• Anonym (ledsen!!!)

Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?

Först vill jag bara säga att han är inte en sån som är ute mkt och festar då han har få kompisar, vi har dålig ekonomi då jag är arbetslös samt att vi har barn men han dricker hemma varje vecka.

* Han kan inte avstå från att dricka minst en gång i veckan som vi har betsämt  som regel eftersom han vägrar lova mig en hel vit vecka.

* han kan hitta på ursäkter frö att få dricka oftare. Om det t.ex. finns öl i kylskåpet och "det är juh bara en"

* Eller, "det är juh fotbollsmatch på teven idag." #Vi har juh hyrt en bra film och jag tar bara en lättöl för det är gott"

* Han vet att jag blir ledsen och arg när han dricker men kan ändå inte avstå en fredagskväll frö min skull.

* Han dricker flera öl utan att bli speciellt påverkad.

* Han erkänner att han dricker för att bli berusad och för att koppla av.

* Han blir arg när någon ifrågasätter hans intag.

* Han kör bil dagen efter fastän han drukcit 5 öl, 5,5%.

* Han sitter uppe framför datan sent på fredagskvällen och dricker frö sig själv.

* Han häller i sig ölen jättefort och hämtar snabbt en ny.

* Han ser inget fel i att båda dricker när jag frågar om han kan avstå en kväll så att jag kan dricka nåt glas å han stå för ställningarna här hemma ifall dottern vaknar. han säger alltid: att vi kan båda dricka" Men jag totalvägrar det så det är alltid han som dricker och jag typ nästan aldrig.

* Han drack öl en kväll när vår dotter inte ville somna och när han skulel inoch föröska få henne somna tar han med isg ölen dit.

* Han drack en lättöl(det fanns läsk som alternativ) när vi var på dop under fikat fast det var han som körde då det är bara hans om har körkort av oss två.

* Han dricker hellre framför teven än gör något romantiskt med mig.

Jag tycker han har problem men inte han och vi bråkar jämt om detta. Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 11:31
    Glömde tillläga att han ofta pratar om alko0hol och om hur gått det är samt om folk som dricker och vad de har gjort på fyllan. precis som om han tycker det är coolt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 11:50
    snälla hjälp!! svara alla ni som läser detta.

• Svar på tråden Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?
  • Janneman

Han har absolut inga alkoholproblem! Däremot lite attitydsproblem då han inte kan jämka lite med dig då du ber honom låta bli att dricka vid vissa tillfällen. Att dricka lättöl har inget med beroende att göra. Och att köra bil dagen efter 5 öl, är riskfritt. 1 öl tar cirka en timma att förbränna (1,5 om det är halvlitersburkar) och om han druckit 5 öl under ex 3 timmar så är dom två första förbrända när han druckit den femte. Vilket innebär med marginal att han kan köra lagligt 8 timmar efter femte ölen.

• Anonym (ledsen!!!)

hur kan en öl ta ca en timma att förbränna när jag fick lära mig på biologin i skolan att det tar ca en timma för alkoholet att komma ut i blodet?!

Och kör du bil åtta timmar efter att du druckit 5 starköl?!

• Anonym

Man kan köra bil när man har druckit lättöl! Vissa dricker ju lättöl till lunchen och kör bil direkt efter. Ingen fara!!
    Tycker också att man kan dricka bägge två även om man har barn. Man behöver ju inte dricka sig asberusad.

• Anonym (linn)

Jag tycker att han borde tänka över sitt drickande. Visst det låter inte som om han dricker sig redlös & jag kan nog hålla med om att det låter lite som min man. Han dricker öl varje gång han e ledig dvs fred,lörd & kan hända mitt i veckan oxå. Han har alltid en anledning till att han är värd den där ölen. Han blir inte full eller så man jag kan känna att det på visst sätt är ett slags beroende. Han säger att det är för att koppla av och tagga ner från jobbet.Men det ska man kunna göra utan alkohol. Sen när man har barn eller gravid så vill jag som tjej att det ska minska på intaget av alkohol hemma, sitta och dricka själv varför?! Detta har varit på tal mycket hemma och ingen större bättring. Nu har min man jobbat mycket övertid & även druckit öl flera ggr i veckan och nu har han nog fått magkatarr pga stress å dåliga vanor så nu får det vara lugnt med ölen ett tag. Jag tycker en dag i veckan är ok.

• Arokon

Jag tycker han har problem. Om man flera gånger i veckan vill dricka sig berusad och behöver det för att koppla av, då har man problem. Det är inte ok att dricka sig berusad samtidigt som man har småbarn. Reaktionsförmågan minskar, man blir fumlig etc och risken för att tappa barnet ökar ju. Jag hade inte accepterat det. Tycker dessutom han är nonchalant mot dig, han verkar ju ta givet att du ska ta hand om barnet så han kan dricka sina öl.

Lättöl till maten tycker jag är ok.

Att han pratar om hur mycket andra dricker och blir fulla tycker jag tyder på att han inte har vuxit upp...

