• Anonym

Rodnad..

Hej..
    Jag lider av att jag i tid och otid rodnar mycket kraftigt. Rädslan för att rodna gör att jag undviker situationer då detta är särskilt problematiskt som vid föredrag, sammanträden, situationer där man möter nya människor och så vidare.
    Jag har tagit mig igenom skolan utan att hålla ett enda föredrag och är expert på att ljuga - antingen är jag sjuk, hes eller så kan jag inte komma pga någon annan anledning.
    Jag skulle inte vilja kalla det en social fobi eftersom jag konstigt nog trivs med att vara i centrum, men när rodnaden smyger sig på drar jag mig tillbaka och slickar mina sår.
    Jag har upplevt otaliga situationer då jag mitt i ett samtal, utan någon som helst anledning, har blivit tvungen att fly därifrån på grund av min rodnad. Avbrotten är så abrupta och oväntade för personen mittemot att
    dom nog måste tro att jag har någon lättare störning (hittar inget bättre ord). Det här är verkligen jätte jobbigt, genant och besvärande. Jag kan inte fortsätta leva mitt liv på det här sättet eftersom det håller mig tillbaka i de flesta lägen.
    Frågan är då vad jag ska göra åt problemet?
    Om det finns någon här som har samma problem, eller bara besitter kundskap om rodnad så snälla, snälla dela med er.
    Jag vet att en operation är sista utvägen, men ibland känns den också som den enda..

• Svar på tråden Rodnad..
  • Anonym

Japp jag rodnar också, och det är ganska jobbigt. Ibland rodnar jag när jag inte ens märker det, eller tycker att något är pinsamt. (Men andra påpekar, så jag får väl lita på dem, och om inte annat så rodnar jag DÅ.)
    Det har blivit mycket bättre sen puberteten, då var det nästan outhärdigt.
    Jag är också ganska blek så det syns väldigt tydligt.
    Men jag har lärt mig att inte dölja det, för om man intalar sig själv att det inte är pinsamt och att det är gulligt att bli röd så blir man inte lika röd! Försöker jag intala mig själv i alla fall!
    Nä, jag vet inte vad du ska göra, utan det är bara att acceptera eller sminka sig (har hört att gröntonad rouge ska dölja rodnaden lite) tyvärr.

• Annis76

Jag har också väldigt lätt för att rodna och förstår precis hur du känner det. Det är skitjobbigt och håller även mej tillbaka endel. Struntar ibland i att komma med något inlägg när jag pratar med nya människor bara för jag vet att jag säkert kommer se ut som en tomat, helt utan anledning. Men det har helt klart blivit mycket bättre sedan jag börjat tänka "skit samma, lite röd om kinderna har ingen dött av" eller "jag skiter i om jag rodnar nu". Då rodnar jag inte alls lika lätt.
    Det är hopplöst när någon komenterar att man rodnar. Då rodnar man ännu mer och allt blir ännu jobbigare. Då har jag kommit på lite mothugg till den som påpekar min rodnad. "Ja, jag rodnar för jag tycker rött passar så bra till min tröja" eller förklarar jag helt enkelt för den personen hur otrevligt det är för mej att den påpekar det och att den gör det väldigt jobbigt för mej. Då brukar det inte bli så farligt mot när jag tittar i golvet och önskar att jag bara kunde försvinna.

• sötasofie

Jag vet ju inte hur illa det är för dig, heller inte om det finns medicinsk orsak, men jag tog mig igenom skolåren med smeknamnet Tomaten.

Jag rodnade jämt. Skulle man upp och hålla föredrag, någon kille pratade med en...

Har faktiskt inte tänkt på det på ett tag, men jag slutnade att rodna när jag slutade bry mig om att jag rodnade. Skulle jag bli lite röd om kinderna idag så struntar jag blankt i det, och då blir det inte värre.

