• Jennnie

Bra inbrottslarm?

Som inte är för dyrt och seriöst företag som bevakar? Ge mig gärna tips, känner som det är i dagsläget inte igen något företag

Kram Jennie

• Svar på tråden Bra inbrottslarm?
  • SVejsan

Sector och Trygga hem samarbetar alltså med oberoende väktarfirmor både Securitas, Larmtjänst mm. Men du som användare av ett sector/trygga Hem-abbonemang (m fria utryckningar) behöver ju inte personligen betala mer bara för att området är knutet till en securitasväktare.... Dessa larmbolag handlar ju upp tjänsterna i område för område och skriver avtal med det bolag som ger bäst erbjudande. De olika ojämnheterna i prisnivå mellan områdena jämnas ut centralt. Men troligen så bjuder ju alla väktarfirmorna under varandra i sina avtal

• SeTa

Svejsan. Securitas trådbundna larm är helt godkänt av SFF. Av det trådlösa larmet är det bara centralen som är godkänd. Det finns inga trådlösa komponenter som är godkända på marknaden idag.

Det är också en sak man bör ha i åtanke. Många företag går ut med att deras larm är godkänt. Många tror då att det är SFF sim har gjort certifieringen men så är alltså inte fallet.
    Ingen nämn, ingen glömd.

Jag har kollat in Trygga hems hemsida, och visst är det som Svejsan säger. Dom är något billigare. Däremot kunde jag inte hitta någon info om vad månadskostnaden går upp med om man väljer fler komponenter. Inte heller vad det är för pris på komponenterna.

Ang valet att köpa larmet istället är det något jag skulle avråda från.

Ber också ödmjukt om ursäkt eftersom jag glömde Aroundios tillägg.
    By the way så finns inte Aroundio längre, utan nu är allt Securitas Direct.
    Spelar absolut ingen roll för kunderna, men namnet är alltså borta.

Sen har Svejsan återigen rätt när han säger att Sector och Trygga jobbar med oberoende väktarfirmor.
    Och då kommer man till frågan.
    När larmet går, och väktare rycker. Var rycker han ifrån?
    Hur många bilar finns det i området?

Svejsan: "Men troligen så bjuder ju alla väktarfirmorna under varandra i sina avtal"
    Det där är en sanning som är sann! Ända tills securitas tröttnar och köper upp det andra bolaget.

• SeTa

Tack, Svejsan!
    Gsm är tillval hos securitas också. Eftersom det faktiskt finns hem som inte har täckning. Blir även problem om man bor nära norska gränsen eftersom den då ligger och hoppar mellan nätet.
    Utan gsm kostar grundpaket 1990.
    Du har koll, Svejsan!

• Jennnie

Ahhh det verkar vara en djungel med andra ord, har inte förstått hälften av orden ni har använt, gsm, auroadio osv, hahaha får nog ringa vaktbolagen och jämföra då istället. Lutar nog åt securitas eller trygga hem. Tänkte höra hur kom ni i kontakt med kampanjerna då? Vart kan jag hitta kampanjpriser alltså?

Kram Jennie

• SeTa

Det bästa du kan göra är att ringa till dom som verkar intressanta och boka ett möte.
    Då kommer en säljare hem till dej, förklarar allt och ger dej ett exakt pris.
    Svårare är det inte!

Gsm är larmet uppkopplat mot. Då kan larmet alltid ringa upp larmcentralen. Eftersom det inte finns några trådar att kapa är det mycket säkrare än att använda sej av det vanliga telejacket som är trådbundet.

Aroundio är ( var) Securitas villa-företag. Man använder i princip bara aroundio-larm i villor. Enda skillnaden mot securitas direct`s larm är att aroundios är trådlöst. Direct`s larm är trådbundet och godkänt till klass 3-larm. Men det är bara aktuellt på företag och villor där det finns lösöre för över 3 miljoner.

• Jennnie

Tack så mycket åter igen, för ditt utförande svar. Jag ska sätta mig och ringa runt så fort jag bara får tid, vi har lite tid på oss fortfarande, måste ha larmet till slutet av mars, hur lång tid tror du att det kan ta?

Kram Jennie

• SeTa

Det brukar gå ganska fort. Efter att du har haft möte med säljaren brukar larmet vara uppsatt inom 2 veckor.

• Jennnie

Hej tänkte bara meddela att jag har köpt larm nu, vi fick tag på ett kampanjpaket på sector larm där hela installationen skulle vara gratis, det ända man får betala till är om man vill ha några tillval, tyckte att sector alarm känndes proffsiga också. Hoppas nu att vi blir nöjda, men blir vi inte det så är det ju ingen fara de har ju ingen bindningstid och vi har ju inte betalat något för installationen

Kram Jennie

• flowerbranch

Hej! Såg att du redan köpt larm, men tänk på att om du har ett larm kopplat till utryckning via SOS så kan du ha en fördröjning på uppemot 60min innan väktaren får larmet. Tänk även på att kolla upp vilket bolag som rycker på just ditt larm och vart deras närmsta platskontor/rondistrikt ligger i förhållande till din kåk. Lite tråkigt om närmsta väktaren befinner sig 5mil bort..

