• Sockerpinglan

Vi i renoveringsträsket!!!

Här är tråden för oss som håller på att renoverar vårt hem, hus eller lägenhet!

Tänkte att det skulle vara roligt att diskutera idéer, problem och lösningar på allt vi vill göra. Både inomhus och i trädgården om man har en sådan!

Själv har vi precis köpt hus (byggt -74) och håller på och renoverar. Vi började med köket, och vi möter intressanta överraskningar i princip varje dag!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!
  • zandrisen
    vw frippe skrev 2008-02-10 21:09:48 följande:
    Undra hur vi ska göra med budet på renoverings obj. vi är två som bjuder budet är nu på 1875000kr. det är vår "tur" att buda www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/93456
    Planlösningen verkar ju öppen och ljus, ser ut att vara en del att göra... Nytt kök och badrum inom sinom tid, sen förstår jag om ni vill ha nya tapeter och golv (om ni inte vill behälla den "fräsiga" 70-talsmattan då ) men det går ju ganska snabbt... Ok att det finns fuktskada, det är ju inte roligt, men å andra sidan så vet ni ju vad ni ger er in på iom era tidigare erfarenheter från radhuset. Go for it om det känns rätt i magen!

Copernicus, neee, vi ska inte ge upp ännu, antar att det är just precis nu det ser ut och känns som värst... Lovar att bjuda på massor av fika i vårt nya kök sen :_D
  • copernicus
    zandrisen skrev 2008-02-10 22:29:51 följande:
    Planlösningen verkar ju öppen och ljus, ser ut att vara en del att göra... Nytt kök och badrum inom sinom tid, sen förstår jag om ni vill ha nya tapeter och golv (om ni inte vill behälla den "fräsiga" 70-talsmattan då) men det går ju ganska snabbt... Ok att det finns fuktskada, det är ju inte roligt, men å andra sidan så vet ni ju vad ni ger er in på iom era tidigare erfarenheter från radhuset. Go for it om det känns rätt i magen!Copernicus, neee, vi ska inte ge upp ännu, antar att det är just precis nu det ser ut och känns som värst... Lovar att bjuda på massor av fika i vårt nya kök sen :_D
    väääääntar på fika!!!
  • 7småtroll

Ikväll när vi var nere i nya huset så blev vi så nyfikna på hur golven såg ut under de gamla hemska 60-talsplastmattorna. Gubben började riva i vardagsrummet först. Nu har vi inte rivit upp hela golven ska jag säga utan bara lite...och gissa vad....jättefina trägolv!!!

Han gick vidare ut i hallen. Fina trägolv under masonit och plastmattor!!!

Hoppas det ser likadant ut överallt.

Plötsligt så har jag blivit så osäker på mig själv. Tänk om vi inte kommer fixa att göra iordning huset. Tänk om vi inte kommer trivas. Tänk om inte köket passar in. Tänk om det spökar. Tänk om jag kommer längta tillbaks till det gamla huset. Vad är det som händer med mig? Har inte varit osäker ett dugg, denna känsla har kommit nu i helgen efter att vi köpt huset!

Det är antagligen bara jag som är knäpp. Det blir bättre sedan när hela familjen har installerat sig i huset. Jag har alltid haft svårt för förändringar, jag är sån som person. När vi var och tittade på´huset kändes det rätt direkt. Ja, jag är knäpp!!!

• zandrisen
    7småtroll skrev 2008-02-11 00:50:37 följande:
    Ikväll när vi var nere i nya huset så blev vi så nyfikna på hur golven såg ut under de gamla hemska 60-talsplastmattorna. Gubben började riva i vardagsrummet först. Nu har vi inte rivit upp hela golven ska jag säga utan bara lite...och gissa vad....jättefina trägolv!!!Han gick vidare ut i hallen. Fina trägolv under masonit och plastmattor!!!Hoppas det ser likadant ut överallt.Plötsligt så har jag blivit så osäker på mig själv. Tänk om vi inte kommer fixa att göra iordning huset. Tänk om vi inte kommer trivas. Tänk om inte köket passar in. Tänk om det spökar. Tänk om jag kommer längta tillbaks till det gamla huset. Vad är det som händer med mig? Har inte varit osäker ett dugg, denna känsla har kommit nu i helgen efter att vi köpt huset!Det är antagligen bara jag som är knäpp. Det blir bättre sedan när hela familjen har installerat sig i huset. Jag har alltid haft svårt för förändringar, jag är sån som person. När vi var och tittade på´huset kändes det rätt direkt. Ja, jag är knäpp!!!
    Grattis till trägolven! Håller tummarna att det ska vara överallt, och inte om här, där de rivit bort delar av orginalgolv och innertak, bara så att vi kunde se hur fint det varit och bli lite lessna över det... Känslan du pratar om är vanlig hederligt jä*la bondångest Den som infinner sig när man inser vad man gjort, och framförallt, allt jobb som ligger framför en! Går över, och man hamnar istället i en evig halvångest över allt man inte riktigt hinner med... Skämt åsido, ge det ett par dagar, så ska du se att du blir nykär igen, måste bara låta förnuftet hinna ikapp lite...!
  • 7småtroll
    zandrisen skrev 2008-02-11 08:48:56 följande:
    Grattis till trägolven! Håller tummarna att det ska vara överallt, och inte om här, där de rivit bort delar av orginalgolv och innertak, bara så att vi kunde se hur fint det varit och bli lite lessna över det... Känslan du pratar om är vanlig hederligt jä*la bondångest Den som infinner sig när man inser vad man gjort, och framförallt, allt jobb som ligger framför en! Går över, och man hamnar istället i en evig halvångest över allt man inte riktigt hinner med... Skämt åsido, ge det ett par dagar, så ska du se att du blir nykär igen, måste bara låta förnuftet hinna ikapp lite...!
    Det låter skönt att höra! Det känns lite bättre nu men lite ångestkänsla finns där allt.

