Pitbull
Jag har i flera år sysslat med hund och då också varit ute på många hundutställningar. Jag har en terrier ras och tillhör då samma grupp som pitbull och har träffat många sådana genom åren. JAg tycker att dessa sk"mördarhundar" uppför sig och är precis lika trevliga som anndra hundar.
Men så klart är det ingen ägare i dessa samanhang som vill locka fram instinkter och beteende som skulle skada någon människa. Så jag har bara sett väl omhändertagna hundar. Just nu är det dessa raser som får på skallen för att en klick av inkompetenta ägare skaffar sig rasen. Förr med åren har det varit anndra typer av brukshundar som fått den svarta stämpeln,Rottisar,Shäfer och Doberman tex.
Många hundar kan bli absolut livsfarliga i fel miljö och fel människa som håller i kopplet och detta är ju så klart ett problem. Tycker att det skulle diskuteras i stället för att en speciell ras absolut är helt livsfarlig och ska förbjudas. Om man ser på regler och paragrafer i lagtexten så är den mycket tandlös och intetsägande. Oavsett vilken ras som är aggresiv och uppträder farligt så skulle det då helt sonika bara vara att omhänderta den.
Just den här rasen är en bra och fin familjehund. Den har många goda fina egenskaper. Någon har här tidigare sakt att det är enbart kammoflage beklädda människor med tatueringar och huvtröjor som skulle vara intresserade av rasen. Det är inte vad jag ser när vi är ute på utställningar. Då ser jag en mycket blandad skara människor som äger dessa hundar.
Hela den här diskusionen om den livsfarliga hundrasen är helt och hållet upplåst av media. Diskutera i stället hur man kommer åt alla dom som har hund och verkligen inte borde ha det, oavsett om det är en pudel,schäfer eller amstaff.