• fairyfloss

Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!

Jag väntar barn och känner mer och mer hur jag inte vill att mina barn ska gå i skolan. Jag vill istället hemskola.

Varför? Jo för att skolor är skit! För det första så är det 30 elever på en enda lärare, hur sjutton ska läraren kunna uppmärksamma alla dessa barn? Hur ska läraren kunna hjälpa alla barn, ens om hon märker att de behöver extra hjälp? Det finns inte tid! Det gör att alla barn som är bättre eller sämre än de "borde" kommer att utvecklas sämre än vad det har förmåga till. Skit, alltså, om man inte är precis "normal".

Sen, minns ni när ni gick i skolan? Vad gjorde man på ungefär 80% av lektionstiden? Inte lyssnade i alla fall. Tänkte på saker, ritade osv. Det är att slösa med ett barns tid. För sen, när man kommer hem från skolan så måste man ju läsa i kapp allt det där som man missade, plus göra läxor. Alltså sitter man där i minst två timmar efter en låååång skoldag. När ska man ha tid att göra sina egna saker? Aldrig! Jag hade i alla fall aldrig tid att göra det JAG ville, förutom på loven. (De lov man inte spenderade till att komma i kapp.)

Sen är det skolans knasiga regler, typ man får inte ta med sig saft till skolan, eller halstabletter som innehåller socker, osv. Varför ska skolan ha att göra med vad MITT barn äter? Det är ju MIN roll som förälder att bestämma det!

Men det är ju SÅÅÅ bra för barnen att vara i skolan för det sociala säger ni då! Jaha? Det är ju jättebra att gå till skolan och känna sig osäker för att man inte har likadana byxor som alla andra. Det är ju jättesocialt att byta personlighet så att man passar in. Det är ju absolut jättesocialt att inte våga räcka upp handen för att man kanske blir skrattad åt när man svarar fel. Nej, det sociala tror jag passar bäst utanför klassrummet med likasinnade, genom aktiviteter och föreningar.

När man hemskolar behöver man inte använda lika mycket tid till att studera, eftersom mindre tid är dötid. Istället för att de ska slösa bort timmar av dagen genom att sova sig igenom lektionerna, så kan man som förälder vara uppmärksam. Funkar det inte att lära sig på det ena sättet, så testar man ett annat. Genom mer effektiv inlärning finns det även mer tid och ork för sociala aktiviteter. OCH tid för barnet att göra det som h'n vill göra! Måla, skriva, spela fotboll, sjunga, ja vad det nu är som h'n vill göra!

Jag ser ETT argument för skolgång: Barnpassning medans föräldrarna jobbar. Hur det ska gagna barnen förstår jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-24 01:43
    Vill bara tillägga, för jag tror inte de flesta av ni som skriver har så mycket kunskap om hur man hemskolar, att man i de allra flesta fall har en kursplan även när man hemskolar. Man har kursböcker och andra material, precis som i vilken skola som hellst! Skillnaden är att man som förälder känner sitt barn och kan utnyttja studietiden maximalt, man lär helt enkelt ut på det sättet som barnet lär sig bäst på! Framförallt många små barn (lågstadiebarn) har svårt att sitta still så pass länge som de måste göra i skolbänken, och behöver komma ut och byta miljö för att bli stimulerade. Sånt kan man ta hänsyn till när man hemskolar! Har barnet spring i benen så kan man gå ut och gå, eller åka på utflykt så att de får ett miljöombyte medans man undervisar, istället för att tvinga barnet att sitta still vid en bänk och vara tysta och lyssna!

• Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!
  • Angel80
    Neko skrev 2008-02-12 14:14:57 följande:
    Man skulle kunna få bidrag ifall vårdnadsbidraget skulle gälla och det är ekonomiskt gångbart om man jämför med alternativen som finns (dagis, dagmamma), samhället skulle totalt tjäna mer pengar på det det än så som det är nu. Fast det spelar egentligen ingen roll, om man känner tillräckligt starkt för det så klarar man sig helt okej med en inkomst om någon vill vara hemmaförälder. Det är svårare nu än förr i tiden men det går.
    För mig låter det helt omöjligt att det skulle vara bättre ekonomiskt för ett samhälle att ha en förälder hemma med vårdnadsbidrag istället för i arbete.

Ju fler människor i arbete desto bättre, det är väl man försöker eftersträva att ha så många människor som möjligt i arbete istället för med bidrag.

Men vi kanske inte ska diskutera just det i den här tråden.

