Feminetik - är det så illa?
Fick en länk av en kompis idag.
Är det så här illa?
www.feminetik.se/diskutera/index.php&mid=293264
Fick en länk av en kompis idag.
Är det så här illa?
www.feminetik.se/diskutera/index.php&mid=293264
Haha! En länk från en feministseparatistisk site där radikalfeminister ondgör sig över familjeliv! En site där det finns gott om radikalfeminister som har Solanas som idol, som på många ställen uttrycker manshat, som har en så skev syn på tillvaron att man blir mörkrädd. Jeeeez!
TS, menar du om det verkligen är så illa på familjeliv som man skriver i diskussionen? Jag skulle vilja svara både ja och nej. Man har ju verkligen hakat upp sig på det som är både väldigt konservativt och inte i linje med en del feministiska värderingar. Samtidigt går det ju inte att förneka att allt de beskriver faktiskt förekommer här. Jag tror dock inte att familjeliv är "ett tvärsnitt av svenska befolkningen". De flesta som hänger här är ju i barnafödande ålder, med ett uttalat intresse för just "familjeliv" - inte feminism.
Ja, en del i diskussionen håller jag ju med om. Det finns otroligt konservativa åsikter här. Men inte bara. Och i de trådar där man uttrycker sig extremt blir det ju alltid diskussion med folk av skilda uppfattningar. Men ibland är det faktiskt de med, enligt mig, märkligare åsikter som är tongivande. Så jag vill inte mena att det råder konsensus om egentligen någon fråga här. Och omröstningar ska man nog inte sätta så stor tilltro till...
Ja det är så illa, även om inte alla här står för de åsikterna. men de som inte håller med om att pojkar dör av rosa blir ju rätt snart stämplade som "manshatande radikalfeminister" och jagade med virtuella högafflar...
Miss Cee skrev 2008-01-28 00:18:38 följande:
Ja, bitvis.
Jo, det är så illa...
Visst är det så illa. Många många gånger. Så välkomna att "infiltrera" familjeliv, som någon skrev. Som Isolde skrev i den tråden (åh vilken märklig slags metadiskussion det här blir. Svarar en tråd på ett annat forum genom en tråd i ett forum som de har en tråd om. Jag blir snurrig!) är vi många feminister härinne. Men efter år av att köra samma argument gång efter gång, blir man lite trött. Minst sagt!
Jag är inte så säker på att det är så illa, stort sett.
Visst, det finns många här inne som inte har tänkt så mycket på hur det påverkar barnen att behandla dem könsstereotypt. Och det finns många som inte ser det som ett problem när de väl har tänkt på det.
Men personligen tycker jag att det är glädjande att se att det blir fler och fler som "kommer ut" som feminister och faktiskt argumenterar emot. Själv har jag hängt på FL sedan första veckan, och då hittade vi diskussionsglada feminister varann rätt snabbt. Nu dyker det upp nya hela tiden, tycker jag.
Så, håll diskussionerna levande! Skriv det du tror på. Och låt ditt engagemang gå i vågor! I perioder orkar/hinner man inte diskutera, men då kan man känna sig rätt trygg i att det finns andra som håller fanan högt.
Ja, PRECIS så illa är det. Det är inte särskilt högt i tak och många medlemmar sänker taket (och nivån på diskussionerna) ytterligare ett snäpp. Jag upplever det ofta som att jag försöker förklara hur jag tänker och de andra skriker samtidigt som de håller för öronen och inte ens bemödar sig att läsa, än mindre förstå budskapet.
Efter att ha slagit skallen i väggen ett antal gånger väljer i alla fall jag mina strider numera. Jag har inte orken och tiden att försöka förklara för folk att det finns strukturer i samhället och att allt de gör kanske inte initieras av "den fria viljan" vilket många tycks tro.
Ovanstående gäller förresten inte bara diskussioner kring feminism, utan egentligen allt som har med samhälleliga strukturer att göra (konsumism, bilism, klassklyftor etc).
Det är så illa...
Instämmer med Kimpossible, tack till er alla som kämpar (för en bättre värld)!
Ja