• Anonym

Rodnad..

Hej..
    Jag lider av att jag i tid och otid rodnar mycket kraftigt. Rädslan för att rodna gör att jag undviker situationer då detta är särskilt problematiskt som vid föredrag, sammanträden, situationer där man möter nya människor och så vidare.
    Jag har tagit mig igenom skolan utan att hålla ett enda föredrag och är expert på att ljuga - antingen är jag sjuk, hes eller så kan jag inte komma pga någon annan anledning.
    Jag skulle inte vilja kalla det en social fobi eftersom jag konstigt nog trivs med att vara i centrum, men när rodnaden smyger sig på drar jag mig tillbaka och slickar mina sår.
    Jag har upplevt otaliga situationer då jag mitt i ett samtal, utan någon som helst anledning, har blivit tvungen att fly därifrån på grund av min rodnad. Avbrotten är så abrupta och oväntade för personen mittemot att
    dom nog måste tro att jag har någon lättare störning (hittar inget bättre ord). Det här är verkligen jätte jobbigt, genant och besvärande. Jag kan inte fortsätta leva mitt liv på det här sättet eftersom det håller mig tillbaka i de flesta lägen.
    Frågan är då vad jag ska göra åt problemet?
    Om det finns någon här som har samma problem, eller bara besitter kundskap om rodnad så snälla, snälla dela med er.
    Jag vet att en operation är sista utvägen, men ibland känns den också som den enda..

• Svar på tråden Rodnad..
  • Anonym

Japp jag rodnar också, och det är ganska jobbigt. Ibland rodnar jag när jag inte ens märker det, eller tycker att något är pinsamt. (Men andra påpekar, så jag får väl lita på dem, och om inte annat så rodnar jag DÅ.)
    Det har blivit mycket bättre sen puberteten, då var det nästan outhärdigt.
    Jag är också ganska blek så det syns väldigt tydligt.
    Men jag har lärt mig att inte dölja det, för om man intalar sig själv att det inte är pinsamt och att det är gulligt att bli röd så blir man inte lika röd! Försöker jag intala mig själv i alla fall!
    Nä, jag vet inte vad du ska göra, utan det är bara att acceptera eller sminka sig (har hört att gröntonad rouge ska dölja rodnaden lite) tyvärr.

• Anonym

hejsan!
    jag har samma problem som dig..

jag mår verkligen dåligt av att rodna så lätt...

jag rodnar om jag förväntar mig att någon ska tycka det jag säger är fel eller konstigt, eller om jag kommer i en obekväm situation..
    men ibland rodnar jag också helt utan anledning, det är nästan värst

jag vet inte alls vad man ska göra åt det..

men det värsta som finns är när någon påpekar det. då blir det bara värre..

• Anonym

TS här..
    Tack för alla svar, det känns skönt att veta att man inte är ensam.
    Jag har funderat på att börja med kognitiv beteendeterapi, det kanske är ett bra alternativ.
    Problemet ligger i att jag har testat allt annat (förutom medicin). Jag har försökt intala mig att det inte gör något, försökt skoja bort det, ge en spydig kommenter tillbaka när någon kommenterar det osv.. Men det biter inte på mig, vad jag än gör så sitter jag där illröd som en tomat, fy vad det är jobbigt.
    Jaja, det är bara att jobba vidare och bita ihop..
    Tack igen för alla svar.

• Anonym

Fröken Grön: Det problemet har jag med! Är jätterädd för att det ska hända nåt på jobbet, typ att nån blir av med nåt o dom kommer o frågar mig om jag sett vart det är! Då blir jag tokröd i ansiktet, preciiis som att det skulle vara jag som tagit det..
    Eller att det är någon som blivit bestulen på något och dom bara inte vet vem som snott det.
    Det är fruktansvärt jobbigt..Har tyvärr inget knep där på hur man ska tänka..men vill gärna ha tips om det är nån som har nåt.

Har alltid haft problem med att jag rodnar, hela skoltiden, arbeten mm. Kan även komma helt plötsligt, att jag är inne i en konversation o jag tex bara råkar tänka på det..DÅ blir jag knall röd i ansiktet.. Personen jag pratar med blir vell fundersam om den sa något olämpligt lr så. Hemskt som fan är det iallafall..

• Anonym

Du har social fobi. Specifik social fobi för vissa sociala situationer.

• Anonym

Jag menar att eftersom du mår så dåligt av vissa situationer att du undviker dem, vilket hindrar dig har du en viss form av social fobi. Tyvärr kan det bli värre om man inte tar tag i det. Det är ofta inte bara rodnaden utan hur man känner inuti när man rodnar.

• Anonym

Här är en till med social fobi. Jag rodnar för ingenting. Klarar av att hålla föredrag och tal jättebra men det är mindre grupper jag är rädd för. Jag kan till och med tycka att det är jobbigt att äta middag med min familj när vi ska träffas.

Jag tror på kognitiv beteendeterapi men jag kan inte se mig själv ta tag i detta och våga ta kontakt med någon som kanske kan hjälpa! Har inte ens vågat berätta för min man ju! HJÄLP!

• Anonym

Hej!
    Andra upplever mig som en utåtriktad och trevlig tjej men jag har insett att jag lider av spec. social fobi. Jag har insett att jag behöver hjälp eftersom det tar upp för mycket tid av mitt liv. Jag har sökt hjälp via internet. Vet inte hur det kommer gå. Har precis börjat.

• Anonym

NR: 2922180
    Hur har du sökt hjälp?

• Anonym

Jag hittade på någon hemsida om någon som hade någon typ av forskning. Tror hon tillhörde karolinska. Har precis börjat med en utredning via internet så det är väldigt nytt. Det kostar ca.300/gång.
    Tycker det är värt mycket pengar att bli av med problemen. Orkar inte ha det så här.

Svar på tråden Rodnad..