Men diskussion var intressant iaf att läsa om.
  • Neko

Heh mycket av det du skriver har jag också upplevt, även fast jag bara har gått i allmän skola, till exempel det här "Jag kunde inte riktigt prata med tjejer i min egna ålder for vi bara pratade om varandra. Inte samma intressen, dom anvande konstig slang jag inte forstod och jag kande mig som en riktig ALIEN bland tjejer i min egna ålder." Precis så var det för mej också. Även det du säger om dåligt socialt liv, inga kompisar (okej, jag hade EN men lärarna gjorde sitt bästa för att hålla isär oss), depression etc.

Jag tror att det enda sociala jag gjorde öht i grundskolan var att ha ett sexuellt förhållande med en lärare när jag gick i nian.

Fast det är ju förstås viktigt att föräldrar som hemskolar barnen tar ansvar för barnens sociala utveckling också och gärna går ut med dem varje dag, på studiebesök och liknande och för att träffa andra barn som hemskolas. Det lät ju som en jättebra idé, det som någon skrev i ett tidigare inlägg om att hemskolande föräldrar hade ett nätverk med varandra så att barnen kan umgås och göra projekt tillsammans och liknande. Sedan så är det ju förstås lättare om man har syskon att umgås med också.

Takex skrev 2008-02-12 14:22:10 följande:
    Det ar en social missar. Jag håller med mycket om vad som skrivs i TS, det ar inte latt att gå i skolan. Men att sitta hemma dag ut och dag in forstor en manniska innifrån. Hemskolning finns inte i Sverige men jag har varit hemskolad i allafall. Utlarningen var det inge fel på. Plugga ar plugga. Punkt slut liksom.Nar jag sedan skulle tillbaka ut i livet så låg jag efter alla andra i min ålder. Jag kunde inte riktigt prata med tjejer i min egna ålder for vi bara pratade om varandra. Inte samma intressen, dom anvande konstig slang jag inte forstod och jag kande mig som en riktig ALIEN bland tjejer i min egna ålder. Det var så mycket varre an att ha gått i vanlig skola.Jag hade heller inga kompisar. Så mycket hander under den har tiden i ens liv, relationer forandras, jag hade inga kompisar kvar. Nar jag sager inga så menade jag inga. Och det var svårt att hitta nya for jag visste inte hur jag skulle bete mig. Folk tyckte jag var konstig redan som det var.Sen det varsta var hur uttråkad man var. Man kom aldrig ut. Aven fast man lovde sig sjalv det. Men att sjalv ta sig ut och gora något social det ar inte så latt, man tappar ideer. "Tvingas" man till skolan varje dag så kommer man ut till sitt liv under de timmarna, precis som en vuxen behover sitt jobb och sitt egna liv så behover man som barn också det. Nee man sitter ju hemma hela dagarna. Och pluggar. Sen blir det senare på dan och det blir morkt och man kommer helt enkelt inte ut. Trisstressen ater dig levande. Att inte få social stimulans ater upp dig.Så att lagga ihop allting. Efter min lilla tur som hemskolad så fick jag i mitt fina paket; inga kompisar, inget socialt liv alls, deprission med tvångstankar, oformåga att lasa av och sjalv anvanda mig av kroppsspråk, jag la på mig 7 kilo, långsammare utveckling av det svenska språket men jag klarade skolan i allafall! Och jag fick coca cola. Det fick jag faktiskt. Så det var ju kul.Tror jag fick med allt dar.
  • fairyfloss

