• Korint

En oinbjuden gäst i köket, jag vill INTE jaga möss!!!

Åååå, jag har precis förstått att det bor en mus bakom ett skår i köket. Eller varför skulle det bara vara en? Kanske ett helt gäng, varför inte? Idag såg jag lite såspån och typ flarn som ramlat ner närmast väggen, vi har haft en del kort och så stående där så därför har jag inte reagerat tidigare. När jag tittade närmare så det ut som två små muslortar oxå. Och det luktar typ sopor eller skit i skåpet! Bläääää!!! Är musjäveln död där bakom då? Måste jag riva ut och montera ner hela skåpet från väggen? Eller kan den lille gynnaren varit nere i köket och plockat med sig mat upp där och nu ligger och luktar???

Jag har aldrig sett något tecken på att den varit på mat. Vi har fruktskålen på denna bänk och har aldrig sett att nån frukt skulle varit äten på heller.

Ååååå, jag mår illa bara av tanken av att behöva sätta ut fällor och vittja dem. Och min blödiga man klarar inte ens av att hantera en flugsmälla! Hjälp, vad ska jag göra???

• Svar på tråden En oinbjuden gäst i köket, jag vill INTE jaga möss!!!
  • Kazeer

Jag förstår dig såååå väl. Mina katter är suveräna på att jaga möss. Problemet är bara att de tar med dem in - både levande och döda. De döda är väl okej, med de levande... Har suttit ett antal nätter och ammat med fötterna uppdragan och en näbbmus springandes kors och tvärs i rummet. Det är mysigt det - not!

Om det är så att en mus har dött bakom skåpet så kommer det att lukta apa i ungefär 14 dagar. Sedan avtar lukten och försvinner. Jag var med om det för några år sedan, när elektrikern var här och hittade två döda möss i proppskåpet - och vi fick förklaringen på vad det var som hade luktat ett halvår innan.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • cartwright

tja, bor du i lägenhet eller hus?

• Korint

Cartwright:

Vi bor i hus...

Kazeer:

Kan man vänta ut den lille gynnaren och stå ut med lukten i ca två veckor så försvinner den sen?

• lövet2

Har du möjlighet att låna hem en katt i ett par timmar? Är det någon levande mus där, så lär nog katten reagera!
    Annars kan du sätta dit en råttfälla och be någon mindre blödig kompis att vittja den sedan.

• ahlcec

Musskit luktar äckligt.
    Vi satte fällor med jordnötssmör i och det funkade. Annats om funkar är snickers till exempel. Möss är gottegrisar. Smarta gottegrisar!

• Korint

Ja, jag får väl ta mig samman och skaffa några fällor. Man kan ju kika in fösiktigt på morgonen och om det är en mus där så får man försöka hålla undan blicken och bara peta ner den i en påse och gå rätt ut till soptunnan.

Men tänk om den fastnar med bara en tass i fällan, och springer runt och piper på natten i plågor?

Mitt nackhår reser sig vid tanken...

• ahlcec

Men det finns såna där som de måste krypa in i. Då dör de inte, och du ka släppa ut den (så den kan komma in igen hehe). De är nästan bättre än sna där smällefällor, för mössen är smartare än fällan.

• Kazeer
    Korint skrev 2008-01-29 22:31:12 följande:
    Cartwright:Vi bor i hus...Kazeer:Kan man vänta ut den lille gynnaren och stå ut med lukten i ca två veckor så försvinner den sen?
    Det är min erfarnehet. Och grannen säger det samma. De hade en som dog ovanför innertaket. De hade fått bryta taket för att få bort den. Efter 14 dagar var lukten borta.
  • Kazeer
    Kazeer skrev 2008-01-29 23:00:35 följande:
    Det är min erfarnehet. Och grannen säger det samma. De hade en som dog ovanför innertaket. De hade fått bryta taket för att få bort den. Efter 14 dagar var lukten borta.
    Vet inte om jag var tydlig... De bröt alltså inte upp taket utan lät musen ligga där - och lukten försvann efter 14 dagar.

Jag är trött...
  • Rosesarered

Usch, det är detta jag bävar för när vi ska köpa hus. Jag avskyr möss... och andra småkryp.

• Ökändast

haha , våra jefla katter dom är ute och jagar och tar med sig möss och råttor in , vilket dom gärna vill visa upp när vi sover , så jag vet inte hur många gånger jag har sprungit runt i huset naken nattetid och jagat dessa små rackare ...

• illern i mitt liv

haha , , jag bodde i en kolonistuga en gång o hade då 2 illrar . alla andra som bodde runtomkring , hade alltid möss hos sig men aldrig jag , undrar varför hhahahaa

• Rosesarered
    Ökändast skrev 2008-01-30 01:39:06 följande:
    haha , våra jefla katter dom är ute och jagar och tar med sig möss och råttor in , vilket dom gärna vill visa upp när vi sover , så jag vet inte hur många gånger jag har sprungit runt i huset naken nattetid och jagat dessa små rackare ...
    O My! Svimmar nästan bara av att läsa inlägget Och jag som ville ha katt... hellre möss man inte ser än en katt som ska visa upp sin fångst mitt i natten.
    Mina svärföräldrar har ngt "larm" av ngt slag som ger ut signaler som inte mössen gillar. Vet inte om det hjälper så bra dock. Människor hör normalt inte signalen, men både jag och svågern hör den... märkligt.
  • N1klas

Våra katter har tagit totalt 5 små möss denna höst. Så är det att bo i hus. :)
    Jag har lyckats fånga in några också och då har jag släppt ut dem långt ifrån huset.

• tintilar

Med fällor blir man snabbt av med dem. Jobbigt men behövligt. Vi har katt så här finns inga möss övht, förutom utanför ytterdörren. Men oftast är det inte så många råttor/möss man har. 5-6 st brukar vara mycket, och de går snabbt i fällorna så det är sällan problem att bli av med dem. Brukar behövas en genomgång med fällor på hösten bara.

Men det är ju förstås olika. Jag hade skaffat katt om jag var du. Eller lånat en i ett par månader.

Svar på tråden En oinbjuden gäst i köket, jag vill INTE jaga möss!!!