Inlägg från: Little Pooch 05 |Visa alla inlägg
  • Little Pooch 05

"svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?

Ah, jag kanner mig hemma i denna trad!

Jag har lyckats overtala maken att vi inte ska aga vara barn, och han var med pa det hela redan innan vi fick barn (han blev sjalv agad som barn och tyckte INTE om det!).

Nu, nar sonen ar en trotsig 2aring, namner han ibland att vi nog skulle se resultat fortare om vi daskade till honom nu och da. Jag blir VANSINNIG! Bara for att vi inte har talamod med pojken ska vi ta till handkraft? Aldrig! Visst, maken kanske har ratt i att man ser "ratt" resultat tidigare om man agar, men vad lar man barnen langsiktigt? Hur ska jag kunna saga till sonen att han inte far sla sin syster/kompisar, nar jag visar honom att det ar ok i om att jag slar honom? Funkar ju inte alls! Visst kan jag bli vansinnigt arg och talamodet brister, men da gar jag till ett annat rum och far andas ut lite.

Jag, som er andra i traden, tycker det ar forskrackligt att aga ar tillatet enligt lag i vissa lander. Jag bor i NZ och har ar det fortfarande tillatet - till en viss del(om barnet satter sig i fara t ex). det var nyligen en andring i lagen som stramade till tyglarna lite, men fortfarande for foraldrar disciplinera inkl "latt" aga. Det blev ett enormt ramaskri bland foraldrar nar det var tal om att forbjuda agan - de anser det vara sin ratt att sla sina barn?!?

Nu, sen lagen tratt i kraft, har det blivit en del uppmarksammade fall, senast dar en pappa gav sin son en orfil ("inte tillrackligt hart for att fa honom att ramla, men tillrackligt for att fa honom att tanka till och sluta med det han gjorde" - sa pappan). Det gallde en 2aring som var ute och cyklade med familjen och cyklade ivag (dvs fara for sig sjalv).

Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?