• Anonym (ledsen!!!)

Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?

Först vill jag bara säga att han är inte en sån som är ute mkt och festar då han har få kompisar, vi har dålig ekonomi då jag är arbetslös samt att vi har barn men han dricker hemma varje vecka.

* Han kan inte avstå från att dricka minst en gång i veckan som vi har betsämt  som regel eftersom han vägrar lova mig en hel vit vecka.

* han kan hitta på ursäkter frö att få dricka oftare. Om det t.ex. finns öl i kylskåpet och "det är juh bara en"

* Eller, "det är juh fotbollsmatch på teven idag." #Vi har juh hyrt en bra film och jag tar bara en lättöl för det är gott"

* Han vet att jag blir ledsen och arg när han dricker men kan ändå inte avstå en fredagskväll frö min skull.

* Han dricker flera öl utan att bli speciellt påverkad.

* Han erkänner att han dricker för att bli berusad och för att koppla av.

* Han blir arg när någon ifrågasätter hans intag.

* Han kör bil dagen efter fastän han drukcit 5 öl, 5,5%.

* Han sitter uppe framför datan sent på fredagskvällen och dricker frö sig själv.

* Han häller i sig ölen jättefort och hämtar snabbt en ny.

* Han ser inget fel i att båda dricker när jag frågar om han kan avstå en kväll så att jag kan dricka nåt glas å han stå för ställningarna här hemma ifall dottern vaknar. han säger alltid: att vi kan båda dricka" Men jag totalvägrar det så det är alltid han som dricker och jag typ nästan aldrig.

* Han drack öl en kväll när vår dotter inte ville somna och när han skulel inoch föröska få henne somna tar han med isg ölen dit.

* Han drack en lättöl(det fanns läsk som alternativ) när vi var på dop under fikat fast det var han som körde då det är bara hans om har körkort av oss två.

* Han dricker hellre framför teven än gör något romantiskt med mig.

Jag tycker han har problem men inte han och vi bråkar jämt om detta. Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 11:31
    Glömde tillläga att han ofta pratar om alko0hol och om hur gått det är samt om folk som dricker och vad de har gjort på fyllan. precis som om han tycker det är coolt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 11:50
    snälla hjälp!! svara alla ni som läser detta.

• Svar på tråden Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?
  • lövet2

Ja, han verkar ha en hel del problem med alkoholen. Så länge han inte inser det själv, så kan det bli svårt för dig. Kanske du skulle vända dig till någon anhörigförening för råd?

• Anonym (ledsen!!!)

Men det skulle kännas som att gå bakom ryggen på honom. Jag vill mer än något annat att han ska inse själv.

Det tär verkligen på vårt förhållande det här. Är så ledsen och uppriven.

• Anonym (ledsen!!!)

snälla jag vill ha mer svar!=(

• Busflickan

Jag tycker inte att det verkar som att din sambo dricker speciellt mycket, men det är ju ett problem eftersom du upplever det som ett problem. Att han dricker lättöl tycker inte jag tyder på något problem (även fast han ska köra). Att ta nån/några öl några gånger i veckan tycker inte jag är farligt, men om det handlar om att bli full flera dagar (eller ens varje vecka) så är det ett problem. Jag tycker personligen inte att det göra något att båda dricker samtidigt fast man har barn att ta hand om, MEN då handlar det inte om att dricka sej berusad utan om att iaf en av föräldrarna är tillräkligt nykter för att kunna fatta ansvarsfulla beslut (d.v.s. man kan dricka 1 glas vin eller 1 öl typ).

Hur gamal är din sambo? De flesta har en period under ungdomen då man tycker att det är lite "coolt" att supa, men det växer man (oftast) ur.

• snillis

Av det du beskriver finns det inget som säger att han är alkoholist men som jag ser det har han helt klart ett problem men sin attityd till alkohol. Detta leder tyvärr inte helt sällan till större problem ju äldre man blir eftersom man har en tendens att flytta fram sina egna gränser för vad som är ok.

Tycker absolut att du kan vända dig till någon anhörigförening - både för att få tips på hur du kan prata med honom utan att det blir så laddat som det verkar bli nu, men också för din egen skull.

Lycka till!

• Anonym (ledsen!!!)

han är 25 år. och han dricker nästan aldrig lättöl, det är nästan jämt 5,5%. alltså starköl.

Han drack flera dagar i veckan(fre,lörd,sönd) tills jag betsämde en regel, en dag i veckan. Han jobbar oxå varann helg men det har inte fått honom att avstå från drickandet på kvällen och fastän han börjar klockan sex på morgonen därpå kan han dricka.

Han tog en lättöl på dopet fastän vi körde ngn timme senare plus att det fanns läsk. såg ingen annan som körde som drack.

Finns det alkohol hemma har han svårt att låte bli det.

Om jag dricker ett glas vin som jag kan ha kvar under en hel kväll säger han: "ska inte du dricka upp dne där så läng den inte utan ge den till mig"

När han han tog ut sina papadagar i samband med dotters födelkse drack han flera kvällar.

Han säger själv att han dricker för att bli berusad att dte är skönt att vara berusad.

• Anonym (ledsen!!!)

"Jag tycker personligen inte att det göra något att båda dricker samtidigt fast man har barn att ta hand om, MEN då handlar det inte om att dricka sej berusad utan om att iaf en av föräldrarna är tillräkligt nykter för att kunna fatta ansvarsfulla beslut (d.v.s. man kan dricka 1 glas vin eller 1 öl typ)."

Men han dricker sällan bara en öö utan dte är minst fyra eftrsom han vill bli berusad!
    så jag kan juh alltid bara ta max ett glas å sen få avstå eftersom han totalvägrar bara att ta en öl.

Å så säger han att i sommar när det är em får jag räkna med att han kommer att dricka öl.

• Anonym (ledsen!!!)
    Anonym (***)

Tack så mkt men jag komme rin på testet men kan ej fylla i, dte händer lixom ingetting?
  • snillis

Jag tycker iofs inte att mängden alltid är det som avgör utan mer vilken attityd man har till alkohol. Som jag skrev tidigare så tycker jag absolut att din sambo har en "farlig" attityd till alkohol.

Känner igen mig mycket i det du skriver om honom.
    Mina föräldrar har druckit så som du beskriver att din sambo dricker och jag har helt klart "tagit skada" av det.
    Fick själv ganska allvarliga alkoholproblem som slutade med att man konstaterade förändringar på levern när jag var 30 år. Och då drack jag ung. som din sambo.
    hade någon sagt till mig när jag var 25 att jag hade alkoholproblem hade jag svarat den personen att det har jag inte alls men innerst inne visste jag redan när jag var 20 att jag var farligt ute, så att säga.

kan man inte låta bli när man har ansvar för sina barn, då är det fel.

Svar på tråden Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?