• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • kikkan79

Jag är inte alls oense i hur du tänker. Har inte ens tänkt på det själv innan. Förr skolades ju många barn hemma.

Jag e ju en sådan som hatar dagis så. Min son började dagis för två veckor sedan, men detta för att det inte finns några i hans ålder här som e hemma. Inte heller fick han plats på kyrkans barntimmar eller Mulle. Så det blir lite dagis för att han ska få vara med andra än bara mamma. Men jag gillar inte dagis.
    En jävla förvaringslåda där föräldrarna stoppar sina ungar medans dom ska göra KARRIÄR. Sorgligt.
    På sonens dagis har dom en 1,5åring som går 9timmar varje dag. E det humant? Själva jobbar vi åtta timmar om dagen o e slut när vi kommer hem o det sätter man ett litet barn på. Usch!

Skulle mycket väl kunna tänka mig hemskola men jag personligen är inte kvalificerad. Jag har inte förmågan att lära ut o jag tror att det skulle vara lättare att hemskola andras barn än sitt eget. Man har ju en sån olik relation till varann

• fairyfloss

spirit:
    Jo jag tycker skolan är ensam ute i världen! Okej inte alla skolor, men min var så. Egentligen en bra skola, men på tok för många elever (jag tror vi var 32 som mest) och för få lärare. Detta var den största anledningen både till mobbing/utfrysning som skedde i min klass, för lite hjälp, och allmän kaos i klassrummet. Så små klasser är en av mina högsta prioriteringar när jag väljer skola till mina barn (i vilken ålder det än blir!)
    Jag tror det är mer personlighet än omlindande av föräldrar som leder till hur en person blir som vuxen. Min mamma är ganska omlindande (och ja, jag tyckte det var jobbigt ibland, och ja jag tror mina barn kommer tycka jag är jobbig ibland ) men detta kände jag INTE av när jag var 7-8 år, då tyckte att det var bra och det fick mig att känna mig mer säker. När jag var 14 var det dock jobbigt . Men trots att vi hade samma föräldrar så har vi tre systrar väldigt olika personligheter (även om vissa drag är gemensamma), och olika behov! Fast en sak kan man väl säga av "omlindningen", är att alla vi tre bor nu utomlands! Det har alltså snarare gett oss en bra och säker grund som gjort att vi vågar saker, än gjort oss "sköra". Men såklart så har ju våra föräldrar inte kvävt oss heller när vi har velat göra dessa saker, där är det föräldrarnas uppgift att just veta när det är dags att släppa taget! Men all omlindning är inte dålig, bara den inte är kvävande .

kickan79:
    Jag håller absolut med dig om dagis! Det hemska är ju att det är bevisat att barn inte leker ihop med andra barn av samma ålder förrens de är 2-3 år, ändå så sätter folk sina barn på dagis vid ett! Kan man inte leva lite billigare och spara föräldrardagar så man slipper dagis så tidigt? Här i Australien sätter dessutom föräldrar barn på dagis så tidigt som efter ett par månader, HELT sjukt, då tycker jag inte man ska skaffa barn alls. På dagisen här har de inte ens pedagogik, det är verkligen förvaring (jag vet för jag jobbade på ett i några veckor, men jag stod inte ut).

Jag tänker i alla fall "hemskola" mitt barn tills dess att den börjar skolan. Behöver jag några dagistimmar för sociala själ så visst, men annars vill jag vara mamma till mitt barn själv. Jag ser fram emot att kunna hitta på roliga stimulerande lekar till mina barn och hjälpa dem i utvecklingen på ett sätt som bara inte går på ett dagis eller i en skola! Sen om jag gör det utöver skolgång eller istället får vi väl se . Sätter jag mitt barn i skolan kommer det ändå vara enbart av sociala själ, inte för att jag inte tror på min egen undervisningsförmåga!

• spiritsinlove

Nej, absolut..man kan egentligen inte generalisera så som jag gjorde, då det existerar nyanser i allt..

