Inlägg från: Pikaur |Visa alla inlägg
  • Pikaur

Pitbull

Många med raser av mindre sort förmänskligar sina hundar just pga att de är så små. Det är deras "bäbisar" istället för hundar. Vilket gör att hunden uppfattar dem som veka och att de måste ta tag i alla situationer och möten, dvs skäller och kan göra utfall. Många av de som har såna hundar förstår inte var problemet ligger, och att tala om det för dem är som att sticka kniven i hjärtat på dem. "Det är ju ingen hund, det är min bäbis!" har jag fått höra många gånger från vänner med småhundar. Mina svärföräldrar har ett praktexempel på hur det kan bli när husse och matte låter hunden vara som ett barn och "ta över" i alla situationer och på alla platser.
    Jag är själv småhundsägare och avskyr när hundar - oavsett storlek - håller på så. Det är ägarens ansvar att se till att hunden är lugn och harmonisk.
    Hela pitbulldiskutionen i Sverige verkar ha gått överstyr iom att media har ett svart, långt finger med i spelet. De älskar att skriva om "kamphundar" då det säljer fler lösnummer då vi som hundälskare är så knäppa och köper dessa tidningar.
    Jag tycker att det vi borde fokusera på är skiten som sitter i slutänden av kopplet, och inte hurvida hunden är "the bad guy" eller inte...

Hondjuret skrev 2008-01-27 16:18:29 följande:
    småhundar finns det en himla massa sorter av, från golvmoppar till minidobermanns... Men jag är ofta irriterad på hur folk med mindre hundar verkar strunta i att fostra dom, det är utfall, skällande och hoppande, men de är ju ändå så små, så då antar jag att det inte gör nåt att de uppträder otrevligt...
Svar på tråden Pitbull