Det blir säkert bra men det är ju så mycket som gäller nu. Det blir nog bättre sedan när kök och badrum är klara och vi börjar med rummen. Då ska vi ju flytta in också.

Gubben är förvånad över att det ser så bra ut som det gör hittills! Han har ju börjat riva inne i blivande badrummet. Bakom dörren så var det en stor inbyggd garderob, nästan som skafferi, som man kunde gå in i. Där har han ju rivit ut allt in till timret och det enda man ser är spindlar, spindlar och lite spindelväv. Gott tecken mao! Han har hittat de gamla tapeterna också under flera lager tapet. Jag sa att vi måste spara lite av dessa så man kan se hur det varit. Kanske rama in en bit.

Idag ska jag beställa den där renoveringsguiden som finns på Gysinges hemsida. 5 böcker är det visst och den vill gubben ha nu. Vi har en annan bok också som heter Så renoveras torp och gårdar och där har vi fått lite tips också.

Visst är det kul men när man ser hur det ser ut nu så börjar man ju undra vad det ska sluta med! Skrattande Imorogn ska jag åka och köpa ny kamera med gubben så vi kan dokumentera allt. Den gamla kameran gick sönder dagen före julafton. Nu har jag därför en ännu äldre kamera som tar kort när den vill.

Men nu ska jag till bilverkstaden istället för bilen låter kopnstigt i ena bakbromsen. Alltid är det ngt som ska renoveras, är det inte hus så är det bilar. fast bilen är bara tre år och det är nog dags att byta bromsar på den, därför låter den som den låter. Den lät värre efter att gubben och pappa var på Öckerö ifredags och köpte en andra bil så kanske det är vägsalt som fastnat. Vad vet jag!
  • Jarnis

Hejsan alla i tråden!

Jag hänger gärna på här eftersom vi också befinner oss i renoveringsträsket. Vi köpte ett hus byggt 1951 i november -07 och de hade inte gjort något i huset sedan dess verkar det som.

Vi har sedan mitten av november dragit ny el, bytt avloppsstammar, konverterat från olja till pelletsuppvärmning, rivit två badrum och kök och byggt nytt igen, lagt nytt golv på halva bottenplan och halva övre plan, målat väggar och tak på hela bottenplan, satt nytt tak i halva huset mm mm. Jag har lagt in bilder i mitt galleri. Det är de mappar som heter " före efter".

Idag skall jag sätta upp knoppar på köksskåpen som jag har beställt från Nacka byggnadsvård. Det skall bli skönt att slippa krångla upp skåpen varje gång.

• Miffomorsan
    Jarnis skrev 2008-02-11 15:51:54 följande:
    Hejsan alla i tråden!Jag hänger gärna på här eftersom vi också befinner oss i renoveringsträsket. Vi köpte ett hus byggt 1951 i november -07 och de hade inte gjort något i huset sedan dess verkar det som.Vi har sedan mitten av november dragit ny el, bytt avloppsstammar, konverterat från olja till pelletsuppvärmning, rivit två badrum och kök och byggt nytt igen, lagt nytt golv på halva bottenplan och halva övre plan, målat väggar och tak på hela bottenplan, satt nytt tak i halva huset mm mm. Jag har lagt in bilder i mitt galleri. Det är de mappar som heter " före efter". Idag skall jag sätta upp knoppar på köksskåpen som jag har beställt från Nacka byggnadsvård. Det skall bli skönt att slippa krångla upp skåpen varje gång.
    Vad fint ni fått det!!
  • Via

Hejsan hejsan allihop!
    Va kul att det är så många som har äldre(!) hus här!
    Jag och min familj bor i ett gammalt torp från 1700-talet som vi renoverat och byggt ut.
    Mkt jobb har det varit då det varken fanns el eller vatten och det var jordstampat golv när vi köpte det! =)
    Nu är det skönt att slippa springa till utedasset mitt i vintern! =)
    Men vi är inte klara än, det ska byggas ut lite till.. det tar aldrig slut på projekt, men det är det som är charmen!
    Jag är på jakt efter en gammal gjutjärnslucka till våran gamla bakugn.. Är det någon som vet vart man kan hitta det och till ett bra pris??

• musli
    Via skrev 2008-02-12 17:45:05 följande:
    Hejsan hejsan allihop!Va kul att det är så många som har äldre(!) hus här!Jag och min familj bor i ett gammalt torp från 1700-talet som vi renoverat och byggt ut.Mkt jobb har det varit då det varken fanns el eller vatten och det var jordstampat golv när vi köpte det! =)Nu är det skönt att slippa springa till utedasset mitt i vintern! =)Men vi är inte klara än, det ska byggas ut lite till.. det tar aldrig slut på projekt, men det är det som är charmen!Jag är på jakt efter en gammal gjutjärnslucka till våran gamla bakugn.. Är det någon som vet vart man kan hitta det och till ett bra pris??
    Blocket? Är nog enda stället förutom loppisar där man kan få en bakugnslucka till vettigt pris. Men då får man ju betala frakt för det finns sällan näst-gårds...
Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!