Inlägg från: SeTa |Visa alla inlägg
  • SeTa

Bra inbrottslarm?

Det enda självklara valet är Securitas. Dom är störst på marknaden, dom har resurser, och deras larm är bäst.

Gå in o kolla securitasdirect.se för mer info.
    Har du frågor så kör på!

• SeTa
    zandrisen skrev 2008-01-24 08:36:06 följande:
    Vi har Sector Alarm sedan 3 år tillbaka, och vi är nöjda. Har ett rörelseaktiverat larm, och då det larmar så ringer sos alarm direkt upp till oss, är det då vi som satt igång det av misstag så får vi ge ett lösenord, annars skickas patrull ut direkt. Securitas är också bra, men de samarbetar inte med sos alarm på det vis som Sector gör. På vissa ställen i landet kan det ckså finnas lokala larmföretag som kan vara av intresse, kolla Gula sidorna.Ring och kolla med de företag som ni är intresserade av, och kolla vad som passar er bäst, både prismässigt och larmmässigt!
    Måste bara påpeka att securitas inte behöver samarbeta med SOS larmcentral, eftersom securitas har egna larmcentraler som är bemannade dygnet runt, året runt.
    Dessutom hyr Sector ofta in Securitas väktare, så vid ett ryck är sannolikheten väldigt stor att det är securitas som kommer. Och givetvis kostar det mer att använda sej av securitas tjänster via ett annat företag.

Trygga Hems larm är helt ok. Det är Securitas gammla larm man använder där. Men även där bör man tänka på att det i de flesta fal är securitas väktare som rycker, och i slutänden betalar man mer för det.

Svejsan har mycket bra att säga, men en sak vill jag protestera mot. GSM-modul ska du alltid välja till, även om du idag har vanlig fast telefoni. Av den enkla anledningen att det är så otroligt lätt för tjuven att kapa tele-ledningen innan inbrott, och då går inte larmet iväg.

Det är alltid svårt att säga vad det kostar utan att se hur erat hus ser ut. Grundpaketet ligger från 2990 på securitas.
    Med kamera ligger grundpaketet på 4990.
    Abonnemanget ligger från 225 kr/månad.

Jag har inget larm alls, eftersom vi bor i lägenhet. Men jag har hyffsat bra koll på marknaden eftersom jag jobbar inom den.
  • SeTa

En sak till du kan tänka på att kolla upp är vad ditt försäkringsbolag rekomenderar. Vissa säkerhetsbolag har avtal med försäkringsbolagen, och det gör att du dels kan få en sänkt premie på villaföräkringen och dels får du självriskeliminering.

• SeTa

Svejsan. Securitas trådbundna larm är helt godkänt av SFF. Av det trådlösa larmet är det bara centralen som är godkänd. Det finns inga trådlösa komponenter som är godkända på marknaden idag.

Det är också en sak man bör ha i åtanke. Många företag går ut med att deras larm är godkänt. Många tror då att det är SFF sim har gjort certifieringen men så är alltså inte fallet.
    Ingen nämn, ingen glömd.

Jag har kollat in Trygga hems hemsida, och visst är det som Svejsan säger. Dom är något billigare. Däremot kunde jag inte hitta någon info om vad månadskostnaden går upp med om man väljer fler komponenter. Inte heller vad det är för pris på komponenterna.

Ang valet att köpa larmet istället är det något jag skulle avråda från.

Ber också ödmjukt om ursäkt eftersom jag glömde Aroundios tillägg.
    By the way så finns inte Aroundio längre, utan nu är allt Securitas Direct.
    Spelar absolut ingen roll för kunderna, men namnet är alltså borta.

Sen har Svejsan återigen rätt när han säger att Sector och Trygga jobbar med oberoende väktarfirmor.
    Och då kommer man till frågan.
    När larmet går, och väktare rycker. Var rycker han ifrån?
    Hur många bilar finns det i området?

Svejsan: "Men troligen så bjuder ju alla väktarfirmorna under varandra i sina avtal"
    Det där är en sanning som är sann! Ända tills securitas tröttnar och köper upp det andra bolaget.

• SeTa

Tack, Svejsan!
    Gsm är tillval hos securitas också. Eftersom det faktiskt finns hem som inte har täckning. Blir även problem om man bor nära norska gränsen eftersom den då ligger och hoppar mellan nätet.
    Utan gsm kostar grundpaket 1990.
    Du har koll, Svejsan!

• SeTa

Det bästa du kan göra är att ringa till dom som verkar intressanta och boka ett möte.
    Då kommer en säljare hem till dej, förklarar allt och ger dej ett exakt pris.
    Svårare är det inte!

Gsm är larmet uppkopplat mot. Då kan larmet alltid ringa upp larmcentralen. Eftersom det inte finns några trådar att kapa är det mycket säkrare än att använda sej av det vanliga telejacket som är trådbundet.

Aroundio är ( var) Securitas villa-företag. Man använder i princip bara aroundio-larm i villor. Enda skillnaden mot securitas direct`s larm är att aroundios är trådlöst. Direct`s larm är trådbundet och godkänt till klass 3-larm. Men det är bara aktuellt på företag och villor där det finns lösöre för över 3 miljoner.

• SeTa

Det brukar gå ganska fort. Efter att du har haft möte med säljaren brukar larmet vara uppsatt inom 2 veckor.

• SeTa

Lusläs avtalet och kolla upp så att du verkligen har fria väktare oavsett orsak.
    Huruvida sector är proffsiga eller inte ska jag nog inte utala mej om, men jag hoppas att ni blir nöjda!
    Tidigare har sector jobbat på det sättet att först när larmet ska installeras kommer den "riktige" säljaren, och då kan det bli ganska dyrt. Dessutom finns det avtal där du automatiskt förlänger abonnemanget med 12 månader om du inte säger upp det innan vissa månader.
    Så lusläs avtalet, gärna innan du skriver på!
    Sector har tidigare varit stora busar i branschen och jag har svårt att tro att det är guld o gröna skogar plötsligt.
    Lycka till!

• SeTa

Oavsett vilket bolag man handlar från bör man kolla hur lång tid det tar för väktare att komma till platsen. Jag vet att man inte "får" göra så, men har man fria ryck så har man!
    Det som securitas har som stor fördel är ju att man har assisterande väktare. Så på dagtid är det ganska många som får larmet och den som är närmast åker givetvis.
    Allt för att få ner rycktiderna.
    Men som Lorant skriver är just rycktiderna otroligt varierande. Och som säljare är det nästan en dödssynd att lova att väktaren kommer på plats inom en viss tid.

Svar på tråden Bra inbrottslarm?