Det ar en social missar. Jag håller med mycket om vad som skrivs i TS, det ar inte latt att gå i skolan. Men att sitta hemma dag ut och dag in forstor en manniska innifrån. Hemskolning finns inte i Sverige men jag har varit hemskolad i allafall. Utlarningen var det inge fel på. Plugga ar plugga. Punkt slut liksom.Nar jag sedan skulle tillbaka ut i livet så låg jag efter alla andra i min ålder. Jag kunde inte riktigt prata med tjejer i min egna ålder for vi bara pratade om varandra. Inte samma intressen, dom anvande konstig slang jag inte forstod och jag kande mig som en riktig ALIEN bland tjejer i min egna ålder. Det var så mycket varre an att ha gått i vanlig skola.Jag hade heller inga kompisar. Så mycket hander under den har tiden i ens liv, relationer forandras, jag hade inga kompisar kvar. Nar jag sager inga så menade jag inga. Och det var svårt att hitta nya for jag visste inte hur jag skulle bete mig. Folk tyckte jag var konstig redan som det var.Sen det varsta var hur uttråkad man var. Man kom aldrig ut. Aven fast man lovde sig sjalv det. Men att sjalv ta sig ut och gora något social det ar inte så latt, man tappar ideer. "Tvingas" man till skolan varje dag så kommer man ut till sitt liv under de timmarna, precis som en vuxen behover sitt jobb och sitt egna liv så behover man som barn också det. Nee man sitter ju hemma hela dagarna. Och pluggar. Sen blir det senare på dan och det blir morkt och man kommer helt enkelt inte ut. Trisstressen ater dig levande. Att inte få social stimulans ater upp dig.Så att lagga ihop allting. Efter min lilla tur som hemskolad så fick jag i mitt fina paket; inga kompisar, inget socialt liv alls, deprission med tvångstankar, oformåga att lasa av och sjalv anvanda mig av kroppsspråk, jag la på mig 7 kilo, långsammare utveckling av det svenska språket men jag klarade skolan i allafall! Och jag fick coca cola. Det fick jag faktiskt. Så det var ju kul.Tror jag fick med allt dar.
    Usch vad trist! Men om din mamma hade tagit med dig till hemskolningsgrupper där det fanns andra hemskolade barn, aktiverat dig i tex scouterna och andra grupper, sporter osv, verkligen sett till att du kom ut 4 av 5 skoldagar i veckan så hade det kanske varit annolunda? För det är vad jag tänker göra med mina barn om jag hemskolar!! Och tro mig, jag gick i skolan men har ändå alltid, och fortfarande, kännt mig som en alien bland tjejer i min egen ålder, bortsätt från några få som jag lyckats hitta (några från skolan ja, men även från andra aktiviteter). Men de flesta av mina kompisar är inte i min ålder heller, utan jag har fått en variation av människor genom just aktiviteter där man redan har något intresse gemensamt! Har mer gemensamt med många trettiåringar än 21åringar. Aktiviteter gav mig möjlighet att träffa dessa, inte skolan. Så kommer man ut så går det nog bra. Men jag förstår verkligen vad du menar, skolan är liksom ett tvång att gå ut även när man inte vill, och därav tvingas man binda kontakter. Bra och dåliga.
  • Neko
    Angel80 skrev 2008-02-12 14:29:30 följande:
    För mig låter det helt omöjligt att det skulle vara bättre ekonomiskt för ett samhälle att ha en förälder hemma med vårdnadsbidrag istället för i arbete. Ju fler människor i arbete desto bättre, det är väl man försöker eftersträva att ha så många människor som möjligt i arbete istället för med bidrag. Men vi kanske inte ska diskutera just det i den här tråden. Men diskussion var intressant iaf att läsa om.
    Det är för att barn i förskola kostar jättemycket och det mesta betalas av samhället, föräldrarna betalar bara en liten del som är anpassad efter deras inkomst. Vårdnadsbidraget går ut på att den som är hemma skulle få en del av det som samhället annars skulle ha betalat för att ha barnet på förskolan.
  • Ethi
    fairyfloss skrev 2008-02-12 14:07:59 följande:
    Ja visst, och det är ju hela anledningen till att dagis finns till exempel. Får man kvinnorna att jobba så får man plötsligt 50% mer arbetskraft!
    I räkneexemplet här har du en bra anledning till att barn i allmänhet får en utbildning av högre kvalitet av utbildade lärare...

Jag kan annars förstå din tanke, vi vill ju alla våra barn det bästa och skolan är en tuff plats med begränsande resurser många gånger. Det är klart att vi vill skydda våra barn, men jag tror att man bäst gör det genom att verka för en bra skola. Till att skolan får mer resurser och en mer prioriterad position där vi ger läraryrket och lärarutbildningen den status den faktiskt förtjänar. Skolan är nämligen också en givande, inspirerande och lärorik plats som utvecklar och utbildar barn mer än välmenande men på området outbildade föräldrar faktiskt kan.
  • fairyfloss

Angel80 skrev 2008-02-12 14:29:30 följande:

För mig låter det helt omöjligt att det skulle vara bättre ekonomiskt för ett samhälle att ha en förälder hemma med vårdnadsbidrag istället för i arbete. Ju fler människor i arbete desto bättre, det är väl man försöker eftersträva att ha så många människor som möjligt i arbete istället för med bidrag. Men vi kanske inte ska diskutera just det i den här tråden. Men diskussion var intressant iaf att läsa om.
    Ja jag håller nog med dig där, jag tror inte att det skulle funka om folk söker bidrag för att hemskola . Men sen har jag tänkt ha mina egna små företag på G också, har ju min make som är helt inne på att hjälpa till vid ev. hemskolning så vi kommer nog klara oss väl UTAN bidrag! Och klarar vi inte det så får våra barn helt enkelt gå i skolan, för jag vill verkligen inte gå på bidrag, jag tycker det är till för folk som inte KAN jobba, inte för dem som inte VÄLJER att jobba .
  • fairyfloss

Nej nu måste jag knyta mig, det är sent här borta på andra sidan jorden! Men jag svara på allt ni skriver imorgon istället! Fortsätt gärna diskutera ändå utan mig . Nattinatt!

