• Anonym

Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?

Man kan köra bil när man har druckit lättöl! Vissa dricker ju lättöl till lunchen och kör bil direkt efter. Ingen fara!!
    Tycker också att man kan dricka bägge två även om man har barn. Man behöver ju inte dricka sig asberusad.

• Anonym

Det finns en sak du skriver som är ett större varningstecken  än det andra nämligen detta:

* Han erkänner att han dricker för att bli berusad och för att koppla av.

Behöver han ta till alkohol för att koppla av så ÄR det ett beroende, precis som om man behöver ta sin cigg för att lugna ner sig eller för att varva ner. "Jag måste varva ner lite efter det här så då tar jag ett glas vin" eller "Nu är det helg och då ska jag koppla av ordentligt, bästa starten på helgen är ölen jag tar hemma i soffan efter jobbet" osv.

Jag säger inte att det är ett allvarligt beroende än, men det kan bli och det kan redan vara det...

• Anonym
    Janneman skrev 2008-01-29 12:57:53 följande:
    Han har absolut inga alkoholproblem! Däremot lite attitydsproblem då han inte kan jämka lite med dig då du ber honom låta bli att dricka vid vissa tillfällen. Att dricka lättöl har inget med beroende att göra. Och att köra bil dagen efter 5 öl, är riskfritt. 1 öl tar cirka en timma att förbränna (1,5 om det är halvlitersburkar) och om han druckit 5 öl under ex 3 timmar så är dom två första förbrända när han druckit den femte. Vilket innebär med marginal att han kan köra lagligt 8 timmar efter femte ölen.
    Håller med detta inlägg till punkt och pricka.
    Han har inga alkoholproblem men att han har attitydproblem kan bero en del på tjatandet också, du skriver själv att ni bråkar jämt om detta. Då kanske han ännu mer vill "hävda sin rätt" att själv bestämma när han vill och inte vill dricka.
    Att ens behöva säga till sin sambo "men det är ju bara en" när man tar en öl från kylen låter som problem från bådas sida så att säga.
  • Anonym

Jag vet inte vad ni lever i för förhållanden eller vad ni har för förhållande till alkohol, men jag hade inte heller tyckt att det var ok att killen drack öl hela tiden (till och med när han nattar barnet)

Jag drack väldigt mycket i ungdomen (både fredag och lördag och en kvarter sprit varje gång), jag var ofta full och jag drack tills jag började på universitetet. Det var ingen där som tyckte jag hade alkoholproblem utom min sambo som alltid fick valla runt mig innan jag skulle sova på helgerna för jag var alltid fullast. Jag kanske drack var tredje helg men aldrig måttligt. Hade jag lagt ut en fråga här då hade ni nog sagt att jag inte hade alkoholproblem, eftersom jag inte längtade efter alkohol, eller tog återställare. Jag var helt nykter i tre år och idag dricker jag kanske varannan månad, jag har alltid alkohol hemma men jag dricker den bara om jag har gäster. Skulle aldrig gå i kylen och hämta öl eller vin själv för att "slappna av". Det gör inte min kille heller. Vi kan ta en kopp te på kvällen och prata med varandra om vi vill slappna av efter jobbet.

Jag skulle inte gå så långt som att säga att din kille är alkoholist TS, men han jobbar på det. Tyvärr tror jag inte att du genom att tjata och gräla på honom kan få honom att ändra sig. Det enda du kan göra är att besluta hur viktigt det är för DIG att leva med någon som inte beter sig som han gör. Förklara också för honom konsekvensen för ert förhållande om han fortsätter, men kräv inte att han ska sluta, han har trots allt en egen vilja.

Ex: Du får fortsätta dricka som du gör om du vill, men om du fortsätter att dricka så här vill inte jag leva med dig. Då kommer jag att flytta ut med vårt barn.

Svar på tråden Hjälp!!snälla!!Har min sambo alkholproblem?