• Chili85

Present till bonusdotterns nya syskon? Råd och tips tack!

Hej,

Jag har en bonusdotter (Moa) på 4,5 år som precis blivit storasyster. Min sambo och Moas mamma kommer väl skapligt överens men hon var väldigt otrevlig och skickade rent av elaka sms till mig i början. Vi kan ju prata med varandra nu men hon undviker mig om hon kan vilket känns tråkigt (kan dock förstå att det är svårt när någon annan tar hand om ens barn). Nu ska Moa bli storasyster åt både vår bebis (som är beräknad att komma i april) och åt sin mammas bebis som föddes idag.
    Och min fråga är.. är det dumt att ta med Moa på stan i dag och låta henne köpa någon present till sin nya lillasyster? Något gosedjur eller något klädesplagg kanske. Moa skulle tycka att det var superkul och jag skulle själv ha uppskattat det. Men kan det tolkas som elakt? Vill inte göra det värre än det är.

Är jättetacksam för alla tips och råd jag kan få..

Mvh Malin

3 ska bli 4=)
  • Svar på tråden Present till bonusdotterns nya syskon? Råd och tips tack!
  • Karpet

Jag kan inte se hur man kan vrida det till något elakt. Presenten kommer ju från dottern, inte dig. Du följer ju bara med och betalar.

• lövet2

Om du köper babykläder är det kanske ganska tydligt att presenten är från dig. Om du däremot köper en enkel mjuk leksak, så kan det funka bättre att dottern ger den till sin lillasyster. Om presenten klart markerat är från storasyster, så borde det inte orsaka några sura miner ...

• jeikei

Tycker de låter som en bra idé... men... risken är att bio-mamman uppfattar det som att DU vill ha något sen när det är din tur... bittra människor uppfattar oftast negativt...
    Så hur gör man? *svårt*

• Chili85

Tack för era svar.. som sagt, det är svårt!

Jag förväntar mig absolut ingenting tillbaka. (även om jag kan förstå att man kan tolka det så) Tanken med presenten är att Moa ska se att vi accepterar hennes nya syskon och att det inte är något konstigt.
    Hon kanske inte förstår det nu men en vecker dag så gör hon det och jag anser att det är vår skyldighet att låta Moa växa upp så tryggt det bara går trots att vi vuxna inte alltid är sams...

Någon mer?

Mvh Malin

Vi ska bli föräldrar
  • jeikei
    Chili85 skrev 2008-01-22 12:53:03 följande:
    Tack för era svar.. som sagt, det är svårt!Jag förväntar mig absolut ingenting tillbaka. (även om jag kan förstå att man kan tolka det så) Tanken med presenten är att Moa ska se att vi accepterar hennes nya syskon och att det inte är något konstigt. Hon kanske inte förstår det nu men en vecker dag så gör hon det och jag anser att det är vår skyldighet att låta Moa växa upp så tryggt det bara går trots att vi vuxna inte alltid är sams...Någon mer?Mvh Malin
    Tycker du ska köra på din tanke, då det i förlängningen e för dotterns skull du gör det... den ev. bittra bio:n får väl ni vuxna handskas med... men som någon skrev... låt dottern välja VAD som ska köpas...
    Lycka till
  • Chili85

Det blev ett litet kramdjur - tummen=) Moa valde helt själv och var jättenöjd efteråt! Hon har dessutom hjälpt till att göra paketet..
    Tack för alla svar!

Mvh Malin

Vi ska bli föräldrar
  • jeikei

Berätta gärna hur de gick sen.. hur de reagerades... (om du får reda på det vill säga *s*)

• Sofi 79

Mycket spännande tråd! Jag tycker du gjorde rätt som lät tjejen välja en present.
    Nu när jag är gravid är jag spänd på att se hur bonuskillens mamma kommer att agera. Är rätt övertygad om att hon vill hälsa på tidigt och kanske ge egen present. Det kommer jag av någon anledning tycka känns konstigt (present från henne alltså, besök blir väl som det passar). Men det är klart att det vore mysigt om killen fick välja ut något åt sitt syskon och hans pappa kommer ju av praktiska skäl ha svårt att hjälpa till med det.
    Berätta hur det gått!

• Chili85
    Sofi 79 skrev 2008-01-24 16:02:12 följande:
    Mycket spännande tråd! Jag tycker du gjorde rätt som lät tjejen välja en present.Nu när jag är gravid är jag spänd på att se hur bonuskillens mamma kommer att agera. Är rätt övertygad om att hon vill hälsa på tidigt och kanske ge egen present. Det kommer jag av någon anledning tycka känns konstigt (present från henne alltså, besök blir väl som det passar). Men det är klart att det vore mysigt om killen fick välja ut något åt sitt syskon och hans pappa kommer ju av praktiska skäl ha svårt att hjälpa till med det.Berätta hur det gått!

Kul att det är fler som har tankar kring samma sak.. Moa har ännu inte fått träffa sin lillasyster (de är fortfaradne kvar på sjukhuset) men jag lovar att återkomma då hon fått lämna presenten.

Tycker själv att det skulle kännas lite olustigt om Moas mamma ville ge mig/vår bebis en present men om hon däremot lät Moa välja ut något skulle jag uppskatta det... Hon är ju mamma till min bonusdotter men samtidigt min sambos ex.. det är inte alltid lätt!

Mvh Malin

Vi ska bli föräldrar
  • zeppelin

Jag tycker att det var en fin tanke som jag tror att din bonus tjej kommer att uppskatta. Det är mammans eget problem ifall hon inte är öppen nog för rådande situation. Jag tycker inte att det verkar som att du förväntar dig något i gengäld för det, även om jag personligen tycker att det hör till vanligt vett och etikett.Jag är själv skild och har två barn och jävlar vad jag skulle blivat glad ifall de hade en bonus mamma som tänkte på att de kanske ville ge sitt syskon en present!!
    DAGENS ROS;)
    till alla vuxna som har förstånd att sätta barnens känslor först

• Chili85
    Svar på #10
    Tack, det var fint sagt av dig=)
    Självklart glömde vi ta med presenten när vi lämnade lilltjejen hos sin mamma men min sambo ska försöka åka förbi med den i helgen så att hon får lämna den till nya lillasystern.. Moa har nämligen pratat om den varje dag sen hon åkte från oss=) Hihi... och som sagt, viktigast är faktiskt att hon är nöjd och glad!

Kram Malin
    (¯`°?.¸ ღ♥Vi ska bli föräldrar♥ღ ¸.?°´¯)
  • Dahleen

Jag skulle inte tycka att det var elakt om jag var henne... För presenter hör väl till när man får barn, och jag tycker att ni är ju ändå sammanlänkade. Och gör ni så det är från storasyster tycker jag att hon inte kan säga något.:)

Väntar marsbebis.:D
Svar på tråden Present till bonusdotterns nya syskon? Råd och tips tack!