För övrigt antar jag att det inte existerar ett recept för att skapa den "perfekta" ungen, med den trygghet man önskar alla människor. Jag tror att det är meningen att föräldrar ska fela, ja..vara mänskliga, och det är meningen att kidsen ska ifrågasätta och vända på saker..Det är väl det som kallas utveckling (lite OT kanske..)
    Föräldrar förmedlar naturligtvis mer i handling än i ord, och om din mamma givit dig en stark grund att stå på, förmodar jag att hon trots omlindandet tror på dig (och dina syskon). För det är antagligen rätt stor skillnad på omlindande och omlindande..
    Och att tro på en liten färsk människa kan göra underverk, tror jag.
    Skolsystemet måste förändras! Det skulle jag kunna babbla om i timmar för det har hål precis överallt. Men andras barn och det de för med sig till skolmiljön (och till dina och mina framtida barn), blir nog svårt att ändra på..Som sagt, idioter stöter man på under livets gång..så kommer det ju förbli.
    Vidare så måste jag säga att jag kommer tycka det är skitviktigt att vara hemma länge med mina framtida kids. Att behöva lämna på dagis i 1-2-årsåldern bävar jag för....
    fairyfloss skrev 2008-02-17 03:28:03 följande:
    spirit:Jo jag tycker skolan är ensam ute i världen! Okej inte alla skolor, men min var så. Egentligen en bra skola, men på tok för många elever (jag tror vi var 32 som mest) och för få lärare. Detta var den största anledningen både till mobbing/utfrysning som skedde i min klass, för lite hjälp, och allmän kaos i klassrummet. Så små klasser är en av mina högsta prioriteringar när jag väljer skola till mina barn (i vilken ålder det än blir!) Jag tror det är mer personlighet än omlindande av föräldrar som leder till hur en person blir som vuxen. Min mamma är ganska omlindande (och ja, jag tyckte det var jobbigt ibland, och ja jag tror mina barn kommer tycka jag är jobbig ibland ) men detta kände jag INTE av när jag var 7-8 år, då tyckte att det var bra och det fick mig att känna mig mer säker. När jag var 14 var det dock jobbigt . Men trots att vi hade samma föräldrar så har vi tre systrar väldigt olika personligheter (även om vissa drag är gemensamma), och olika behov! Fast en sak kan man väl säga av "omlindningen", är att alla vi tre bor nu utomlands! Det har alltså snarare gett oss en bra och säker grund som gjort att vi vågar saker, än gjort oss "sköra". Men såklart så har ju våra föräldrar inte kvävt oss heller när vi har velat göra dessa saker, där är det föräldrarnas uppgift att just veta när det är dags att släppa taget! Men all omlindning är inte dålig, bara den inte är kvävande .
    - alla stavfel är medvetna -
  • Rulltrappa

eh, ok? alla barn har inte koncentrationssvårigheter, finns det bara engagerande lärare klarar de flesta barn av att lyssna trots att det inte är favoritämnet.

• fairyfloss

Rulltrappa skrev 2008-02-17 03:49:22 följande:

eh, ok? alla barn har inte koncentrationssvårigheter, finns det bara engagerande lärare klarar de flesta barn av att lyssna trots att det inte är favoritämnet.
    Ja fast där har vi ju halva grejen. Ska ämnen vara tråkiga när det inte behövs! Nej alla barn har inte koncentrationssvårigheter, men alla barn har olika behov och lär sig bäst på olika sätt!!!
  • fairyfloss

spiritsinlove:
    Nej jag håller med, det viktigaste är att tro på sitt barn och stötta och finnas där NÄR det behövs, men att kunna låta barnen göra det själv när de vill och tror att de klarar det. Så vi får väl helt enkelt se om mina barn VILL börja skolan, om de är redo eller inte! Annars får man väl som förälder lyssna och vänta och se hur det fortskrider. Och ja det är verkligen skillnad på omlindande och omlindande (strypande ). Och skolsystemet idag ÄR skit, med vissa undantag . Ja jag har i alla fall turen i oturen att bo i ett land som i alla fall har privatskolor och andra valmöjligheter än komunal skitskola! (Nu är inte alla komunala skolor här skit, men många är det.) Jag TÄNKER inte lämna mina barn på dagis, ska jag lämna dem så blir det dagmamma (som JAG har valt och kollat upp och hellst känner personligen).

• spiritsinlove
    fairyfloss skrev 2008-02-17 04:12:38 följande:
    spiritsinlove:Nej jag håller med, det viktigaste är att tro på sitt barn och stötta och finnas där NÄR det behövs, men att kunna låta barnen göra det själv när de vill och tror att de klarar det. Så vi får väl helt enkelt se om mina barn VILL börja skolan, om de är redo eller inte! Annars får man väl som förälder lyssna och vänta och se hur det fortskrider. Och ja det är verkligen skillnad på omlindande och omlindande (strypande ). Och skolsystemet idag ÄR skit, med vissa undantag . Ja jag har i alla fall turen i oturen att bo i ett land som i alla fall har privatskolor och andra valmöjligheter än komunal skitskola! (Nu är inte alla komunala skolor här skit, men många är det.) Jag TÄNKER inte lämna mina barn på dagis, ska jag lämna dem så blir det dagmamma (som JAG har valt och kollat upp och hellst känner personligen).
    Låter som sunda tankar, trots att vi kanske inte är 100% ense
    Jag har gått i mååånga olika typer av skolor och bodde utomlands en stor del av min uppväxt. Svenska skolor, fransktalande, i Sverige, i Belgien, dyra privatskolor, skitflummiga kommunalskolor och bra kommunalskolor. (Gick i 7 olika skolor från ettan till studenten). Så jag tror mig ha bildat en ok uppfattning om vad en bra skola kan vara. Nu har jag ju som du vet inga barn än, men som det ser ut nu så skulle jag inte sätta dem på en svensk privatskola i alla fall (ännu mindre en fransk iofs..) Men trots att det perfekta alternativet antagligen inte ens existerar; tror jag att man måste väga för -och nackdelar i det som finns. Och påverka det man kan.
  • fairyfloss

