mörkt och tråkigt när vi köpte det, nu har vi ljusat upp det ordentligt! Trätaken har vi behållit, men allt annat är målat/tapetserat/nya golv lagda!

• Trisses2
    vickansnickan skrev 2008-01-21 20:07:22 följande:
    trissess:har varit inne och kikat lite på dina bilder..gillar verkligen era tapetersnacka om 70-tal...Ska ni spara något???
    Visst är de läckra ?! Är lite inne på att spara halltapeten men de övriga tyvärr väck. Vi har nämligen slagit ut lite väggar och gjort ett sovrum större osv. och då har det kommit för många gipsväggar emellan.. .
    När vi först såg huset, och 70-tals helheten om jag säger så, så är det faktiskt riktigt snyggt.....
  • Sockerpinglan

Trisses2; det som gör ert hus så himla läckert är ju just helheten, att allt är från samma år typ!!!

Undrar vad folk kommer att säga om våra hem om 30 år??? eller jag själv för den delen!

För sju år sedan köpte jag massor med möbler i boklaminat till vardagsrummet. Nu är jag så less på det så att jag kräks! Tror egentligen inte att det finns en enda grej som man inte lessnar på. Man vill ju byta, hålla sig uppdaterad! Undrar bara hur länge man vill det! Eller kommer det en dag då man är nöjd??? Hm, tror inte någonsin att jag kommer att bli helt "färdig".

Har fantiserat helt fritt om lilla toan där nere. Maken säger att jag får heeeeelt fria händer! Så jag funderar på en fondvägg i knallrosa medaljonger eller nått sånt! Vill gärna sätta upp en liten kristallkrona där också, med typ svarta prismor, sånt som är så poppis nu!

Har unnat mig att strosa runt i lampaffärer och har hittat en lampa som jag såååå gärna vill ha i köket. Ja, när köket blir klart vill säga!

Maken har rivit hela gamla köket, börjat sätta in det nya och nu står jobbet lite still eftersom vi väntar på bänkskivorna. Så vi kan inte sätta i spishäll eller diskbänk än! Nog för att det finns annat att göra, men det känns så frustrerande att vänta en vecka till med inflyttning!

Vissa vet redan, men för er som inte vet så bor vi hos svärföräldrarna just nu och har gjort det sedan två veckor (och nu blir det minst två veckor till, kanske tre). Vi flyttade från en lägenhet i stan till hus i söderförort, och köparna hade jättebråttom in, så vi löste det såhär!

• Trisses2
    Sockerpinglan skrev 2008-01-21 20:51:34 följande:
    Trisses2; det som gör ert hus så himla läckert är ju just helheten, att allt är från samma år typ!!!Undrar vad folk kommer att säga om våra hem om 30 år??? eller jag själv för den delen! För sju år sedan köpte jag massor med möbler i boklaminat till vardagsrummet. Nu är jag så less på det så att jag kräks! Tror egentligen inte att det finns en enda grej som man inte lessnar på. Man vill ju byta, hålla sig uppdaterad! Undrar bara hur länge man vill det! Eller kommer det en dag då man är nöjd??? Hm, tror inte någonsin att jag kommer att bli helt "färdig". Har fantiserat helt fritt om lilla toan där nere. Maken säger att jag får heeeeelt fria händer! Så jag funderar på en fondvägg i knallrosa medaljonger eller nått sånt! Vill gärna sätta upp en liten kristallkrona där också, med typ svarta prismor, sånt som är så poppis nu!Har unnat mig att strosa runt i lampaffärer och har hittat en lampa som jag såååå gärna vill ha i köket. Ja, när köket blir klart vill säga! Maken har rivit hela gamla köket, börjat sätta in det nya och nu står jobbet lite still eftersom vi väntar på bänkskivorna. Så vi kan inte sätta i spishäll eller diskbänk än! Nog för att det finns annat att göra, men det känns så frustrerande att vänta en vecka till med inflyttning!
    Känner igen det här med att man ibland snöar in på en viss stil - men man vill ju någon gång i livet kunna känna sig modern... . Vi kommer t ex att försöka hitta nån snygg fondvägg till vardagsrummet...är det 2000-tal eller vaddå??

Skulle gärna - precis som du - hitta nån vrå i huset, t ex gäst wc, där man kan göra precis vad man vill utan att behöva ta hänsyn till övriga huset....Tycker det låter helt underbart med knallrosa medaljongtapet och kristallkrona!!! Tuta och kör!

Ska försöka lägga in lite bilder på byggröran snart så får ni se hur projektet framskrider...
  • Sockerpinglan

Vickansnickan; Ni borde sparat lite av de gamla tapeterna och typ ramat in dem eller nått!

Spessartin; Kollade på era bilder, och en exakt likadan hatthylla och skohylla vill jag köpa! Såååå fina! Men du, det är ju supermodernt nu ju med sådana där palmtapeter!!!

• Sockerpinglan

Trisses; Men eller hur! Det är så kul att få en egen liten hörna att fixa med, och om man bara sätter en liten fondtapet, hur jobbigt kan det vara att byta eller måla över den? (Hm, famous last words...) Och dessutom kommer det nog bli ganska mycket vitt och avskalat i övrigt, så då är det kul att folk får en liten överraskning på toan! Jag bara älskar rosa, men det gör INTE maken!

• xxSilvaxx

*lägger omedelbart till tråden*

Vill ni ha svar på smarta o kanske osmarta frågor -missa inte bygga hus forumet!!

forum.byggahus.se -SUPERBRA med idéer!!

Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!