• Sockerpinglan

Vi i renoveringsträsket!!!

Här är tråden för oss som håller på att renoverar vårt hem, hus eller lägenhet!

Tänkte att det skulle vara roligt att diskutera idéer, problem och lösningar på allt vi vill göra. Både inomhus och i trädgården om man har en sådan!

Själv har vi precis köpt hus (byggt -74) och håller på och renoverar. Vi började med köket, och vi möter intressanta överraskningar i princip varje dag!

mammamammamammamammamammamammamamma....
  • Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!
  • hally

Mamma Anna skrev 2008-04-18 09:20:17 följande:

Åh utemöbler! Tycker det är så svårt det där.För det första är det skitdyrt och sen ser ju alla utemöbler likadana ut... inte riktigt min stil liksom. Men jag funderar på om vi ändå ska köpa nåt billigt i år som vi kan ha på framsidan så kan vi bygga egna utemöbler till nästa år och ha de billiga på baksidan då
    Vad är ni ute efter för stil då?
    Vi har inte kollat så mycket än, men jag vill ha fina i trä, gärna mörkare trä.
    Vi funderar också på att köpa billiga men snygga på typ Jysk till i sommar och satsa på finare dyrare möbler till nästa år, vi har ändå 2 altaner så vi skulle behöva 2 omgångar.
  • Mamma Anna

hally:
    Jag såg en bild på några utemöbler i en inredningstidning (kanske residence?) för något år sedan... (måste hitta den tidningen som ligger nånstans bland alla kartonger)
    det jag är ute efter är lite lägre och lite bredare grejer, alltså mer som loungemöbler än sådana man sitter och äter middag vid. Tänkte försöka bygga egna i tryckimpregnerat virke och förhoppningsvis gjuta ett betongbord till, men jag har aldrig jobbat med betong så det blir spännande

• hally

Mamma Anna skrev 2008-04-18 11:09:52 följande:

hally:Jag såg en bild på några utemöbler i en inredningstidning (kanske residence?) för något år sedan... (måste hitta den tidningen som ligger nånstans bland alla kartonger)det jag är ute efter är lite lägre och lite bredare grejer, alltså mer som loungemöbler än sådana man sitter och äter middag vid. Tänkte försöka bygga egna i tryckimpregnerat virke och förhoppningsvis gjuta ett betongbord till, men jag har aldrig jobbat med betong så det blir spännande
    Låter himla spännande! Hoppas det går bra att bygga dem och visa gärna bilder sen
    Eller om du hittar nåt färdigt får du gärna visa också!
    Vi har en "pensionärskuvös" (inglasad altan) längs halva kortsidan och sen går en trappa ner till en altan med tak. Jag som älskar stora helt öppna trädäck har nu alla andra varianter istället
    Så vi vill ha lite enklare sittmöbler, alt. sol-möbler, på den öppna altanen åsså typ matgrupp i inglasade delen. Måste kolla om man kan byta ut till öppningsbara glas i den för där kommer ju bli fruktansvärt varmt i sommar. Finns bara en smal dörr som går öppna. Men oh va mysigt till hösten att sitta där med infravärmen på
  • Fille Fjonkan

Vi planerar att köpa korgfåtöljer till uterummet. Maken vill absolut ha korgmöbler (och jag måste ju låta honom känna att han får vara med och bestämma lite också ). Jag hittade en enda modell jag gillar (på Ikea. Surprise, surprise Räcka ut tungan). Den är dessutom stabelbar, vilket jag verkligen gillar.

Men nu tillbaka till hallen: Jag velar i frågan om vi borde använda renoveringstapet eller om det räcker att spackla och slipa. Vad tror ni? Större delen av väggarna har ett tunt lager av underpapper kvar från den forna sammetstapeten. Det är lite "luddigt" på sina håll. Bakom sitter spånskivor. Måste man ha förstärkningar i skarvarna mellan spånskivorna? Det finns på en del ställen, men inte överallt.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Mamma Anna

Fille Fjonkan:
    Om du inte vill ha renoveringstapet kanske det räcker med att lägga in såna där "armeringsremsor" i skarvarna och spackla över dem. Risken om man bara spacklar är ju att det förr eller senare spricker just i skarvarna.
    Vad är det för material bakom tapeten? Gipsväggar? Betong? trä?