• SeTa

Lusläs avtalet och kolla upp så att du verkligen har fria väktare oavsett orsak.
    Huruvida sector är proffsiga eller inte ska jag nog inte utala mej om, men jag hoppas att ni blir nöjda!
    Tidigare har sector jobbat på det sättet att först när larmet ska installeras kommer den "riktige" säljaren, och då kan det bli ganska dyrt. Dessutom finns det avtal där du automatiskt förlänger abonnemanget med 12 månader om du inte säger upp det innan vissa månader.
    Så lusläs avtalet, gärna innan du skriver på!
    Sector har tidigare varit stora busar i branschen och jag har svårt att tro att det är guld o gröna skogar plötsligt.
    Lycka till!

• Emilie och Lorant Stenberg

Det viktigaste är att du har koll på vad du får för dina pengar och är nöjd. Sen att de generella rycktiderna inte tillnärmelsevis liknar de sagor som våra kära larmsäljare väljer är mest irriterande. Oftast bör man välja larmet som en extra trygghet och avskräckande syfte. Lättare att välja hus utan larm än med för en tjuv. Har det hänt något får man åtminstone skyddstäckning genom väktare vilket kan vara skönt om man är iväg själv.

Har själv för skojs skull tillsammans med några arbetskamrater testat olika säljare (jag pratade med 3) tyvärr höll ingen av dessa tre någon rimlig nivå på sina löften om hur snabbt väktaren kommer på plats och vad den kan åstadkomma. Att sen just vi lätt kunde avfärda de olika löften har mer att göra med att vi är just de larmutryckare som i det området skulle infria dessa löften :)

Så även bland seriösa bolag finns det gråzoner. En alltför ärlig säljare blir utan kunder och en alltför oärlig förlorar sina kunder

Obs ta nu inte detta för påstående om att Securitas inte duger och att man bör välja annat. Jag menar bara på att det finns tråkiga historier om alla bolag och man bör göra en individuell bedömning.

EN sak som jag däremot faktiskt skall kritisera Sector för är att de har egentligen en affärsidé jag gillar med att anlita en firma som har separata larmutryckare beroende på område. Men detta utnyttjas inte på rätt sätt, istället för att separera larmkunderna efter hur rycktiderna kan optimeras(vilket sector själva vill påskina att de gör) så har man istället valt anbudsförfarande där de använder billigaste möjliga väktarbolag för utryckningarna oavsett hur effektivt det bolaget är för just den kunden

MVH Lorant som också är inom branschen men i den utförande sidan och inte i försäljningen

• SeTa

Oavsett vilket bolag man handlar från bör man kolla hur lång tid det tar för väktare att komma till platsen. Jag vet att man inte "får" göra så, men har man fria ryck så har man!
    Det som securitas har som stor fördel är ju att man har assisterande väktare. Så på dagtid är det ganska många som får larmet och den som är närmast åker givetvis.
    Allt för att få ner rycktiderna.
    Men som Lorant skriver är just rycktiderna otroligt varierande. Och som säljare är det nästan en dödssynd att lova att väktaren kommer på plats inom en viss tid.

• Emilie och Lorant Stenberg

Nej usch och fy för att testa larmen på det sättet. Då måste man ju göra skäl för sin lön ;)

Skämt åsido, det kan vara intressant men jag rekommenderar faktiskt hellre att man försöker prata med någon erfaren väktare i distriktet på det bolaget som utför utryckningarna. Det skiljer så otroligt mkt på vilka tider larmet går och helt enkelt hur natten ser ut för väktaren. Bara i skåne där avstånden mellan distrikten inte är speciellt stora kan det ändå skilja otroligt. Har någon kund där man bra nätter kunde ha en rycktid på 5-10 minuter medan vissa nätter kunde det lika gärna vara 3,5 timme.

Nej se inte väktaren som en insatsstyrka som förhindrar brott utan mer som din förlängda arm när du inte är hemma. En väktare gör i de flesta fall inget annat än du själv hade gjort. Vi finns på plats, noterar och sedan gör man sitt bästa utefter vad som eventuellt har hänt. Bara återställer larmet och låser/släcker vid fellarm eller skyddstäcker dörrar/fönster etc efter inbrott så kan kunden fortsätta sin semester i lugn och ro. Trygghetslarm helt enkelt

Sen att det är avskräckande är ju en bonus.

Jag önskar som sagt att det fanns något bolag som valde utryckningsväktare separat för varje ort och då har koll på vilka bolag som är minst låsta utav butiksstäningar, långa ronder med hund etc inte bara rena avstånd som räknas utan de längsta rycktiderna har oftast inte med körningen utan annat att göra

MVH Lorant

Svar på tråden Bra inbrottslarm?