• Anonym (linn)

Tycker det ligger en hel del i det som Arokan skrivit. Sen är jag inte nykterist eller så och jag tycker det är helt ok att båda föräldrarna kan ta ett glas vin eller 2 tillsammans på helgen. Men ett ständigt ölande av killen är inte ok. 

• Anonym (x)

Jag tycker det låter som om han har alkoholproblem.
    Att han inte vill låta bli ens någon gång för din skull är väl det som jag tycker pekar mest på det. En person med alkoholproblem lever i förnekelse. Man kan inte se att man dricker för mycket och man gör vad som helst för att få i sig alkohol. Sedan är det inte så mycket mängden i sig det har att göra med utan att man inte kan avstå från den.
    Du skriver att han dricker flera öl utan att bli berusad. Hur var det när ni träffades, krävdes det mindre innan han blev berusad då? Ökad toleransnivå är ett tydligt varningstecken.
    Att dricka för att bli berusad och att hitta på saker för att få dricka och att dricka fort är också signaler.
    Det handlar som sagt inte om det är en öl eller ren sprit, det handlar om attityd.
    Ta kontakt med al-anon eller någon anhörigorganisation alternativt en beroendemottagning och diskutera saken.
    Det är inte att gå bakom ryggen på honom. Du har ju berättat för honom att du inte trivs med att han måste dricka. Han vet var du står. Tyvärr måste han själv sluta förneka sitt beteende och vilja ändra sig själv om det ska hända något.

• Anonym (J)

När är man beroende av alkohol? När är man en alkoholmissbrukare?

Svar:

För att kunna avgöra om någon är beroende av alkohol eller inte behöver personen i fråga uppfylla vissa villkor, vilka har bestämts av bl.a. Världshälsoorganisationen (WHO).

Nedan följer omständigheter som beskriver alkoholberoende (man behöver inte uppfylla alla):

Tolerans (man behöver mer alkohol för att känna samma effekt). Psykiskt beroende (längtar efter alkohol, mer eller mindre). Upphävande symtom (alla slags fysiska reaktioner som man kan få efter det att man har slutat dricka). Man använder alkohol för att minska upphävande symtom. Misslyckade försök att kontrollera användningen av alkohol. Spenderar en stor del av tiden till att använda alkohol eller för att återhämta sig från användningen av den. Destruktiva effekter p.g.a. användning av alkohol, både för personen själv och för hans/hennes omgivning (problem på jobbet eller i skolan, konflikter med människor som berörs av beroendet, avsätter mindre tid för fritidsaktiviteter, sjukdomar). Använder alkohol oftare och i högre doser än planerat. Fortsätter att använda alkohol fast man vet att det är skadligt för en.

Hittade detta på en internet sida..

Jag tycker han har problem.

• beEMbe
    Janneman skrev 2008-01-29 12:57:53 följande:
    Han har absolut inga alkoholproblem! Däremot lite attitydsproblem då han inte kan jämka lite med dig då du ber honom låta bli att dricka vid vissa tillfällen. Att dricka lättöl har inget med beroende att göra. Och att köra bil dagen efter 5 öl, är riskfritt. 1 öl tar cirka en timma att förbränna (1,5 om det är halvlitersburkar) och om han druckit 5 öl under ex 3 timmar så är dom två första förbrända när han druckit den femte. Vilket innebär med marginal att han kan köra lagligt 8 timmar efter femte ölen.
    Det var väl 5 starköl han körde på ?
    Och så dricker han oftast starköl eller har jag missförstått ts helt?
  • Busflickan

Oj, i det som du skrev nu senare så ser jag en helt annan tendens. Att behöva/vilja dricka sej full flera dagar i veckan är om inte alkoholism så iaf ett starkt varningstecken!

Att han inte tar hänsyn till dej och att han "aldrig" kan vara nykter och låta dej få dricka tycker jag är oerhört själviskt av honom, han måste ta hänsyn till dej för att erat förhållande ska fungera. Dessutom, vad är det för exempel han ger erat barn? Att man måste dricka en massa och bli full varje helg? Hur kan han med gott samvete göra så och sen neka erat barn alkohol när han/hon blir tonåring och vill dricka? Nej, du får inte vara full, det är bara pappa som får det!?

I första inlägget så såg jag flera saker som inte alls tydde på ett missbruk utan bara att han brukar alkohol (vilket är helt i sin ordning) men i efterföljande inlägg så tycker jag att en del tyder på att han har problem. Jag tycker att du bör prata med honom om detta och att du tar kontakt med ett anhörigstöd för alkoholister (var dock öppen mot honom att du gör det).