Spirit:
    Tack . Och tänk vad tråkigt livet skulle vara om alla människor hade samma åsiker om allt . Men jag skulle inte heller sätt mina barn i en svensk privatskola. Jag vet inte varför, men det känns bara som om de svenska privatskolorna är sååå selektiva, bara en viss "typ" av förälder sätter sina barn där, eftersom komunal är "standard" i Sverige. Här är det (tack och lov!) inte så, utan många föräldrar från olika bakgrund och olika sociala klasser sätter sina barn i privatskolor. Min svägerska tex ligger rent ekomiskt (och socialt) i låginkomstagarklass och hennes barn går i privatskola, även fast det finns billigare komunala! Inte fan vet jag hur hon lyckas betala för skolan dock! Men i alla fall . Det är liksom inte konstigare att välja privatskola än komunal, och därmed finns det också massor av olika slags privatskolor! Jag har hittat en skola, som jag redan nämnt i den här tråden och en annan, som jag tycker verkar heeelt underbar (så nära perfekt som man kan komma i verkliga livet) men som kostar 50.000 kronor per läsår så vi får väl se om vi har råd.

• spiritsinlove
    fairyfloss skrev 2008-02-17 04:54:54 följande:
    Spirit:Tack . Och tänk vad tråkigt livet skulle vara om alla människor hade samma åsiker om allt . Men jag skulle inte heller sätt mina barn i en svensk privatskola. Jag vet inte varför, men det känns bara som om de svenska privatskolorna är sååå selektiva, bara en viss "typ" av förälder sätter sina barn där, eftersom komunal är "standard" i Sverige. Här är det (tack och lov!) inte så, utan många föräldrar från olika bakgrund och olika sociala klasser sätter sina barn i privatskolor. Min svägerska tex ligger rent ekomiskt (och socialt) i låginkomstagarklass och hennes barn går i privatskola, även fast det finns billigare komunala! Inte fan vet jag hur hon lyckas betala för skolan dock! Men i alla fall . Det är liksom inte konstigare att välja privatskola än komunal, och därmed finns det också massor av olika slags privatskolor! Jag har hittat en skola, som jag redan nämnt i den här tråden och en annan, som jag tycker verkar heeelt underbar (så nära perfekt som man kan komma i verkliga livet) men som kostar 50.000 kronor per läsår så vi får väl se om vi har råd.
    Japp. Exakt så är det. Många privatskolor i Sverige är såpass kategoriserande att det liksom är skit samma om de har en bättre akademisk nivå, då barnen indoktrineras med massa nonsens (som tur var fattade jag det redan tidigt, och mina päron lyssnade på vad jag ville och fattade att de inte kunde trycka in mig i deras mall )
    Låter ju super om det är så det är i Aus. Då blir alternativen så mycket fler. I Sverige är det så indelat (kännetecknar iofs hela den svenska mentaliteten...) kommunal = dålig, privat = inget utrymme för individen..typ. Blää..hoppas det är lång tid kvar innan jag behöver välja Tror iofs inte jag bor i Sv då..men fy vad svårt..
  • fairyfloss

spirit:
    Äääh flytta hit i stället! Aus är såå härligt (speciellt nu när John Howard blivit bootad), kan inte se många nackdelar med landet längre! Ja okej, en vilket är ingen betalt mammaledighet, men jag hoppas det ska ändras snart också med den nya regeringen. Okej nu blev det OT .

Men ja, när jag började gymnasiet hade jag valet mellan privat och komunal, hade kommit in på båda, men jag kände bara att jag inte orkade med den slags människor . Och jag är sååå glad att jag valde det jag valde! (Åh vad jag älskade min gymnasieskola!) Men nej i Sverige finns det inget val. Valet är, flytta tills du tillhör en bra komunal skola (few and far between) med få elever per klass. Skitkul... Nej jag är glad att vi vade att bo här i Australien! Det är ju sååå viktigt att skolan är bra och en trygg miljö när barnet ska spendera halva sin vakentid där. Fattar inte hur regeringen kan skära ner på skolbudgeten!

Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!