• hally

Fille Fjonkan skrev 2008-04-18 13:13:17 följande:

Men nu tillbaka till hallen: Jag velar i frågan om vi borde använda renoveringstapet eller om det räcker att spackla och slipa. Vad tror ni? Större delen av väggarna har ett tunt lager av underpapper kvar från den forna sammetstapeten. Det är lite "luddigt" på sina håll. Bakom sitter spånskivor. Måste man ha förstärkningar i skarvarna mellan spånskivorna? Det finns på en del ställen, men inte överallt.
    Bäst att använda armeringstejpen så spricker det inte alls lika lätt. Se bara till att ta bort allt gammalt spackel för den ska INTE sättas på spackel, utan helst limmas med kontaktlim så den sitter fast ordenligt först och sen spackla ovanpå. Har precis testat renoveringstapeten och på vissa ställen har jag den inte och visst blir det jämnare att använda den först...
  • Fille Fjonkan

Tack för tipsen! Det är spånskivor bakom och på vissa ställen ser det ut att ha rört sig lite, så vi bör nog ha sådana remsor. Men hu, så besvärligt att behöva ta bort gammalt spackel.

Hm, kanske man ändå ska ha renoveringstapet. Det känns inte helt lockande att spackla och slipa hela väggarna. Känns som om det borde vara enklare med renoveringstapet...

*börjar återigen undra om hallen någonsin kommer bli klar Generad*

• Airy fairy

Vad bra med sofforna !

2 manader ar inte sa farligt. det tar tid att hitta dom ratta

hally skrev 2008-04-18 09:02:09 följande:
    hrm...jo det är en tvångstanke jag har att jag MÅSTE skriva 2 inlägg efter varandra hela tiden Måste ju bara få tala om att vi äntligen fått tummer ur och beställt våra soffor! Och en pall blev det också. Så fiiiiiina! Svart skinn med vita sömmar blev det. Vi har kollat runt i minst 2 mån och vart rätt säkra på vilken butik det skulle bli, men så igår när vi kom dit så såg den soffan vi tänkt såg den så tunn och "billig" ut plötsligt. Men där stod den, en bit bort, så fin, VÅRAN soffa *tårar i ögonen* Det sa bara "klick". (visst borde jag börja skriva harlekin? )Fast inte riktigt vid första ögonkastet för min sambo. Men när han såg mitt stränga ögonkast så sa det minsann "klick" för han också Nu är det bara TV och matrumsmöbel och utemöbel och gräsklippare kvar...och 6000 kr på kontot
  • Airy fairy

Har fatt en ny granne. Var inne och drack kaffe idag. visade sig att hon jobbar som arkitekt och hade inget emot att ge rad om material etc. YES sagaer jag bara!!

• Fille Fjonkan
    Airy fairy skrev 2008-04-19 00:12:45 följande:
    Har fatt en ny granne. Var inne och drack kaffe idag. visade sig att hon jobbar som arkitekt och hade inget emot att ge rad om material etc. YES sagaer jag bara!!
    Juste! Det skulle vi behöva! Framför allt när det kommer till att riva väggen mellan kök och vardagsrum. Ett stort dilemma är det. Olika tak (panel med olika avstånd mellan plankorna) och en fejkbalk som inte fortsätter ut i köket som det inte är innertak under etc...

Men tjoho! Nu är tapeterna hemma och väntar på att användas. Garderoberna kommer imorgon. Nu ska jag bara inhandla renoveringstapeter, armeringsremsor (eller vad de heter) och krokar till barnens kläder och sedan faktiskt få allt på plats också
Svar på tråden Vi i renoveringsträsket!!!