Bra inbrottslarm?
Som inte är för dyrt och seriöst företag som bevakar? Ge mig gärna tips, känner som det är i dagsläget inte igen något företag
Kram Jennie
Som inte är för dyrt och seriöst företag som bevakar? Ge mig gärna tips, känner som det är i dagsläget inte igen något företag
Kram Jennie
Det enda självklara valet är Securitas. Dom är störst på marknaden, dom har resurser, och deras larm är bäst.
Gå in o kolla securitasdirect.se för mer info.
Har du frågor så kör på!
Har du dom eller? Hur mycket kostar det?
På sidan stod inga priser, annars känndes dom bra.
Kram Jennie
Tror att Trygga Hem är seriösa också...
www.tryggahem.se/ De använder SOS larm som larmcentral och har avtal med div lokala vaktfirmor... (kolla upp vilken och var de är belägna så får du ett bättre hum om de passar för dig) (gå med i villaägarna också!)
Vi valde dock Securitas Aroundio (centralanslutet larm med kamera), beroende att deras utryckningscentral låg inom 1km avtånd... och att deras pålarmning/avlarmning med RF-nyckelringar(star keys) passade oss... Barnen och "Husvakter" - klarar av detta utan problem. Man slipper "koderna".
Alla larmfirmors larm är dock jämförbara rent tekniskt...(priset beror på hur mycket larmkontakter/sensorer/Rf-nyckelringar/fjärrkontroller du har).
Du brukar dock kunna "pruta med" några "star keys" tex).
Sector Alarm verkade väldigt oseriösa och de hade bindningstid + dyrare... är man seriös så litar man väl på produkten(/Tjänsten) man säljer...
Hade Sector Alarm och Securitas på besök och ringde Trygga hem så jag scannade marknaden lite (tror G4S eller någotr liknande finns också, men de hade inte någon lokal närvaro hos oss).
Har du IP-telefoni och ingen vanlig telefonanslutning så bör man tänka på att välja ett larm med GSM -uppringning till larmcentralen! (inget annat funkar)
Vi har Sector Alarm sedan 3 år tillbaka, och vi är nöjda. Har ett rörelseaktiverat larm, och då det larmar så ringer sos alarm direkt upp till oss, är det då vi som satt igång det av misstag så får vi ge ett lösenord, annars skickas patrull ut direkt. Securitas är också bra, men de samarbetar inte med sos alarm på det vis som Sector gör. På vissa ställen i landet kan det ckså finnas lokala larmföretag som kan vara av intresse, kolla Gula sidorna.
Ring och kolla med de företag som ni är intresserade av, och kolla vad som passar er bäst, både prismässigt och larmmässigt!
4 500 för installation (tror jag det var) och någonstans kring 260 kronor/månad. (Fria Utryckningar/service). Ifall du inte vill ha firman längre så "kommer de och hämtar larm och skyltar (det viktigaste ).
Hos vissa larmföretag (ej secutitas och sector) så kan du köpa larmet och sedan välja att ansluta det till Sos larm/securitas, men då får du inte fria utryckningar/service.
Lite rörigt...
Brukar dock komma erbjudande med jämna mellanrum om priser men denna kameralösning (någon extra kontakt och rf-nyckelbrickor)tog vi (till ett annat pris):
www.securitasdirect.se/hemlarm/larmochtjanster/menu/hemlarmmedkamera.4.73b33ed2110df80dba7800013993.html (Finns också varianter utan kamera...)
Sector Alarm arbetade enligt Sector säljaren som följer.
De var anslutna med SOS alarm (ingen egen larmcentral utan de hade den som alla andra också har...), De har lokala vaktfirmor .
Dessa två saker spelade in negativt tyckte vi.
Dels så hamnar du i samma kö som "alla andra" larm, tror inte prion för inbrott är den högsta hos en sådan firma...
Lokala vaktfirmor utan fastställd utbildning"nivå" kan vara lite chansartat. (Den vaktfirman vi skulla fått skulle ligga ett antal mil bort!)
De hade exakt samma larm som Trygga Hem och var dyrare!
(Nu såg jag på hemsidan att Sector tagit bort bindningstiden!)
Securitas fördel är förutom namnet (alla tjuvar vet att de är seriösa) också att de även hade Aroundio Patrol, som kompletterar den andra väktaren, dvs det finns två bilar som åker i området. Vår kamera slås på när larmet går på, securitas kan då ocks lyssna vad som händer också och detta innebär att de redan på en gång kan skicka polisen... Innan larmet går på kan ingen titta genom kameran (vår första fråga ) Och självklart finns en uppringningskontroll också.
Väktarna hos alla väktarföretag är annars allmänt instruerade att inte ingripa annars i extrema nödfall och först larma polisen om dom ser tjuven på platsen (vilket väldigt sällan händer)
Vi ville ha den mest verkningfulla skylten; så kombon Securitas/kameraövervakning slog ganska högt... (I praktiken är det ju de som är det viktiga och det som är avskräckande, sedan kan man i praktiken välja att bara köra på att avskära tjuvens vägar inne i huset, att "strössla"/rörelsedektorer med kontakter är mindre viktigt tyckte vi.
Här kan du komma i direktkontakt med den securitaspartnen som finns i ditt område.
www.securitasdirect.se/hemlarm/aterforsaljare.4.73b33ed2110df80dba7800016761.html
En sak till du kan tänka på att kolla upp är vad ditt försäkringsbolag rekomenderar. Vissa säkerhetsbolag har avtal med försäkringsbolagen, och det gör att du dels kan få en sänkt premie på villaföräkringen och dels får du självriskeliminering.
SeTa,
Jo självklart är GSM modul att föredra. Det framgick kanske inte i mitt inlägg. Vi övervägde dock andra varianten också för att den inkommande teleledningen hittar man inte från utsidan (markförlagd!)
(Vi valde GSM ändå...)
När det gäller securitas, så bör man räkna in Aroundio-tillägget som är 396 kr /år, (det gör ju securitas själva i sina broschyrer), för att vara helt ärlig... Då åker kostnaden upp lite till (motsvarar 30 kr per månad)
Securitas gjorde dock en tabbe tycker jag med sitt nya larm... De lät inte på en gång stöldsskyddsföreningen (SFF) testa den, hur är det nu? Vi vet ju inte om de uppfyller de kraven som SFF ställer, en tredjepartcertifiering väger alltid tungt, går man till vilken firma som helst säger dom ju att den egna produkten alltid är överlägsen )? Men certifieringen kanske är gjord nu? Men huvudsaken är att ditt försäkringsbolag ser det som en säkerhetshöjande åtgärd...(=premiesänkning)
SeTA skrev också:
"Trygga Hems larm är helt ok. Det är Securitas gammla larm man använder där. Men även där bör man tänka på att det i de flesta fal är securitas väktare som rycker, och i slutänden betalar man mer för det. "
Nja, Trygga hem har också fria utryckningar om man kör ett av deras abbonemangpaket... Och de blir i slutändan några kronor billiga...
Apropå kostnaden på larm, företagen kör då och då kampanjer på installationen och sänker priset med en tusenlapp eller två , då det inte är detta de tjänar pengar på utan det är månadskostnaden.
Nu när jag tänker efter kostade nog installationen av kameralarmet 3500 kronor (1500 mer än utan) under kampanj, var i höstas har jag för mig...