Inlägg från: Neisti |Visa alla inlägg
  • Neisti

Ni som använder päls, Varför??

TTOO skrev 2008-01-30 20:23:41 följande:
    Människor står över djuren, så vari ligger problemet?Herregud, undviker ni att trampa på myror också?
    Om vi står överst så borde det nog visas på ett annorlunda sätt!! Man vinner ingen respekt på att vara dum...
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 17:14:29 följande:
    Var drar du gränsen då? Är det hur gulliga djuren är?Blir du arg när jag säger att djur inte har några rättigheter? Låt mig till att börja med ge en definition av rättigheter. Rättigheter är principer, som reglerar vad som är och inte är tillåtet i ett socialt sammanhang.Rättigheter har sin grund i metaetiken och sin basföda i etiken. Och etik är just det område som vägleder oss om vilka värden vi skall sträva efter, samt vilka principer vi skall använda oss av för att uppnå dessa. Människan är uppenbarligen ensam om att omslutas av etiska principer, således är vi också ensamma om att behöva dem. Djur agerar instinktivt, för deras överlevnads skull. Människan däremot väljer i stället ett eller flera mål, om än små, att leva efter och vägen dit blockeras ständigt av etiska hinder. Vi lever inte på "auto-pilot", därför nödvändiggör vi moraliska principer.Människan väljer nämligen att sätta värden på allt; inte bara på tingest såsom mat, hushåll, relationer och ägodelar, utan även de intellektuella värdena, för att kunna nå nya värden på saker. Vi värdesätter etiken i sig, vad den betyder för oss och hur vi ska hantera etiska frågor. Vi är en värdeställare, kortfattat.Och det är ur detta som rättigheter föds. Något som vi människor väljer att leva efter. Djur gör det inte. I stället hävdar vi att de gör det, för det känns bäst så. Det känns mest "naturligt". Argumenten för djurens rätt svävar allt för ofta. Vårt överlevnadssätt är genom rationella förmågor, genom våra värdesättningar. Det närmsta ett djur kommer detta är deras medfödda instinktiva värdekodex. Det håller inte som argument för att människor och djur har samma rättigheter, eller att djur över huvud taget skulle ha några.
    Även om man kanske inte borde göra skillnad på djur och djur, så skulle det ju bli svårt att överleva, utan att enligt ditt exempel då, råka trampa ihjäl en myra, eller liknande... Tycker egentligen att jämförelsen är löjlig, då det här faktiskt medvetet handlar om att plåga och döda ett djur för nöjes skull!!! Om du nu inte kan göra skillnad på dessa två helt skilda saker och dessutom tycker att det är okej?! Måste jag fråga: Om dina barn kom hem och sa att dom hittat en ekorre i skogen som de skjutit ner med slangbella, vad skulle du då säga?? Det gör inget ungar, djuren står under oss så det är inget problem?! Jag bara undrar...
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:08:57 följande:
    Plåga och döda djur för skojs skull? Vänta nu, vi pratar att göra pälsar som ändå är sjukt ute idag. Kallar du annars köttindustrin för att döda djur för nöjets skull?
    Ja, precis.... Det är väl ändå för vårt nöjes skull att vi bär päls och äter kött!!!!! Eller är det för att överleva kanske??
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:06:53 följande:
    Vem bestämmer att de har samma rättigheter, gud?Självklart är jag emot onödigt lidande och det är egentligen inte det jag pratar om. Man dödar djur för att få mat (och päls i vissa fall, som jag tycker är värre). Många köttdjurs miljö bygger på att människor tar hand om dem, om vi "släppte ut dem i de fria" skulle de dö.
    Skulle de dö?????? Är det inte precis det du förespråkar att de ska göra?!!
    Hade vi inte ätit och utnyttjat djur som vi gör idag, så hade de inte funnits i samma utsträckning, nej..
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:19:15 följande:
    Sedan antar jag även att alla här som förespråkar någon sorts rätt för djur är vegetarianer. Om inte, så hoppas jag bara att ni inte kommer hit och gnäller då folk äter katter och hundar, eller använder dem för päls, för det är verkligen dubbelmoral.
    Det hoppas jag oxå, men din egen dubbelmoral kanske du ska ta itu med först!! Du skriver att det är klart att vi ska göra pälsar och äta kött, men ändå påstår du dej vara EMOT onödigt lidande....!! Vad är onödigt lidande???
  • Neisti

Det råder det väldigt skilda meningar om, (som du oxå säkert vet=) En fråga: Vad är det i köttet som du inte skulle klara dej utan? Lite OT) Sen är det ju päls som tråden handlar om... Är det inte onödigt lidande heller????! Eller ska vi göra pälsar enbart därför att vi kan och, enligt dej har rätten till det?

• Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:39:53 följande:
    Onödigt lidande anser jag vara att hålla ut på lidandet, döda för nöjet.Det finns en hel del näringsämnen i kött som är svåra att få i sig om man inte äter rätt som vegetarian, en massa extrajobb. Och som sagt klarar sig inte köttdjur i "det fria".
    Vad är det för näringsämnen?? Senor? muskler?? Jag har varit vegetarian i tio år och aaaaldrig behövt tänka på eller oroa mej över att jag inte får i mej det jag behöver!! Så alltså,, inget extrajobb! Det var det på 70-talet, men inte idag.. Och dessa stackars köttdjur du pratar om som skulle dö om vi inte åt upp dem... Du vet att de föds upp endast för att bli mat va?! Alltså, skulle de inte födas upp alls om vi inte åt kött... Men åter till frågan... Om päls!! Tycker du inte att det är onödigt lidande?
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-01-31 18:58:38 följande:
    Om man har djur uppfödda för pälstillverkning, och tar till vara på eventuellt kött, anser jag inte att det är onödigt lidande.Kroppen behöver många byggstenar och bästa sättet att få i sig alla näringsämnen vi behöver är att äta bra sammansatt och allsidig mat. Människan tillhör allätarna och har ett matspjälkningssystem som påminner om andra allätares t ex grisars och björnars. Människans behov av livsnödvändiga näringsämnen från födan säger oss en hel del om vårt behov av en allsidig kost. I kött finns för människan många viktiga näringsämnen som järn, zink och selen samt B-vitaminer , bl a vitamin B12 som så gott som bara finns i animaliska livsmedel. Speciellt järn och zink tas lättare upp från kött än från vegetabilier.
    Jag får iallafall allt jag behöver inklusive allt du räknar upp, men jag tycker att det är konstigt att du jämför oss med grisar o björnar, likaså exemplet med myrorna.. Kan man jämföra sej med ett djur? Du talar ju om hur olika vi är dom, för att de är lägre stående, sen lever de ju på ett helt annat sätt, menar jag.. En björn står ju inte o rör i grytor när han ska ha sin middag... En gris som ju är allätare, precis som du säjer, väljer ju hellre att äta vegetabiliskt, såvitt jag vet.. Undrar hur den klarar sej utan alla näringsämnen??!! Men nog om det vegetariska och åter till ämnet!! Du skriver att, om man tar tillvara på köttet så är det inte onödigt att gasa ihjäl tusentals minkar??! Äter man minkar? bara undrar...
  • Neisti
    Sarah84 skrev 2008-01-31 19:45:21 följande:
    Beror väl lite på. Är emot att djur slaktas bara för pälsens skull, men ska de ändå slaktas kan man ju lika gärna ta till vara på pälsen. Sen så finns de ju knappt att få tag på äkta päls..
    Jag tycker såklart inte att man ska döda djur alls, men kan hålla med dej i att ska djuret ätas så SKA man använda allt på djuret.... Men de djur som föds upp i syfte att bli flådda på sin päls är ju inga djur som man äter!! (vad jag vet) Alltså, är pälsuppfödning endast en onödig verksamhet som inte borde vara tillåtet på 2000-talet....
  • Neisti

Det var det mest korkade jag hört.... tror du att de är de djuren som blir päls som man hittar i skogen?????!!! De FÖDS ju upp endast för detta... Om denna fasansfulla verksamhet kunde stoppas så hade de det inte funnits lika mycket mink i skogarna, då folk sluppit släppa ut dem!!!! Att de är skadedjur hör inte till saken..

Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??