• zingo74

Ngn med erfarenhet av Hjältevadshus???

Vi funderar på att bygga ett hus då vi känner att vi växt ur huset där vi bor nu. Har kikat runt lite och vi har verkligen fastnat för Hjältevadshus. Fina, Fräscha hus med bra planlösningar.

Så är det någon som har erfarenhet av dessa? Vill gärna höra både bra och dåligt.

• Svar på tråden Ngn med erfarenhet av Hjältevadshus???
  • Gozan74

Vi har valt Eken38 från H-vad, men eftersom man inte får ändra eller ta bort någonting så blev vi lite fundersamma.

Vi ville bl.a. ha ett annat kök som vi tycker bättre om, sätta dit ett fönster i vardagsrummet och bredda öppningen till köket.
    Men eftersom detta är Röda paketet och så billigt pris, så fick man inte ändra någonting.

Därför har vi valt en byggfirma som ska bygga vårt hus som vi vill ha det, med alla ändringar och sånt. Det blir kanske lite dyrare, men då står de för allt. Från grävmaskiner till ställningar och bottenplattan. Vi behöver bara säga till vad vi vill ha så fixar de det till oss. Som en vedkamin i köket och en balkong.

Men i övrigt så har Hjältevad varit väldigt trevliga och hjälpsamma mot oss.

• Julienne

Gozan74, vad sa Hjältevad exakt om Eken38? Kan man verkligen inte göra nånting? Vi vill inte göra mycket, öppna upp till nock i vardagsrummet (jag menar, hur svårt kan det var att INTE sätta in ett innertak?) samt byta barköket till en köks-ö.

• Gozan74

Tvivlar starkt på bägge sakerna, men det är bara att fråga. Jag menar vi fick inte ens bredda öppningen till köket.

Jag resonerade lite som du i denna fråga.
    Hur svårt kan det vara att INTE sätta dit ett kök...
    Men fick till svar att ingenting kunde ändras eftersom det var Röda paketet.
    Bara fråga ändå. Du får gärna berätta vad de sa till er.

Var ska ni bygga någonstans? Har ni någon tomt?

• Julienne

Jag förstår att det är ett koncept, men ändå.... sådana ändringar som inte är så stora borde man kunna få göra. När jag ringde och pratade med dem antydde säljaren samma sak, att det inte var ändringsbart pga röda paketet. Istället vilje de sälja in Staffansgården och att vi då skulle göra en ritningsändring på hela kåken. Men då blir det ju så mycket dyrare!
    Vi har spånat i om det går att göra dessa ändringar själva efter att H-hus har uppfört kåken. Ryggåstak är beroende på hur takstolarna ser ut. Vi vill ju i så fall även sätta ett halvmånefönster under nock och det kan man ju göra utan deras hjälp. Köks-ön är väl om de helt enkelt INTE sätter in bardelen och lämnar resten till oss. Men vi får väl se, de verkar har problem även med att slippa jobba

Vi har ingen tomt idag, men vi känner till flera tomter via vår kommun som är till salu. Ingen tomtkö då det inte är nån direkt rush på området.

• ango07
    Svar på #21
    Jag har några frågor som jag hoppas att du vill svara på...
    Vad hade ni fått för pris på H-huset och vad kommer det att kosta när ni "bygger själva"? Vi håller på att leta tomt för att bygga själva och vet inte om vi ska anlita en husleverantör eller en byggfirma.
  • Gozan74

Eken kostade 1 357 000kr som det är på ritningen.
    Sen får man själv göra bottenplatta, altan ovanvåning m.m.
    Det finns även en massa tillval som man kan göra t.ex. balkong, isolera ovanvåningen osv.
    Summa av det hela med våra tillval så hamnar vi på ca 1 750 000 med Hjältevad och ca 1 800 000 med byggfirman.
    MEN då ingår bottenplatta med golvvärme, kök och väggar och fönster som vi vill ha det.
    I Hjältevad ingår det torpargrund.
    Nackdelen med att bygga med firma är att det tar lite längre tid, men det gör inget när vi får det som vi vill ha det. Fördelen är att vi vet att det blir bra gjort(har referenser) och att de står för allt. Från grävmaskiner till ställningar och presenningar.
    Mycket att tänka på....

• Julienne

Oj, mer än 1,3 i grundpris. Med tomt, anslutningsavgifter och grund kommer vi hamna på minst 1,7 och då är det en oinredd övervåning. För det priset ska vi f*n kunna göra de ändringar vi vill!

• Carisma95

"Röda paketet" måste vara något de börjat med nyligen. Fanns inte när vi byggde för 3 års sen.

Men vad jag kan utlösa på deras hemsida så finns ju fortfarande deras "vanliga" hus. Varför inte välja något av dem och på så sätt kunna ändra precis som ni vill ?

A stumble may prevent a fall....
  • Julienne

Carisma, för vår del handlar det helt enkelt om att få ner kostnaden. I det området vi bor och fortsättningsvis vill bo är det dåligt andrahands värde på husen. I förra veckan såldes en villa byggd 1992 för under miljonen. Man undrar hur mycket den kostade att bygga för 15 år sen...

Anledningen för att vi börjat titta på att bygga hus är helt enkelt att vi är för kräsna. De husen vi kollat på (och det är nog ett 20-tal sista året) har alla haft nåt vi anmärkt på eller att nån av oss lagt in ett veto.

Om vi skulle istället köra på Staffansgården får vi i grund ett högre pris. Sen att rita om huset så det är identiskt med planlösningen för Eken blir nog också en slant. Eken38 med sin alternativa planlösning är hittills det enda hus vi lyckats komma överens om (med de små justeringarna jag nämnt, det vill säga )

Svar på tråden Ngn med erfarenhet av Hjältevadshus???