• Anonym

Socionomer, lön?

Jag undrar vad ni som är socionomerhar för lön?
    Och vad jobbar ni med?

Jag skall börja jobba som kurator på en skola, har inte jobbat som det inna, är ny examinerad. Vill kolla runt vad ni andra socinomer har för lön.

Tack!

• Svar på tråden Socionomer, lön?
  • Stoffe76

Jag hade 18 150 kr när jag började på Västerviks socialkontor 2001, direkt efter examen.

• Anonym

De är ju inte klokt att ha så dålig lön efter så många års utb,är det 3-4 år eller? Jag jobbar som kommunanställd personlig ass och har 19700 i grundlön+ca 4000 i ob tillägg i och för sig inget status yrke men ändå... Utbildning ska ju faktiskt synas på lönen oxå.Och studieskulder har ni ju oxå att betala.

• Anonym (m)

24050 efter 9 år i yrket och femtielva vidareutbildningar med relevans för yrket.... jobbar med behandling/utredning.

• Anonym (g)

Jag är auktoriserad socionom, arbetar med försörjningsstöd. Har 25 800 inför årets lönerevision, hoppas på minst 1000 kr i höjning. Har varit socionom i 7 år.

• Anonym

Jag har fått en tjänst som mottagningssek. Blev klar socionom år 2001 och min nya lön är 29500:-.

• ChokladBanan

Många socionomer i den här tråden har ju väldigt bra löner. Kul!

Anonym, inlägg 15:

29500 är ju en superlön i mina ögon. Grattis! Får jag fråga om du har vidareutbildat dig på något sätt och ungefär vilken del av landet du jobbar? Vore spännande att höra vilka arbetsuppgifter du har också :)

Av tråden att döma verkar det som att socionomer är på väg att bli mer välbetalda... Hoppas, det vore på tiden! :P

• Anonym

Hej inlägg 16! Jag bor i Dalarna. Har inte vidareutbildat mig mer än det som erbjudits via jobbet. Mina arbetsuppgifter kommer bestå av att ta emot alla ny inkommande ärenden tillsammans med ett par andra handläggare. Dessutom jourfall. Jag kommer även handleda i ärenden främst av ekonomisk karaktär. Spännande!

• Anonym (oj)

Upptäcker att jag absolut inte ska klaga på min lön...
    Har jobbat på samma "firma" i 9 år och har 24500 kr.
    Enda utbildningen jag har förutom gymnasium är en behandlingsassistentutbildning på ett år...

• Lejån
    Anonym skrev 2008-02-22 16:05:21 följande:
    Jag har fått en tjänst som mottagningssek. Blev klar socionom år 2001 och min nya lön är 29500:-.
    Shit vilken lön!!! Jag blir helt chockad! Har dina kollegor lika bra lön? Eller är det för att du även kommer att handleda som du har så pass bra?
  • Anonym (Usel)

Oj, vilka löner det finns. Själv tjänar jag 24300 efter 20 år i yrket. Jag har bred erfarenhet, arbetar som kurator på Bup sedan 8 år och har en Steg 1 - utbildning. Men bor i Norrland i en lålönekommun. :(

• Lejån
    Anonym (Usel) skrev 2008-02-23 09:49:43 följande:
    Oj, vilka löner det finns. Själv tjänar jag 24300 efter 20 år i yrket. Jag har bred erfarenhet, arbetar som kurator på Bup sedan 8 år och har en Steg 1 - utbildning. Men bor i Norrland i en lålönekommun. :(
    Precis nackdelen med norrland... Vill ju flytta "hem" men kommer aldrig att få någon "normal" lön.
  • Anonym

22650 kr. Arbetar som socialsekreterare med ekonomiskt bistånd. Tre och ett halvt år i yrket. Just nu f-ledig.

• Anonym

Jag tycker att du ska ringa till SSR eller SACO och fråga dem, de brukar kunna rekommendera vad man ska begära för ingångslön. Som du ser ovan så skiljer det sig nämligen otroligt mycket beroende på arbetsgivare och geografiskt läge.
    Begär alltid några tusen över din minimigräns så att du har lite förhandlingsutrymme.

• Anonym (gbg)

Har 22 000 kronor i lön innan skatt efter tre år i yrket.

• Anonym
    Lejån skrev 2008-02-23 09:03:25 följande:
    Shit vilken lön!!! Jag blir helt chockad! Har dina kollegor lika bra lön? Eller är det för att du även kommer att handleda som du har så pass bra?
    Hej! Nej, mina kollegor har inte samma lön som mig. Precis som du säger så har jag ett större ansvar på min tjänst, handledning och en annan deligation om beslut. Därav en högre lön! Innan jag fick den här tjänsten hade jag en lön på 24000:-.
  • Lejån
    Anonym skrev 2008-02-23 13:14:57 följande:
    Hej! Nej, mina kollegor har inte samma lön som mig. Precis som du säger så har jag ett större ansvar på min tjänst, handledning och en annan deligation om beslut. Därav en högre lön! Innan jag fick den här tjänsten hade jag en lön på 24000:-.
    Det var ju en helt OK lön det med. Fast det beror ju iofs på hur många år du jobbat också.
  • Anonym (socionom)

Jag har 24500 kr i lön efter 6 år i yrket. Ligger lågt på min enhet där de flesta har mer. Ffa har de som kommer nyutexade mer. De ligger på 23000-24000 kr som ingångslön. Jag arbetar med biståndsbedömning utifrån LSS.

• Anonym
    Lejån skrev 2008-02-23 14:32:09 följande:
    Det var ju en helt OK lön det med. Fast det beror ju iofs på hur många år du jobbat också.
    Jag har jobbat i 7 år
  • Anonym

En sommarjobbs fråga. Vad tror ni jag kan begära för lön på beställarenheten äldre som handläggare? Har fått förfrågan att arbeta i sommar. Har två år kvar av fyra på socionomprogrammet inrikt, äldre, har tidigare läst socialt arbete fristående kurser 1 år. Erfarenhet av bemanning/samordning personal och är 40 år.Begär jag timlön eller månadslön?

Tar tacksamt emot synpunkter!

• Anonym
    Anonym skrev 2008-02-23 19:24:48 följande:
    En sommarjobbs fråga. Vad tror ni jag kan begära för lön på beställarenheten äldre som handläggare? Har fått förfrågan att arbeta i sommar. Har två år kvar av fyra på socionomprogrammet inrikt, äldre, har tidigare läst socialt arbete fristående kurser 1 år. Erfarenhet av bemanning/samordning personal och är 40 år.Begär jag timlön eller månadslön?Tar tacksamt emot synpunkter!
    Jag tycker du ska kräva en månadslön, vad sägs om 22000
Svar på tråden Socionomer, lön?