• Låtten

Ni som använder päls, Varför??

Ja, varför använder man päls?
    Har länge funderat på varför man överhuvud taget fortfarande använder päls.. behovet av att hålla sig varm finns inte längre då det finns gott om annat material för det..
    Så varför, ni som använder päls...

För att vara fin ska någon annan lida pin????

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-29 22:51
    Ojdå, jag får nog specifiera mig lite, jag menar självklart äkta päls, där djuren slaktas enbart för pälsens skull.

• Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??
  • lia76

ANtar att du menar äkta päls...
    Fusk päls är det inget fel av att bära
    Det är fint och gosigt
    Men använder sällan det.
    Har ett pannband i fuskpäls så öronen är varma när det är kallt.
    Funderar som örnmuffar fast det är ett enda band runt huvudet
    Men som sagt, det är fuskpäls.
    Päls som görs av t.ex minkfarmar eller djur som skjuts bara för skinnets skull tycker jag är fel.
    Men skulle jag vara jägare och jaga björn för köttets skull så skulle jag ta vara på skinnet också och göra varma kläder av eller mössa eller något annat..

Som sagt... minkfarmar för pälsen, leopard, geopard, tiger m.fl. så skjuts för pälsens skull är jag helt emot.
    Andra sjur som man ändå dödar för föda är dte ju inget fel med om man tar vara på skinnet

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • JAG är BÄST

Öööhh

Idagsläge finns det knappt äkta pälsar. Allt idag är fejk numer.

Idag skulle du knappt kunna gå på stan med en äkta päls utan bli nedslagen.

Så hetsa inte upp dig i onödan TS ..............

• Tomtemormor

Vore ju synd att kasta alla skinn från lammen som slaktas.

• Låtten

Precis vad jag trodde...men har sett 3st denna vecka... Då var det garanterat päls...tyvärr..
    anledningen till att jag startade denna tråd var just därför..att kolla om folk verkligen köper äkta päls(med vilje) fortfarande..
    JAG är BÄST skrev 2008-01-29 22:42:40 följande:

ÖööhhIdagsläge finns det knappt äkta pälsar. Allt idag är fejk numer.Idag skulle du knappt kunna gå på stan med en äkta päls utan bli nedslagen.Så hetsa inte upp dig i onödan TS..............
  • skåne tjej

Om man är emot pälsprodukter så borde man vara emot skinnprodukter ochså. (väskor, skor, osv)

Jag tycker det är oerhört fel att föda upp djur enbart för pälsens skull (minkar, rävar osv).
    Jag skulle heller aldrig köpa päls eller "souvenier" från djur som jagats och skjutits för pälsens skull såsom apor, tigrar osv.

• Lady Dahmer

JAG är BÄST skrev 2008-01-29 22:42:40 följande:

ÖööhhIdagsläge finns det knappt äkta pälsar. Allt idag är fejk numer.Idag skulle du knappt kunna gå på stan med en äkta päls utan bli nedslagen.Så hetsa inte upp dig i onödan TS..............
    skämtar du eller? bor i stockholm och jag ser skitmånga pälsar flera flera gånger om dagen. antingen hela pälskappor eller pälskragar på jackor. det senare är VÄLDIGT vanligt, särskillt bland ungdomar. *tragiskt* -- och japp, jag ser skillnad på fejk o äkta. har radarsyn när det gäller päls.
  • lia76
    Låtten skrev 2008-01-29 22:49:48 följande:
    Precis vad jag trodde...men har sett 3st denna vecka... Då var det garanterat päls...tyvärr..anledningen till att jag startade denna tråd var just därför..att kolla om folk verkligen köper äkta päls(med vilje) fortfarande..JAG är BÄST skrev 2008-01-29 22:42:40 följande:
    Det är ju svårt att se med blotta ögat om det är riktigt päls eller inte om man inte känner på det och kollar ordentligt i pälsen att det är skinn under.
    Dagens fuskpälsar är sååå otroligt likt riktig päls, så det går som sagt inte att se om det är äkta eller inte med blotta ögat.
    Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Lady Dahmer
    lia76 skrev 2008-01-29 22:52:13 följande:
    Det är ju svårt att se med blotta ögat om det är riktigt päls eller inte om man inte känner på det och kollar ordentligt i pälsen att det är skinn under.Dagens fuskpälsar är sååå otroligt likt riktig päls, så det går som sagt inte att se om det är äkta eller inte med blotta ögat.
    jådå det går att se. fuskpälsar är gjord av syntet, så det syns på fibrerna. äkta päls är.. tja, päls. hår. det syns. är en enorm skillnad. jag har aldrig tagit fel.
  • Lurvenpajsaren

Rapport från Djurens rätt säger att pälsindustrins förtjänster ökat med 65% sedan 2004. De tjänar mest på alla pälskragar för folk tycker inte att de köper päls då, "det är ju bara en liten krage."

Jag avskyr päls såvida det inte sitter på ett djur. Ingen person kommer in i mitt hem med päls, aldrig. Pälsnäringen innebär stora miljöpåverkningar med en mängd kemikalier. Att bära skinn är inte riktigt samma sak då du äter och använder 90% av djuret.
    Äckligt och komplett empatilöst.

• BrideOf Rocky

För att det är snyggt och jag köper det second hand hellre än att köpa nyproducerat från HM där något barn i Indien gjort min jacka sen ska den transporteras över hela jorden för min skull.

Eller..så är det inte, men det hade kännts bättre.
    Nu använder jag begagnade pälsar och köper massa kläder på HM.Hemlis

Vart köper du dina kläder TS?

Bli inte så jävla provocerad lilla vän.
Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??