• tidskriftssamlaren

Något enkelt och gott med laxfiléer?

Tömmer frysen och skafferi inför flytt och ska käka nåt med laxfilé imorgon. Vill inte köpa en massa extra skafferi/kylskåpsingredienser utan gärna nåt som går åt på en gång.

Bra recept finns det nog massor av här...eller?

• Svar på tråden Något enkelt och gott med laxfiléer?
  • Beckah82

salta och peppra, lägg i ugnsform. blanda smör och kapris och smeta på. På med ost på toppen. Häll en skvätt grädde runt om. In i ugn.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Flutterby

Här är ett supergott recept, mkt enkelt att laga!

Apelsin- och rosmarinlax
    (4 portioner)

4 bitar skinn- och benfri laxfilé
    1 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk rosmarin
    2 ½dl mellangrädde eller matlagningsgrädde
    2 msk koncentrerad apelsinjuice

Krydda och lägg laxbitarna glest i en ugnsfast form. blanda grädden med juicen och häll över laxen. Sätt in i ugnen i 225 grade, mitt i ugnen ca 15-20 minuter.
    Servera med ris eller pressad potatis och haricots verts eller sockerärtor.

• sagasofie

ett lite annorlunda men gott tips, enkelt att göra:

Lax på morotsbädd:

Smörj en ungsform, skiva 1-2 morötter i pengar, lägg laxfileerna (4st)ovanpå, blanda saffran, rosmarin, salt och ca 2 dl grädde och häll över laxen och morötterna.
    In i ugnen och servera med ris och sallad när laxen är klar!

(Brukar alltid improvisera så jag har inga exakta mått på hur mycket jag använder av allting)

• Lalalong

Lägg laxfileer i en ugnsform.
    Sprid ut Grön Pesto (finns i småburkar, så man kan göra av med det mesta på en gång) på varje laxfilee.
    Skär en mozzarellaost i skivor och lägg på laxen.
    In i ugnen på en lagom temp i lagom tid (brukar väl sätta på 225 grader eller nåt).
    Supergott med pasta!!

• Yosa

Jag tycker det är enkelt och gott att steka dem i stekpanna med lite citronpeppar. Sen har vi kokt potatis och skirat smör till. Enkelt och gott.

• Zelda29

om du vill ha ett lätt alternativ..lägg laxfile i ugnsform,skär upp tomat o broccoli..ta salt o peppar o 1-2 kelda lätt..strö lite ost över...gott med potatis till..

• Zelda29

glömde visst att det ska vara dill på..går bra med fryst eller färsk...

• Flutterby

Det finns ju påsar med färdig mix, om man vill göra det jättelätt! Findus "mix" heter de, smakerna pesto och Thai funkar bra till lax. Ris eller pasta och grönsaker till.

• Mrs Ray

Stek dem i stekpannan (eller i ugnen). Servera med kokt potatis och en kall sås gjord på Créme fraiche, pressad citron och massor av Franska örter (finns i vanliga kryddhyllan, santa Maria, tror jag). det är jättegott att även servera kokta morötter till, det söta i morötterna bryter av fint.

Annars i ugn: Smörj en form, lägg en bädd av färsk babyspenat på, lägg laxifilé i bitar (saltade och pepprade och utan skinn). Häll grädde runt om (EJ på fisken) och avsluta med massor av riven parmesan. ca 20-25 minuter i ugnen.

• Yossan

Superlätt ugnslax!

Lägg i smord ugnsform.
    Salta och ha på citronpeppar (ganska mycket).
    Kör i ugnen tills de är genomstekta.
    Ta ut formen och strö över ett paket fryst dill + ett paket fryst persilja (de där kuberna från frysdisken).
    Häll 2 förpackningar creme fraiche över. In i ugnen igen tills det är genomvarmt.
    Gott till pressad potatis!

Kan varieras med att blanda chilisås i fraichen!

• ovebrink

stek fileerna och häll över arlas skagen panna! servera med potatis, jättegott!
    sara

• Jackass no 1

Lägger filéerna i en ugnsform, har över valfri smaksatt cremé fraische. Servera med kokt potatis eller ris. Mycket enkelt!

(¯`°?.¸ ღ♥ My 2007-02-06 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Puck76
    Lalalong skrev 2008-01-23 17:17:05 följande:
    Lägg laxfileer i en ugnsform. Sprid ut Grön Pesto (finns i småburkar, så man kan göra av med det mesta på en gång) på varje laxfilee. Skär en mozzarellaost i skivor och lägg på laxen. In i ugnen på en lagom temp i lagom tid (brukar väl sätta på 225 grader eller nåt). Supergott med pasta!!
    min favorit! jättegott verkligen!
  • grisen82

Jätte lätt/god och snabb pastasås!!

Ingredienser:
    Flytande margarin (å steka i)
    4 laxfileer
    Vetemjöl
    3 dl grädde
    Gräslök
    Dill
    Salt å peppar

Tärna laxen, stek tärningarna så de får en gyllenbrun färg. Salta å peppra.
    ha i fryst dill å gräslök (så mycket du önskar). Rör ner ca 2-3 msk mjöl å häll i grädden, späd med vatten om du vill. (för ett magrare alternativ, använd lättmjölk). Låt små puttra ca 5min. Klart!! servera med pasta Smaklig måltid!!

• WilliamSofia

Lägg färsk spenat i botten,4 laxfileer lite salt/peppar,blanda mellangrädde och lite pesto,häll över,in i ungnen i 225 grader i 25 minuter.

• våren 07

steka lax, sedan finns det en påse mix grönsaker som man kan blanda med(herikoverts,tomat , rödlök mm ) fick det tipset på ica maxi idag! skit gott!

• Tjej 83

lätt så du slipper handla? hmm

lägg dem i en form, gör potatismos o lägg runt om, töm över hummersås o in i ugnen i 20 min på ca 200grader, smaskens.

eller

lägg dem i en form, koka upp 1 creme fraich, 3dl grädde och 2 fiskbuljongtärningar, töm över o in i ugnen 20 min på 200 grader,
    om du har citron hemma så pressa lite över där den är klar.
    mmm så gott..

där var 2 enkla o snabba o sååå goda..

• HannahE

Stek Bacon i en stekpanna. Sen steker du laxen i baconfettet. Då får man en lite rökig smak på laxen.

Jag brukar göra Ärtpuré till de.
    Supergott och dessutom roliga färger!

Svar på tråden Något enkelt och gott med laxfiléer?