• Anonym

hejsan!
    jag har samma problem som dig..

jag mår verkligen dåligt av att rodna så lätt...

jag rodnar om jag förväntar mig att någon ska tycka det jag säger är fel eller konstigt, eller om jag kommer i en obekväm situation..
    men ibland rodnar jag också helt utan anledning, det är nästan värst

jag vet inte alls vad man ska göra åt det..

men det värsta som finns är när någon påpekar det. då blir det bara värre..

• Kriya

Hej Ts,
    Jag tycker att Annis76 är inne på ett bra spår, nämligen att avdramatisera rodnadens konsekvenser inför sig själv. Om Du vänder på pannkakan, kan Du konstatera att Du är i Din fulla rätt att rodna hur mycket och hur ofta som helst. Var inte rädd för vad andra människor tycker och tänker om detta, eftersom Du har Din fulla rätt att ha Dina små oskyldiga egenheter precis som de har rätt att ha sina egenheter.

...och var inte heller rädd för om någon ser eller kommenterar att Du rodnar. Ta det helt naturligt, och säg exempelvis: "Javisst, det händer rätt ofta att jag rodnar, men jag har vant mig vid det. Det är inget att fästa vikt vid, det är bara en egenheter jag har." Sluta skämmas för att Du rodnar, ta bort all försvarsberedskap - det finns ingen situation Du inte kan hantera om Du tar det lugnt och naturligt. Ju mindre vikt Du själv tillmäter rodnaden, desto mindre vikt fäster Din omgivning vid att Du rodnar. Lycka till. Kram Kriya

• Tussilago74

Så lustigt, jag trodde jag var ensam om detta! Jag förstår dig (er) så jäkla väl, jag fullkomligt avskyr när detta händer. Jobbigt är om man hamnar i en jobbig diskussion med någon och man rodnar så man tror man ska koka bort, det ser då ut som är är otroligt mycket mer nervös eller uppjagad än vad man verkligen är. Som ni säger, det kan komma ibland helt oprovocerat. Ibland sitter jag här vid datorn o känner att mina kinder blir varma, varför?!

Du skriver om operation och jag antar att du menar den där man går in i armhålan och skär av en nerv, den som också fungerar för handsvett. Jag kan säga att jag har gjort den, 2 gånger... Det började med att jag såg ett TV program om detta o jag ringde direkt o anmälde mig o ett par månader senare blev operationen av, jag var jätteglad. BESVIKEN blev jag sen när jag insåg att det inte alls hjälpet mot den rodnad jag hade. Jag flyttade sen til Sthlm (dett var för ca 8-5 år sen, operationerna) och klurade en hel del på detta o var ledsen över att det inte fungerade. Så jag kontaktade Huddinge sjukhus o pratade med en läkare där o han sa att då hade nog inte operationen fungerat (nerverna hade vuxit samman igen), så jag gjorde om den. Efter denna operation blev det KANSKE lite bättre, men inte alls bra. Jag kontaktade dem igen o berättade detta o då sa den läkaren "ja, men du förstår vi har ju inte skurit av blodtillförseln till ansiktet på dig, det är klart att du fortfarande kan få för mycket blod i de ytliga kärlen", dvs det funkade inte. Det blev ganska logiskt för mig då, att det är klart att detta kan och kommer hända i hela mitt liv. Det som var förbättringen, det var den plötsliga rodnaden, men det vi pratar om här att hålla föredrag, hamna i jobbiga disskussioner etc det är inga plötsliga händelser det är sånt som håller på ett tag o det är tydligen en annan process i kroppen som tar hand om den reaktionen som inte alls verkar ha något att göra med den nerv man skär av i armhålan.

