Vad är "svensk kultur"?
Det pågår ständigt diskussioner om att den svenska kulturen får ge efter för andra. Men vad är svensk kultur egentligen?
Det pågår ständigt diskussioner om att den svenska kulturen får ge efter för andra. Men vad är svensk kultur egentligen?
Svensk mentalitet kanske en del menar?
Eller svensk tradition?
Drog med maken till Hyde Park förra midsommar afton, hur roligt som helst att se ett gäng på 100-150 svenskar trängas runt en blomsterklädd stång, hopandes som grodor! De britiska poliserna tittade förundrat och möjligen förvirrat på
Midsommar, Lucia, "svensk jul", Påsk kärringar och liknande tänker jag på när jag tänker på mitt hemland.
Det är dansbanor, midsommarfirande,lucia,julbord,små grodorna,påskkärringar,dragspel och fiolstämmor,gökotta,kräftskivor och mycket annat!
det finns ingen, tycker jag!
vad vi anser är kultur förändras över tiden och alla människor har sin egen uppfattning om vad svensk kultur är beroende på vad man har upplevt, vart man bor etc.
Ja det är en lite lurig fråga. Här är vad människor från andra kulturer anser vara svensk kultur:
www.earthyfamily.com/S-Culture.htm
www.geographia.com/sweden/culture.html
www.mnsu.edu/emuseum/cultural/oldworld/europe/sweden.html
jag tycker nog att man inte ser så mycket av svensk kultur nu för tiden. man kan nog säga att sverige och svenskar har blivit att mer internationella
Precis som sherlock skriver är ju "svensk kultur" seder och bruk som man generellt kan säga finns hos de familjer som bott i Sverige under många generationer. Svensk kultur kan vara alltifrån husmanskost (falukorv, knäckebröd, sill och nubbe osv) till Midsommarfirande och Lucia. En stor del av den svenska kulturen tar avstamp i en kristen/humanistisk tradition...(men det är inte säkert att man har samma seder som i andra kristna länder.)
Se till exempel vid ett svenskt bröllop. Då har man helt andra vett- och etikettregler än vid ett amerikanskt bröllop till exempel.
Sen kan kultur se olika ut på individnivå. Men här handlar det om att generalisera. Precis som man kan säga att det finns grekisk kultur
Det är lite tråkigt när kulturer utplånas.
Man ska värna om sin egen kultur tycker jag,och sitt språk.