Inlägg från: Infinite Joy |Visa alla inlägg
  • Infinite Joy

Rädd för barnskrik

Vår dotter har varit rädd för andra barns skrik i princip sedan hon föddes. Redan på föräldragruppen blev hon rädd och ledsen när andra bebisar var missnöjda. Nu är hon 1 år och 7 månader.... och fortfarande rädd för andra barn som är högljudda. Så fort något barn skriker till i lek eller gråter blir hon jätteledsen och närmast hysterisk. Det börjar bli lite påfrestande då det blir jobbigt att vara på öppna förskolan, miniplask, hälsa på hos vänner osv. Vi har aldrig sett att något annat barn har liknande "problem". Hon tycker att det är roligt att vara iväg på aktiviteter, men det är så synd att hälften av tiden går åt till att vara ledsen (jobbigt för oss föräldrar också). Någon som har varit med om liknande och har tips på vad man göra för att underlätta för tösen?

• Svar på tråden Rädd för barnskrik
  • Infinite Joy

Vi tänkte också så ibörjan, men det känns inte som om det blir bättre. Hon har gått på öppna 2 dagar i veckan i snart ett halvår och inget har hänt. Det är inte heller så att hon gråter som vanligt, utan hon blir hysterisk. Behöver inte heller vara så att ett barn gråter, utan hon blir även ledsen om någon låter högt av glädje.
    Hur gammalt är ert barn?

• Infinite Joy

Det var en bra tanke.... bara det att hon inte reagerar på andra höga ljud, typ en tuta eller om en hund skäller högt och gällt.

• Infinite Joy

Det tänkte jag inte på. Kanske kan vara värt att ringa och rådfråga öron. Vet du om det är vanligt?

• Infinite Joy

Liselurvan: låter som en kopia av vår dotter. Hon tycker också att det är läskigt om exempelvis en knatte kommer framkrypande och tar i "hennes" saker. Särskilt läskigt är bebisar. Större barn går bättre i perioder, men sedan (som nu) är vi tillbaka på noll igen.
    Jag tycker precis som du att det är skönt att inte vara ensam med detta problem.

• Infinite Joy

För oss går det inte direkt bra med större barn. Eller så länge de inte skriker eller gråter går det bra.
    När hon var mindre gick jag alltid ifrån när barn skrek och hon blev ledsen, men jag tror inte att det var så smart att göra så. Nu sedan ett halvår (från när hon var ungefär 14 mån) så stannar vi kvar. Hon får givetvis komma upp i famnen när hon blir ledsen om hon vill det, men vi brukar inte gå från rummet (om vi inte är på rytmik eller liknande där andra barn kan bli störda). Hur gör ni?

Svar på tråden Rädd för barnskrik