• Sockerpinglan

Vi i renoveringsträsket!!!

Här är tråden för oss som håller på att renoverar vårt hem, hus eller lägenhet!

Tänkte att det skulle vara roligt att diskutera idéer, problem och lösningar på allt vi vill göra. Både inomhus och i trädgården om man har en sådan!

Själv har vi precis köpt hus (byggt -74) och håller på och renoverar. Vi började med köket, och vi möter intressanta överraskningar i princip varje dag!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!
  • GULDHJÄRTA

Haha hålle helt klart med, vilken väntan det blir, otroligt.

Vi bestämmde att vi skulle riva väggen för ca: 3 år sedan, men hantverkaren har inte haft tid, elektrikern har inte haft tid, har varit nära att ge upp.

men nu är det på gångSkrattande sitter just nu och väntar på att det ska rivas klart, så att vi kan börja sätta lister och tapetsera.
    Vår hantverkare burkar komma ca: en timme senare än sagt jämt, i dag skulle han komma 17.30, så vi får se när han dyker upp.

• kiron

Har idag varit ute o kollat på kök och kaminer.
    Har lämnat ritning till smedstorp (hoppas hoppas att det inte blir för dyrt), Ellinge heter luckan i al vill vi ha den.
    Har nog bestämt oss för en vägghängd Gjutjärnskamin!

Ibland räcker det att man går in o bestämmer sig direkt att man inte vill köpa nått där pga säljaren...

• Trisses2

Idag har snickarna gjort det sista med köket så det är äntligen klart!!! O det är så himla fint! Ska dit imorrn o börja städa ur och sedan plocka upp o ställa in lite köksgrejor.
    Till helgen är det bara att börja med storstädningen (då är också rörmokeriet klart) så att vi kan börja flytta lite in så smått.
    Riktig inflyttning blir det tyvärr inte förrän den 16 februari.

Sen är det bara resten av tapetseringen och målning och golv kvar... .

• pruppa

lieh - vi la tank o böt avlopp på förra kåken, men gubben är röris så det gick nog bra (har ingen koll faktiskt, inte min avdelning)
    det som hände oss som va mindre kul va att jorden runt tanken rörde sig av allt regnvatten så hålet som sticker upp ur marken (vet inte va det kallas) blev ovalt istället för runt, så det va ju bara att skotta bort all jord o göra om!
    hoppas ni får till det hela!

veni vidi vici
  • lieh

Då förankra ni antagligen inte tanken. Måste ha sett kul ut när den började växa uppåt. Tur att det ordna sig tillslut iallafall.

• Sockerpinglan

Ikväll har jag försökt haft med mig två vilda ungar i huset och försökt packa upp några lådor, det gick väl sådär... Två trötta ungar som bråkar och gastar om minsta lilla grej... Men jag lyckades packa upp 8 lådor (av våra dryga nittio, i den här takten blir vi väl klara till midsommar...) medans maken och en kompis håller på att sätta bänkskivor i köket!

Längtar tills de har satt på alla handtag på skåp och lådor, så jag kan städa ur skåpen och börja plocka in allt porslin!

Har i alla fall börjat packa upp leksaker och kläder, så nu börjar det se ut som ett rörigt hem!

På tal om klädkammare, vi hade ett utrymme i vårt sovrum som går in bakom badrummet som vi kanske tänkt göra om till bastu, men efter en del funderande så kom vi fram till att vi bastar typ aldrig, och jag ligger hellre i ett bubbelbad, och vi har större behov av klädförvaring! Så nu har jag ett "dressingroom" istället! Har spetsgardiner för öppningen istället för dörr!

Övervåningen är färdig nu, (ja, förutom att packa upp allt då...) så oavsett hur hela nedervåningen ser ut så har man i alla fall en oas att vila ut på en stund innan man ger sig in i kaoset igen!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • tintilar

lieh: VI!! *vinkar* Hösten -06 anla gubben min infiltrationsbädd och tank - som fö inte än inkopplad än. Vi bygger nya badrummet nu där detta ska vara inkopplat.

Min sambo kör grävmaskin så han köpte alla grejer och gjorde allting själv. Så duktig så.

Hur långt har ni kommit?

• tintilar

sommar2001: Känner igen! Det enda jag väntar på nu är det nya badrummet med mitt stora bubbelbad. När beräknar ni vara klara?

• Struliga Jag

Ah, alla ni andra som också renoverar..kicka mig i rumpan!
    Jag har hållt på och renoverat vårt kök sedan mars förra året.
    Alla skåp vi ska ha är uppsatta, enbart udnerskåp, och tapeterna är uppe, tre av glasskivorna också samt en skena för det att vila i.
    Bänkarna är betsade och allt är klart så
    MEN jag får inte tummen ur att borra upp handtagen på de sista 7 lådfronterna, jag får inte tummen ur att sätta upp sista skenorna för glasskivorna och jag får inte tummen ur att sätta upp min vackra vita fläktkåpa!
    Väggen där allt sådant ska upp bestor av extrem betong och det är så tungjobbat.

Jag får inte tummen ur att lägga golver och inte heller att sätta nytt innertak.

HJÄLP!!

• lieh

tintilar: Vi har inte kommit så långt. Försökt bestämma oss om vi ska ha minireningsverk eller trekammarbrunn. Blir nog trekammarbrunn då det är billigare.

Pratade med kommunen och enligt de nya miljöreglerna så måste man ha en fosforfälla efter tanken och infiltrationsbädden. Så där blev det genast 19000 kr dyrare.

Vi tänkte hitta någon som gräver på natten. Svart alltså!

Vårt problem nu är vi inte vet var vi ska lägga den. Vi har en fyralängad skånegård och vi vill helst inte ha den inne på innergården.

Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!