Inlägg från: Emilie och Lorant Stenberg |Visa alla inlägg
  • Emilie och Lorant Stenberg

Bra inbrottslarm?

Det viktigaste är att du har koll på vad du får för dina pengar och är nöjd. Sen att de generella rycktiderna inte tillnärmelsevis liknar de sagor som våra kära larmsäljare väljer är mest irriterande. Oftast bör man välja larmet som en extra trygghet och avskräckande syfte. Lättare att välja hus utan larm än med för en tjuv. Har det hänt något får man åtminstone skyddstäckning genom väktare vilket kan vara skönt om man är iväg själv.

Har själv för skojs skull tillsammans med några arbetskamrater testat olika säljare (jag pratade med 3) tyvärr höll ingen av dessa tre någon rimlig nivå på sina löften om hur snabbt väktaren kommer på plats och vad den kan åstadkomma. Att sen just vi lätt kunde avfärda de olika löften har mer att göra med att vi är just de larmutryckare som i det området skulle infria dessa löften :)

Så även bland seriösa bolag finns det gråzoner. En alltför ärlig säljare blir utan kunder och en alltför oärlig förlorar sina kunder

Obs ta nu inte detta för påstående om att Securitas inte duger och att man bör välja annat. Jag menar bara på att det finns tråkiga historier om alla bolag och man bör göra en individuell bedömning.

EN sak som jag däremot faktiskt skall kritisera Sector för är att de har egentligen en affärsidé jag gillar med att anlita en firma som har separata larmutryckare beroende på område. Men detta utnyttjas inte på rätt sätt, istället för att separera larmkunderna efter hur rycktiderna kan optimeras(vilket sector själva vill påskina att de gör) så har man istället valt anbudsförfarande där de använder billigaste möjliga väktarbolag för utryckningarna oavsett hur effektivt det bolaget är för just den kunden

MVH Lorant som också är inom branschen men i den utförande sidan och inte i försäljningen

• Emilie och Lorant Stenberg

Nej usch och fy för att testa larmen på det sättet. Då måste man ju göra skäl för sin lön ;)

Skämt åsido, det kan vara intressant men jag rekommenderar faktiskt hellre att man försöker prata med någon erfaren väktare i distriktet på det bolaget som utför utryckningarna. Det skiljer så otroligt mkt på vilka tider larmet går och helt enkelt hur natten ser ut för väktaren. Bara i skåne där avstånden mellan distrikten inte är speciellt stora kan det ändå skilja otroligt. Har någon kund där man bra nätter kunde ha en rycktid på 5-10 minuter medan vissa nätter kunde det lika gärna vara 3,5 timme.

Nej se inte väktaren som en insatsstyrka som förhindrar brott utan mer som din förlängda arm när du inte är hemma. En väktare gör i de flesta fall inget annat än du själv hade gjort. Vi finns på plats, noterar och sedan gör man sitt bästa utefter vad som eventuellt har hänt. Bara återställer larmet och låser/släcker vid fellarm eller skyddstäcker dörrar/fönster etc efter inbrott så kan kunden fortsätta sin semester i lugn och ro. Trygghetslarm helt enkelt

Sen att det är avskräckande är ju en bonus.

Jag önskar som sagt att det fanns något bolag som valde utryckningsväktare separat för varje ort och då har koll på vilka bolag som är minst låsta utav butiksstäningar, långa ronder med hund etc inte bara rena avstånd som räknas utan de längsta rycktiderna har oftast inte med körningen utan annat att göra

MVH Lorant

Svar på tråden Bra inbrottslarm?