• Kassie

"svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?

är det nagon mer än jag som bor utomlands med utländsk man och känner sig lite ensam i sina tankar kring barnuppfostran? Min man tycker som de flesta andra i södra europa att det kan vara behövligt att ge sitt barn smisk i rumpan eller pa handen om det är nagot allvarligt fel som barnet har gjort och inte lyssnar pa ord. Dock vet han att jag är totalt emot detta som de flesta andra svenskar och vet att han inte "far" göra detta för mig. Jag vill betona att det han inte menar att sla hart utan för hans skull sa handlar det om att "klappa" och markera att det är nagot fel som barnet har gjort. Trots att han inte skulle göra det eftersom han vet vad jag tycker och känner sa känns det jobbigt att han tycker att det vore helt ok precis som alla andra "sydlänningar" som jag träffar. Jag känner mig helt ensam med mina asikter men försvarar dem vid varje diskussion för att i förhoppningsvis lyckas omvända nagon.

• Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?
  • Kassie

Kul att höra att det är nagon som har lyckats! Smart kvinna och lata honom tro att det är hans idé!! Det är precis som du säger ang. att nypas etc sa verkar det som om manga söderut i allmänhet vill betée sig likadant som barnen istället för att förega med gott exempel, helt otroligt och barnsligt tycker jag!Min man blir tex sur när var dotter inte vill pussa honom pa kinden! Själv hade man ju bara skrattat och sagt "kom hit din lilla fialotta sa jag far ge dig en kram" eller liknande.

• Kassie

Jag antar att vi svenskar eller nordbor är ganska ovanliga (ovanligt bra,ha,ha). Ja usch da vi kommer in pa ämnet sa blir det heta diskussioner här ocksa, bade mellan mig och mannen och med vänner. Värst är dock diskussionerna mellan mig och min man eftersom det är vi som ska tillsammans uppfostra vart barn. Jag blir sa trött pa att vi ska vara sa olika när det kommer till denna fraga och jag ifragarsätter mig om jag har valt rätt (man alltsa). Kanske löljigt att ifragasätta sin relation pga en fraga men den är sa viktigt tycker jag.

• Kassie

Precis, tyckte att jag var lite mer pedagogisk än min man innan vi fick barn men nu är det ännu värre eftersom jag sedan jag var gravid läser alla möjliga böcker etc om barn medan han inte ens har läst en rad. Kontentan av det hela blir att jag utvecklas och lär mig mer ang barn och han star kvar där han var förrut. Om det beror pa att han är utländsk eller för att han är man det spelar ingen roll, problemet kvarstar ända!

• Kassie

Godkväll allihopa,
    Jag vill bara säga tack för alla tankar och berättelser! Dessutom skickar jag med lite intressant läsning fran Sveriges Barnombudsmans hemsida.

Den holländska regeringen kommer nu att ta fram en plan för hur de ska informera om den nya lagen till föräldrar och allmänheten. FN har låtit genomföra en omfattande studie om våld mot barn som presenterades i FN:s generalförsamling i oktober 2006. FN rekommenderar alla länder i världen att införa totalförbud mot aga senast 2009.

Följande länder har infört förbud mot aga både hemma och i skolan: Sverige (1979), Finland (1983), Norge (1987), Österrike (1989) Cypern (1994), Danmark (1997), Lettland (1998), Kroatien (1999), Bulgarien (2000), Israel (2000), Tyskland (2000), Island (2003), Rumänien (2004), Ukraina (2004), Ungern (2004), Grekland (2006) och i år Nederländerna (2007). I Italien finns ett förbud genom prejudicerande domstolsutslag, men förbudet har ännu inte införts i lagstiftningen. En ny klausul till skydd för barnen fördes in i den belgiska konstitutionen år 2000, men det är oklart vilka rättsliga konsekvenser det har fått.

Ytterligare sex länder har påbörjat större lagförändringar: Litauen, Luxenburg, Portugal, Slovakien, Slovenien och Spanien. Barnombudsmannen hoppas nu att övriga länder driver på sitt förändringsarbete mot alla typer av barnaga.

Det later väl hoppfyllt?! Sa snart kanske vi svenskar kanske inte är sa ensamma i världen att tycka att man kan uppfostra barn utan att sla dem. Sedan vet jag inte vad de olika länderna menar med aga, de kanske tycker att smisk i rumpan etc inte är aga, men ett förbud mot aga borde ju i alla fall vara ett steg i rätt riktning.

• Kassie

Vad bra Tuntalisa att det är olagligt här da kan de i alla fall inte röra mitt barn (även om jag vet att väldigt manga ger sina egna barn "dask/smisk" i rumpan). Vet du var man kan läsa själva lagen? Det vore intressant och se hur de beskriver aga.

Svar på tråden "svensk pedagogik" med utländsk pappa, fungerar det?