Jag vill "varna" dig för operatione, kanske den funkar på dig men är du som mig tror jag inte det. Det finns mängder av bieffekter o jag är väldigt glad att trotts att jag gort detta 2 ggr har jag klarat mig ganska lindrigt. En vanlig bieffekt är KRAFTIGA svettningar. Såg ett TV program (efter mina 2 operationer), där folk var helt förtvivlade, de kunde inte sluta svettas. de duschade torkade sig o höll sig i svala rum och ändå var de genomsvett efter bara en liten stund - så var vareanda dag för dem. jag har fått som bieffet ökad svettning. För svettades jag inte så lätt, nu rinner det på rygg o ben om det blir varmt. Jag har vant mig vid det o lider inte av det eftersom det endast händer när det är varmare än normalt, men förr var det inte alls så. En annan sak som rä lusig, det är att jag börjar svettas i ansiktet när jag äter. Sällan när jag tränar, men just när jag äter. Har alltid lite pappaer till hands för att tork av överläpp och näsa!! Det är heller inget jag lider av, men det är ju inget jag har någon större glädje av heller..!! Så, jag skulle av egen erfarenhet avråda dig eftersom det troligan inte hjälper dig mot denna rodnad o kan medföra ännu värre bieffekter än att bli röd i ansiktet.

Jag har två metoder för att hantera detta.
    - Jag har alltid puder med mig. Har alltid ett liggades här i skrivbordet o känner jag att det är på väg, tar jag med mig det in på toaletten o sen täcker jag över så gott det går. Jag har hittat ett som stämmer så bra med min (normala!) ansiktsfärg att jag kan lägga väldig tjocka lager utan att det ser sminkat ut. Man kan inte dölja det helt men man kan helt klart dämpa det hela och det känns bättre. Ska jag hålla ett föredrag som jag kan bli nervös av pudrar jag helt enkelt i förväg och hoppas att det blir bra.
    - den andra metoden, som jag tyckt fungerat bra är ett mantra jag har för mig själv, men det funkar bara om man vet att man snart ska in i en situation som kan bli jobbig, som t ex ett möte eller föredrag. Jag går in på toaletten så jag får vara i fred. Blundar o håller mig i handfatet så man kan slappna av ordentligt och så säger jag till mig själv "jag är lugn, jag är vit" (dvs vit i ansiktet) Så andas jag djupa andetag, in genom näsan o ut genom munnen. Så djupa o långsamma som möjligt. Vad du INTE ska göra är att säga till dig själv är "jag är inte röd" eftersom hjärnan har svår för detta med ordet inte så den hör "jag är röd" och det var ju det du vill undvika. Detta har varit oerhört effektivt när det går att använda. Jag har ibland haft den där jobbiga rodnaden, gått i på toalettan o verkligen koncenteret mig på denna övning o öppnat ögonen ett par minuter senare o sett normal ut igen. Grejen är att du verkligen måste koncenterra dig, du kan inte skynda dig igenom det o du måste ta djupa antedgat o du måste säga dessa ord, eller några som passar dig - då funkar det.

Sen när jag står i en situation som jag känner, o shit nu kommer det, då försöker jag koncentrera mig på min andning, djupa långsamma andetag och det hjälper också.

Med åren har det lagt sig lite och jag tror att det handlar om att jag vant mig också. På något sätt så "orkar" jag inte bry mig (även om jag på inget sätt kan bortse ifrån det o det stör mig förtfarande oerhört mycket) men jag har också tänkt att "men vad fasen, detta kan ju inte stoppa min personliga utvecklig - det är ju löjligt". Att hålla sig lugn hjälper mycket och att tänka på andningen, det är bra. Jag hoppas så att det kan hjälpa dig också, jag vet verkligen hur förbenat jobbigt det är...

• Anonym

TS här..
    Tack för alla svar, det känns skönt att veta att man inte är ensam.
    Jag har funderat på att börja med kognitiv beteendeterapi, det kanske är ett bra alternativ.
    Problemet ligger i att jag har testat allt annat (förutom medicin). Jag har försökt intala mig att det inte gör något, försökt skoja bort det, ge en spydig kommenter tillbaka när någon kommenterar det osv.. Men det biter inte på mig, vad jag än gör så sitter jag där illröd som en tomat, fy vad det är jobbigt.
    Jaja, det är bara att jobba vidare och bita ihop..
    Tack igen för alla svar.

• Fröken Grön

Vilka bra svar alla här ovan har kommit med!