• Wilowa

Jag har inte läst tråden så noga, men någon/några skrev att skolan är barnpassning. Fast det är ju inte sant eftersom barnen måste gå till skolan även om föräldrarna är lediga. I sverige har läraren rätt att ge ett barn ledigt ett par dagar per termin och rektorn totalt tio dagar. I vissa fall akn längre ledighet ges (tror jag i alla fall). Fritids däremot är ju mer barnpassning i så fall (fast med en pedagogisk verksamhet), dit går ju barnen om föräldrarna inte är hemma på morgonen eller när de slutat skolan!

• Wilowa
    fairyfloss skrev 2008-02-12 14:37:49 följande:
    Nej nu måste jag knyta mig, det är sent här borta på andra sidan jorden! Men jag svara på allt ni skriver imorgon istället! Fortsätt gärna diskutera ändå utan mig . Nattinatt!
    Hahaha! Jag säger väl god natt då mitt på ljusan dagen! Sov gott!
  • Takex

& Neko också

Det ar en sak att kanna sig som en alien som man kan gora då man moter fel grupp. Det ar en annan sak att vara en alien på det sattet att du marker att du inte hanger med. På det sattet att du kanner hur du reagerar fel på vad de sager, med kroppspråk och med ord. Aven fast du inte tycker om personen du pratar med eller inte har något gemensamt, kanske en puckomamma på forskolan som du byter lite ord med av ren vanlighet, så kan du andå få det att fungera under de få minutrarna. Ingen du skulle umgås med, men det fungerar om du måste. For mig gick det inte. For jag blev ju socialt passiv. Det fick jag trana upp.

Sen vart jag inte hemskolad av min mamma. Det blev jag av en larare som var utbildad. Hade sjalv inte gått med på att ha min mamma som larare, sen var jag ganska gammal nar jag hemskolades.
    Det går att få hemskolning att fungera saker, om man verkligen engagerar sig då, dag ut och dag in, år ut och år in. Men jag vet inte.. vet inte om jags kulle vilja ha min mamma med på allt. Att den anda stimulans jag och min mamma skulle få skulle vara andra mammor med deras hemskolade barn. Nar ska mamma få vara henne sjalv och inte bara mamma? Och jag alskar mina syskon mer an allt men att bara ha dom runt mig hela dagarna som dessutom ar yngre, det vet jag inte om jag hade gillat. Det ar också så hemskt viktigt med dagliga rutiner. Så man får ju inte gå och bli lat en vecka helt plotsligt.

Jag har en kompis som varit hemskolad i snart 5 år och han vill forbanna hela påhittet med hemskolning. Hans mamma satte honom på hemskolning for att hon avskydde skolorna i deras område och han ar så ledsen for det. Han sitter i samma sits som jag var och man marker hur han ar annorlunda socialt. Han sager att han marker det sjalv och just det att inte ha några vanner och då ar andå hemskolning i USA dar han bor valdigt vanligt så han ar inte ensam. Det går inte ihop for honom i allafall. Han tycker inte heller om den relationen han fått till sin mamma.

Jag blev hemskolad for att vanlig skola inte fungerade. Och då ar jag en social person. Men att forsoka losa det med hemskolning var ju det dummaste jag gjort.

fairyfloss skrev 2008-02-12 14:31:36 följande:
    Usch vad trist! Men om din mamma hade tagit med dig till hemskolningsgrupper där det fanns andra hemskolade barn, aktiverat dig i tex scouterna och andra grupper, sporter osv, verkligen sett till att du kom ut 4 av 5 skoldagar i veckan så hade det kanske varit annolunda? För det är vad jag tänker göra med mina barn om jag hemskolar!! Och tro mig, jag gick i skolan men har ändå alltid, och fortfarande, kännt mig som en alien bland tjejer i min egen ålder, bortsätt från några få som jag lyckats hitta (några från skolan ja, men även från andra aktiviteter). Men de flesta av mina kompisar är inte i min ålder heller, utan jag har fått en variation av människor genom just aktiviteter där man redan har något intresse gemensamt! Har mer gemensamt med många trettiåringar än 21åringar. Aktiviteter gav mig möjlighet att träffa dessa, inte skolan. Så kommer man ut så går det nog bra. Men jag förstår verkligen vad du menar, skolan är liksom ett tvång att gå ut även när man inte vill, och därav tvingas man binda kontakter. Bra och dåliga.
Svar på tråden Ge mig EN bra anledning till varför barn ska gå i skolan!