• danitra

Vad är "svensk kultur"?

Det pågår ständigt diskussioner om att den svenska kulturen får ge efter för andra. Men vad är svensk kultur egentligen?

• Svar på tråden Vad är "svensk kultur"?
  • Tjockomammut
    Julias Farsa skrev 2008-01-23 17:18:45 följande:
    Mona Sahlin anser att svensk kultur är töntig iaf:“Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.”Turkiska ungdomsförbundets “Euroturk”Mars 2002Men det förvånar mig inte då hon säger att:"Jag hatar allt genuint typiskt svenskt."Mona SahlinExpressen, 26 juli 2002.
    Det ironiska är att pk-maffian hävdar ju att alla svenskar är blattar i botten. Så indirekt så klankar ju pk-folket på invandrare själva. Skrattande

Det spelar ju ingen roll hur man fått sin kultur, det man är uppvuxen med och praktiserar är ju sin egen kultur.

Precis som om inte andra länder precis som Sverige lånat influenser från andra världsdelar... skulle de vara "kulturlösa" då bara för att de inte hittat på den själva?

Men bara för att det är sverige och de tråkiga svenskarna det handlar om så är det likssom mer legalt att klanka...  Pk-ismen är som en slags omvänd rasism. En onödig svenskfientlighet som man tror ska förebygga rasism eller nåt. Ja, det är ett djävla mysterium.

Och vem avgör vad som är töntig och "ogiltig" kultur. Om så Arne Weise, knätofsar, lutfisk  samt  Anita och televinken innebär viktig kultur för många svenskar så är väl det jättebra.
  • wynn

Det finns ingen enheltlig svensk kultur. Däremot finns det vissa gemensamma nämnare som skulle kunna sägas ingå i svensk kultur och svensk tradition, t ex midsommarfirande, Lucia, vissa maträtter mm.

För att det ska kunna kallas "svensk kultur" i någon vidare mening, anser jag att två faktorer bör vara uppfyllda:

1) Det måste omfatta majoriteten av den infödda befolkningen
    2) Det måste ha en viss historisk förankring (Däremot behöver det inte vara jättegammalt eller "uppfunnet" i Sverige).

Idag är nyare företeelser (t ex "exotiska" maträtter, musik och
    seder som kommit det senaste halvseklet till följd av globalisering och invandring) en del av den nya kulturerna. Om 1-3 generationer kommer dessa företeelser kanske att ses som en del av den svenska kulturen, OM de har vunnit tillräckligt stort insteg hos majoriteten av svenska folket. (Sedan kommer det alltid att finnas minoritetskulturer vid sidan av. Det har ju funnits tidigare också, t ex romer och samer).

• wynn

R Mutt skrev 2008-01-23 20:18:55 följande:

Jag förstår nog vad Mona Sahlin syftar på med svenskarnas avundsjuka. Det är BARA när andra religioner eller kulturer kommer på tal som svenskarna blir så oerhört ivriga att värna om "sin" religion och traditioner.Om man nu verkligen vill bevara gamla kristna högtider och gammelsvenska tratitioner är det väl bättre att lägga sin energi på att fira dessa och lära sina barn om dessa seder istället för att ägna all kraft till att klaga på andra?Ni som vill "bevara den svenska religionen" hur firade ni Trettondagsafton med era barn? Vet ni ens vad Trettondagen firas till minne av? Jag menar - om ni nu så gärna vill bevara den "svenska religionen" så är det väl sådant ni borde ägna er åt - inte att skriva sura insändare för att nån annan vill ha ledigt för att fira Ramadan.Sorry men jag tror inte att det här handlar om en önskan att bevara gamla traditioner (och "svensk religion" vad 17 är det egentligen?). Jag tror att det handlar om gammal hederlig främlingsrädsla. That's it.
    De flesta svenskar vill inte nödvändigtvis bevara den kristna religionen. De flesta svenskar är antingen ateister eller agnostiker. Jul t ex, firas till stor del av andra orsaker, det finns lika mycket hedniskt i julfirandet som det finns kristet. För att inte tala om midsommar.

Däremot blir nog många svenskar putta för att det politiska klimatet idag "tillåter" kritik av svensk kultur, men inte kritik av andra kulturer, för det är "rasistiskt". Ja, det kan det vara, beroende på hur det görs. Men då ska man vara konsekvent.

Och Mona Sahlin snackar goja. Hon är nog en kompetent politiker egentligen, men har ju onekligen kläckt ur sig en del roliga grodor genom åren. (En del citerade uttalanden kan dock bygga på missförstånd).

Svenskar har precis lika mycket eller lite "kultur" och sammanhållning som andra nationaliteter. Regel nr 1 här, är att sådant _alltid_ märks starkare om man lever som en minoritet i ett annat land än sitt ursprungsland, än "hemma" i ursprungslandet. Detta gäller _oavsett_ folkgrupp. Jag har aldrig känt mig så svensk som när jag bodde i England och b la var på ett Luciafirande där. Men i Sverige går jag inte nödvädnigtvis omkring och känner mig "svensk".