Jag håller med er. Det bästa är att låta rodnade vara där, röd som en tomat i hela ansiktet. Försöker man samtidigt att andas lugnt och inte bry sig om rodnaden så går den över till slut. Och även om den fortfarande är kvar så gör det inget, för du bryr dig inte! Och bryr inte du dig om det så kommer inte någon annan att göra det heller.

Men jar har ett annat problem med rodnad som är väldigt jobbigt. Det är så att jag kan rodna i fel situationer där det inte är så bra att rodna. Typ situationer där någon kanske frågar "Jag hade min plånbok här nyss och nu är den borta! Har du sett den?" Då kan jag börja rodna bara för att jag är så rädd för att göra det, eftersom att jag då kan se väldigt skyldig ut. Detta är inte kul, och i dessa situationer har jag ännu inget knep för att inte bry mig. Jag är livrädd för att se skyldig ut när jag inte är det!
    Är det någon annan av er rodnare som har detta problem?

• Anonym

Fröken Grön: Det problemet har jag med! Är jätterädd för att det ska hända nåt på jobbet, typ att nån blir av med nåt o dom kommer o frågar mig om jag sett vart det är! Då blir jag tokröd i ansiktet, preciiis som att det skulle vara jag som tagit det..
    Eller att det är någon som blivit bestulen på något och dom bara inte vet vem som snott det.
    Det är fruktansvärt jobbigt..Har tyvärr inget knep där på hur man ska tänka..men vill gärna ha tips om det är nån som har nåt.

Har alltid haft problem med att jag rodnar, hela skoltiden, arbeten mm. Kan även komma helt plötsligt, att jag är inne i en konversation o jag tex bara råkar tänka på det..DÅ blir jag knall röd i ansiktet.. Personen jag pratar med blir vell fundersam om den sa något olämpligt lr så. Hemskt som fan är det iallafall..

• Fröken Grön

Anonym här innan:

Ja men det här är ju inte riktigt klokt, ellerhur?! Ska man behöva gå runt och vara så här rädd för något sådant!

Jag vet inte hur jag ska bli av med den rädslan. Jag har ju lyckats ganska bra att tänka annorlunda om min rodnad vid vanlig konversation med folk, men just det här med att kanske se skyldig ut, nej det går bara inte!

Undrar hur vi skulle reagera vid ett sådant där test med maskin, som man har sett på TV?! Man skulle väl få skyhöga utslag på varenda fråga. :-/

• Anonym

Du har social fobi. Specifik social fobi för vissa sociala situationer.

• Anonym

Jag menar att eftersom du mår så dåligt av vissa situationer att du undviker dem, vilket hindrar dig har du en viss form av social fobi. Tyvärr kan det bli värre om man inte tar tag i det. Det är ofta inte bara rodnaden utan hur man känner inuti när man rodnar.

• Anonym

Här är en till med social fobi. Jag rodnar för ingenting. Klarar av att hålla föredrag och tal jättebra men det är mindre grupper jag är rädd för. Jag kan till och med tycka att det är jobbigt att äta middag med min familj när vi ska träffas.

Jag tror på kognitiv beteendeterapi men jag kan inte se mig själv ta tag i detta och våga ta kontakt med någon som kanske kan hjälpa! Har inte ens vågat berätta för min man ju! HJÄLP!

• Anonym

Hej!
    Andra upplever mig som en utåtriktad och trevlig tjej men jag har insett att jag lider av spec. social fobi. Jag har insett att jag behöver hjälp eftersom det tar upp för mycket tid av mitt liv. Jag har sökt hjälp via internet. Vet inte hur det kommer gå. Har precis börjat.

• Anonym

NR: 2922180
    Hur har du sökt hjälp?

• Anonym

Jag hittade på någon hemsida om någon som hade någon typ av forskning. Tror hon tillhörde karolinska. Har precis börjat med en utredning via internet så det är väldigt nytt. Det kostar ca.300/gång.
    Tycker det är värt mycket pengar att bli av med problemen. Orkar inte ha det så här.

Svar på tråden Rodnad..