• shebas

Klockren alkoholist enligt mig, ni som inte tycker det har uppenbarligen aldrig levt tillsammans med någon som har problem med alkohol. Jag känner sååå igen det här från mitt eget förhållande och jag råder dig starkt att ta kontakt med tex Alanon som är till för alla oss som har en anhörig som vi oroar oss för pga alkohol.
    Det låter tyvärr även som att du liksom jag blivit indragen i en trist verklighet som består av att ens älskade väljer ölen framför sin familj om och om igen.
    Själv har jag tid med psykologen på BVC för att prata om detta, då jag nu äntligen har insett (efter 3 års förnekelse) att min sambo är beroende. Och nu när jag insett, kan jag inte förstå hur jag kunnat blunda för det så länge...
    gå in på AA´s hemsida, där finns mycket bra information!
    lycka till, jag känner med dig!

• Anonym

Det finns en sak du skriver som är ett större varningstecken  än det andra nämligen detta:

* Han erkänner att han dricker för att bli berusad och för att koppla av.

Behöver han ta till alkohol för att koppla av så ÄR det ett beroende, precis som om man behöver ta sin cigg för att lugna ner sig eller för att varva ner. "Jag måste varva ner lite efter det här så då tar jag ett glas vin" eller "Nu är det helg och då ska jag koppla av ordentligt, bästa starten på helgen är ölen jag tar hemma i soffan efter jobbet" osv.

Jag säger inte att det är ett allvarligt beroende än, men det kan bli och det kan redan vara det...

• Anonym (Bella)

Hej ts...

(sorry att jag är anonym men för min sambos skull så måste jag det)

Det är svårt att sitta här och bestämma ifall din sambo har alkohol problem eller inte. Problem är det ju eftersom du uppfattar det som problem.
    Har själv en sambo som drack 4-6 ggr i veckan när vi träffades. Vilket jag under två års tid har fått ner till max max 3 ggr. Han blir helle rinte lika full som förut. Nu har vi dock gjort slut pga att ölen betyder för mycket och jag är en tjatkärring.
    Tycker du ska känna efter hur det känns att leva med honom, om du är lycklig? Hur är erat samliv? Sex?

Nu när vi inte är ihop längre och jag har fått bearbeta det lite så inser jag att min smabo inte riktigt fungerar på alla plan. Sex är inte att tala om, har vi inte haft på över ett år (någon gång varannan månad kanske)
    Att han inte känner ansvar inför erat barn känns ju väldigt jobbigt kan jag tänka mig. Har du haft problem med alkohol tidigare i din familj? Kanske har du en speciell åsikt om alkohol? (jag har det....väldigt låg tolerans)
    Du kommer inte att kunna ändra hans inställning, han måste få komma på det själv. Tyvärr. Det har jag insett och därför är vi numer singlar fast sambor. (komplicerat)

Tänk igenom ifall du är lycklig, verkar som att du sagt ditt och att han ändå inte ändrar sig. Då kan du inte göra mycket mer....

• Anonym
    Janneman skrev 2008-01-29 12:57:53 följande:
    Håller med detta inlägg till punkt och pricka.
    Han har inga alkoholproblem men att han har attitydproblem kan bero en del på tjatandet också, du skriver själv att ni bråkar jämt om detta. Då kanske han ännu mer vill "hävda sin rätt" att själv bestämma när han vill och inte vill dricka.
    Att ens behöva säga till sin sambo "men det är ju bara en" när man tar en öl från kylen låter som problem från bådas sida så att säga.
  • Anonym

Jag vet inte vad ni lever i för förhållanden eller vad ni har för förhållande till alkohol, men jag hade inte heller tyckt att det var ok att killen drack öl hela tiden (till och med när han nattar barnet)

Jag drack väldigt mycket i ungdomen (både fredag och lördag och en kvarter sprit varje gång), jag var ofta full och jag drack tills jag började på universitetet. Det var ingen där som tyckte jag hade alkoholproblem utom min sambo som alltid fick valla runt mig innan jag skulle sova på helgerna för jag var alltid fullast. Jag kanske drack var tredje helg men aldrig måttligt. Hade jag lagt ut en fråga här då hade ni nog sagt att jag inte hade alkoholproblem, eftersom jag inte längtade efter alkohol, eller tog återställare. Jag var helt nykter i tre år och idag dricker jag kanske varannan månad, jag har alltid alkohol hemma men jag dricker den bara om jag har gäster. Skulle aldrig gå i kylen och hämta öl eller vin själv för att "slappna av". Det gör inte min kille heller. Vi kan ta en kopp te på kvällen och prata med varandra om vi vill slappna av efter jobbet.

Jag skulle inte gå så långt som att säga att din kille är alkoholist TS, men han jobbar på det. Tyvärr tror jag inte att du genom att tjata och gräla på honom kan få honom att ändra sig. Det enda du kan göra är att besluta hur viktigt det är för DIG att leva med någon som inte beter sig som han gör. Förklara också för honom konsekvensen för ert förhållande om han fortsätter, men kräv inte att han ska sluta, han har trots allt en egen vilja.

Ex: Du får fortsätta dricka som du gör om du vill, men om du fortsätter att dricka så här vill inte jag leva med dig. Då kommer jag att flytta ut med vårt barn.

Svar på tråden Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?