"Nyare" invandrargrupper och i synnerhet flyktinggrupper, känner ofta stark kulturell sammanhållning och visar det, för att det är något de har att hålla fast vid, som kan vara viktigt för att öht klara att integreras i det nya landet. Det är viktigt för identiteten, självkänslan, tryggheten mm. Problem kan dock uppstå om dessa människor fortsätter att leva vid sidan av det övriga samhället och inte integrerar sig alls. Om jag flyttade (eller tvingades flytta) till ett annat land, skulle jag anpassa mig efter hur det var där, MEN jag skulle må mycket dåligt om någon krävde att jag skulle ge upp allt vad svensk kultur och svensk identitet hette. Och denna skulle nog, på vissa sätt, lysa starkare än i Sverige. Det är detta samband Mona Sahlin tycks ha missat när hon säger: "ni har er kultur och era traditioner mm, men vad har vi?"
  • Julias Farsa

Eftersom Sverige är ett sekulariserat samhälle så får religionen och sämre kultur(t.ex. könsdiskriminerade och hederskulturer mm.m. stå tillbaka.

T.ex. att muslimska flickor inte får bada med pojkar är ett exempel på där religionen får böja på sig.

En annan familj där en familj inte fick personlig assistent för att pappan var arbetslös(mamman hade jobb) och kunde ta hand om sin handikappade 13:åriga dotter. Han kunde inte byta blöjjor på henne för det stred mot hans kultur.

Också en grej man får tala om för familjen och speciellt mannen ifårga att nu är ni i Sverige, byt bjöjor på ditt barn och var en MAN!

Familjer måste få lära sig att här i Sverige förloras oftast oskulden kring 15 år och det kommer sannolikt hända din dotter/son också. Så håll storebröderna i schack och låt faderns bälte stanna i byxorna.

• Snovit 79

För MIG är svensk Kultur Dalarna. Falukörv, falu röd färg, dalahästar, tunnbröd ifårn Rättvik, hästkörv ifrån Säter( Gustafs), Vikabröd ifrån Säter, Dalhalla, massor av röda timmerstugor, folkmusik...

• Guden Gute
    Snovit 79 skrev 2008-01-24 20:57:32 följande:
    För MIG är svensk Kultur Dalarna. Falukörv, falu röd färg, dalahästar, tunnbröd ifårn Rättvik, hästkörv ifrån Säter( Gustafs), Vikabröd ifrån Säter, Dalhalla, massor av röda timmerstugor, folkmusik...
    http://familjeliv.se/Forum-5-154/m29099650.html

Kan ju som hastigast säga att folkmusiken med sitt sound och sina instrument till stor del härsatmmar från trukiet. Men men..
    I tråden ovan har vi djupdykt i svensk kultuir.
    Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • Emmen
    églantine skrev 2008-01-23 14:51:07 följande:
    Något som är typiskt svenska proggtanter är att åka till Grekland och leta upp "genuina" ställen med "genuina" greker i. Sen när de inser att grekerna är lika internationella som svenskar blir det ledsna och förfasar sig över att de har Burger King där. Får de se någon gammal tant som är utan tänder, helt svartklädd och släpar på matkassar upp till bergsbyn så myser de och tycker att "så ska det vara" "nu ser vi det riktiga Grekland". Samtidigt förkastar de de personer som vill bevara svensk kultur, då är man en omodern rasist. Det är fenoment är väldigt vanligt i mina kretsar. Just att man vill ha ett mångkulturelllt sverige men andra länder ska vara så där mysiga och genuina och bevara sina traditioner. Någon annan som stött på fenomenet? Kan tillägga att jag är trött på att man alltid ska döma folk efter ursprung och etnicitet och religion. det finns inget genuint grekiskt lika lite som det finns något genutint svenskt. Och inget av det skulle i sådana fall behöva bevaras på bekostnad av andra samhällsmedborgare.
    Var det inte Pasolini som höll på med samma romantiska trams när han svärmade för den obildade klassen och framhöll hur genuina och äkta de var?
    Själv var han en intellektuell bög som verkade leva över alla lokala traditioner och genuint "bondsk" moral. Lite som den moderna svenska kultureliten. Man sitter överst på sin bokhylla och kritiserar de som vågar säga något kritiskt om andra kulturer.
    "Rör inte den fina genuina kulturen i Afrika, den är äkta!"
    Själv är de noggranna med att inte utsäta sig själv eller sina barn för de barbariska seder som är inbakade i de "fina" genuina Afrikanska kulturerna.

Hycklande svin.
  • Emmen
    églantine skrev 2008-01-23 14:38:18 följande:

Ja den var ju kul!
  • Snovit 79

Jovisst finns folkmusik överallt. men jag "tror" inte att Äppelbo gånglåt finns i Atalanya ( elr vad det heter där )

Guden Gute skrev 2008-01-28 13:18:30 följande:

familjeliv.se/Forum-5-154/m29099650.htmlKan ju som hastigast säga att folkmusiken med sitt sound och sina instrument till stor del härsatmmar från trukiet. Men men.. I tråden ovan har vi djupdykt i svensk kultuir.
  • Guden Gute

Nej, kaske inte just den låten, men sättet att spela och använda instrumenten hade korsfararna med sig hit efter sina härjningar i mellanöstern. Om man sätter sig och lysdnar så påminner halvtonerna och harmonierna i folkmusiken om traditionell arabisk musik. Och det är där den har sina rötter.

Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
Svar på tråden Vad är "svensk kultur"?