Inlägg från: Casper01 |Visa alla inlägg
  • Casper01

Pitbull

Har under en period läst i lite trådar om denna rasen.
    Men känner att i det stora hela finns även här människor som vet väldigt lite om denna diskutionsfyllda ras.
    Vill gärna veta lite hur ni ser på
    Pitbull i allmänhet och då gärna vilka erfarenheter och kunskaper ni har om denna ras.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-27 00:07
    Jag vet att ämnet kan vara uttjatat för många men känner att jag vill veta vad människor med erfarenheter kan berätta om rasen och med erfarenhet även kunskap.
    I vår familj finns våran underbara pitbull hane Gunwald som faktiskt är en "riktig" pitbull. Med riktig menar jag med reggade föräldrar. 'Jag känner att jag klart inte är fulllärd om denna ras men lär mig hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 13:45
    Visst har media ett finger med i spelet när det gäller dessa raser men eftersom det i de flesta hundklubbar, hunddagis, rastparker är förbjudet med pitbulls eller andra "kamphundar". Detta gör att det är lättare för rasen att komma i fel händer.. Den har inget riktigt användsområde... Jag vet att det finns väldigt mycket bra spår och jakt egenskaper i dessa hundar visst finns det även här undantag men... Tänk såhär om pitbullen fick en användning som tex. jakt och spår på vildsvin som växer hela tiden i sverige hade inte det då blivit svårare för "kampägaren" att vara anonym.

• Svar på tråden Pitbull
  • Casper01
    Hondjuret skrev 2008-01-27 16:04:06 följande:
    Varför?För mig verkar det mer el mindre generellt finnas två typ av "pitbull"-folk - white trash med blandisar att höjja "statusen" med, som egentligen knappt vet var svansen på en hund sitter,och så "exklusiva-superior-hemlighetsklubben" som har sina *fanfar* renrasiga pitbulls, men allt är så himla stort med rasen PITBULL, och man ska vara lite av en övermänniska för att få äga en, samtidigt som man är så "härligt" tvetydig vad gäller heta potatis hundkamp.Jag har fått uppfattningen att det är ytterst, ytterst få av "vanligt, hederligt" folk som har en pitbull, det finns liksom ingen anledning att skaffa rasen - man har inget sådant självhävdelsebehov, den är inte bäst på de aktiviteter/funktioner man är intresserad av hos en hund, och man romantiserar inte över hundens "ädla" historia och enstaka "stjärnor" inom hundkampen.Det ska erkännas, att detta bygger huvudsakligen på uppfattningen man fått av (för mycket!) internetkonsumtion, men det skall också sägas att jag nog inte kan dra mig till minnes sett någon med denna typ av hund utan en eller flera av följande attribut; militärbyxor, huvtröja med töntigt marknadstryck typ sydstatsflagga, väl synliga tatueringar.
    Känns inte alls som några förutfattade meningar !! Jo klart jag har faktiskt luvtröjor ... Har inte de flesta det ??? Hmm skulle vara kul att höra hur du uppfattar småhunds ägare !
  • Casper01

Skulle vara kul att veta om någon har ett speciellt användningsområde till sin apbt ??? Mer än bara som mys ;)

• Casper01

Detta jag menade med ett annat användningsområde var att varför inte andvända dessa raser i kanske jakt, spår, räddning mm.
    Tyvärr är iaf inte vi som "öppet " har renrasig Pitbull välkommna på tex agility, lydnad mm av samma anledning som att vi för det mesta inte är välkommna på valp och lydnads kurser..
    Rasen har blivit utsatt eftersom det tyvärr finns MASSOR med oseriösa uppfödare och hundkampen drar till sig mer och mer människor för varje år.
    Hunden blir en penisförlängare istället för en snygg bil typ.

Våran hund är under uppbyggnad kan man säga Glad. Han har vart hundgårdshund i  9-10måinnan vi köpte honom och hade då ALDIG sett något annat än skog och sin gård.
    Hans "bruks" område kommer vara springpole och förhoppningsvis weightpull när jag lärt och sett mer av detta. Annat jag vill och tycker han ska kunna är självklart vardagslydnad med allt detta innebär och våran kelgris.. Min son älskar denna hunden och kan inte förstå varför hans klasskompis förälder sagt att vi har en mördar hund och att gunwald en dag kommer behöva skjutas eftersom dessa hundar ALLTID ballar ur och biter någon..

Jättekul!! Att inte bara ha hört så mycket positiv om hundrasen utan även få veta vad ni andra använder era hundar till.

När det gäller om amstaffen eller pitbullen kom först är det nog så att APBT kom först, Amsaffen kan man säga är avlad mer på utseeende medans APBT är avlad på fysik och go. Detta kan diskuteras hur mycket som helst men detta är vad jag fått berättat för mig och även läst .

Svar på tråden Pitbull