Inlägg från: Låtten |Visa alla inlägg
  • Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • Låtten

Precis vad jag trodde...men har sett 3st denna vecka... Då var det garanterat päls...tyvärr..
    anledningen till att jag startade denna tråd var just därför..att kolla om folk verkligen köper äkta päls(med vilje) fortfarande..
    JAG är BÄST skrev 2008-01-29 22:42:40 följande:

ÖööhhIdagsläge finns det knappt äkta pälsar. Allt idag är fejk numer.Idag skulle du knappt kunna gå på stan med en äkta päls utan bli nedslagen.Så hetsa inte upp dig i onödan TS..............
  • Låtten

Lurvenpajsaren, ja då är jag inte ensam om detta!Ingen kommer in i mitt hem med päls..

• Låtten

Och hur tror du dina "gamla " kläder är gjorda då? Det är knappast något nytt att barn osv slavar och gör kläder..Men hur som helst så hör det inte riktigt hit.
    Om du nu är så intresserad så köper jag mina kläder där jag hittar fina kläder, så enkelt är det.Försöker i största möjliga mån att köpa rättvise märkt,krav märkt osv..men dom pengarna finns tyvärr inte alltid.Eller så är utbudet dåligt.

Men vad är det som gör päls så fint?

BrideOf Rocky skrev 2008-01-29 23:01:34 följande:

För att det är snyggt och jag köper det second hand hellre än att köpa nyproducerat från HM där något barn i Indien gjort min jacka sen ska den transporteras över hela jorden för min skull.Eller..så är det inte, men det hade kännts bättre.Nu använder jag begagnade pälsar och köper massa kläder på HM.Vart köper du dina kläder TS?
  • Låtten

hihi.. jorå..jag har nog dödat nåra myror under mitt liv...
    men nu är det ju inte riktigt på den nivån vi vill ha diskussionen här inne, jag anser väl inte riktigt att vi står över djuren.Men hur som, vi har ingen rätt att döda djur för päls,eller nöjes skull.enligt min åsikt vs

TTOO skrev 2008-01-30 20:23:41 följande:
    Människor står över djuren, så vari ligger problemet?Herregud, undviker ni att trampa på myror också?
  • Låtten

Förstår inte hur du kan sitta här å påstå att djur inte har några rättigheter, nu e du nog helt ute och cyklar.
    Djur har samma rättigheter som vi människor(till viss del), såsom att dom har rätt att leva ett värdigt liv.Det är våran skylldighet att se till så att djur behandlas väl och inte ska lida i onödan.

TTOO skrev 2008-01-31 17:14:29 följande:
    [citat]
  • Låtten

Det var just därför jag skrev till viss del:)

ladydahmer skrev 2008-01-31 21:23:14 följande:
    tja samma rättgheter har de inte och det ska de inte heller ha (tex rösträtt osv. ;) ) men rätt att slippa plågas och torteras tycker jag är det minsta man kan begära! jag är personligen vegetarian, så ni förstår kanske vad jag anser om köttätande... men för att slippa göra denna till en diskution om det så kan jag iallafall välja att hålla med om att det ÄR en väsentlig skillnad att döda ett djur för föda och att döda ett djur för mode.
  • Låtten

Frågan är ju egentligen, varför ska djur behöva ha det dåligt??

TTOO skrev 2008-01-31 21:32:43 följande:
    Hur vet djuren att de har det dåligt när de aldrig har haft det bättre?
  • Låtten

Det har ju blivit en rätt så intressant diskussion, men finns det ngn här inne som har plus och kanske kan göra en omröstning när det gäller om päls är fint eller inte..hade varit himla intressant att se...

Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??