Inlägg från: Neisti |Visa alla inlägg
  • Neisti

Ni som använder päls, Varför??

Froststar skrev 2008-02-05 11:11:04 följande:
    Svar på #142
    Oj, att folk inte tänker Fram för fler okastrerade katter som springer runt i stadskvarteren, blir påkörda, förlamade och sedan avlivade! Eller ännu bättre, instängda i källaren till en hyresfastighet där de kan långsamt svälta ihjäl. Fram för katternas sexliv! Vi behöver fler hemlösingar som ingen tar hand om och alla är elaka mot. Det är ju så söt med kattungar som ungarna kan klappa på sommaren, sedan när kattungarna blir större, d.v.s. på hösten, så klarar de sig så bra själva ensamma utomhus efter att ha blivit handmatade under den perioden de skulle lärt sig att jaga. Att folk inte tänker...
    Precis!! Sorgligt ju!
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-02-05 17:05:21 följande:
    Är det bara jag som nu drar en parallell till mitt inlägg som ungefär löd "Hur ska djuren kunna veta att de har det dåligt?".Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också.
    Mycket lustigt resonemang, och märkliga jämförelser folk drar....
  • Neisti
    Froststar skrev 2008-02-05 17:30:21 följande:
    Svar på #158
    Vem har sagt något om att katterna har det dåligt??? En katt lider inte av att vara kastrerad (om man nu utför kastreringen på rätt sätt). En katt lider inte av att vara inomhus om den aktiveras. En räv lider av att bo på (i bästa fall) 1 kvm yta gallerbur. En hund lider av att flås levande. En mink lider av att bo instängd på miniyta utan möjlighet till vattendrag och annat som minkens instinkter säger att den behöver. Alla djur som hålls instängda för "uppfödning" av päls lider av att inte aktiveras, de blir ju fullkomligt apatiska om de lever så länge vill säga. En räv uppskattar inte att få elstöt i rumpan.En katt är tam. Katter har varit domesticerade i flera tusen år. Ingen har väl ett lodjur i lägenheten tror jag. Om det nu är så mycket viktigare för dig att du ska "vinna" än att inse att vi faktiskt inte behöver vara grymma mot djur, att vi inte behöver päls för att hålla oss varma så är det väl inte mycket att diskutera. Antingen vill du provocera folk eller så lider du fullständig brist på empati. Vilket som av de två möjligheterna tillsammans med sättet du uttrycker dig på tyder på en "diskussionsnivå" som jag inte vill sänka mig till. Det är faktiskt inte upp till dig att bestämma när diskussionen är över, däremot får du fritt bestämma när du vill dra dig ur."Så, precis just här vann jag den här debatten. Alla vet det, och diskussionen är över.Tråkigt att ni skulle gå i fällan, helt själva också" - Ungefär som dagisbarn "Haha min pappa är starkare än din."
    Jävligt bra skrivet!!! Och jag ser oxå en konstig slags tävlingslust bland vissa folk här i tråden! Det är väl ett slags försvar, till att det inte finns något försvar till pälsindustrin antar jag!!
  • Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-05 17:58:02 följande:
    Mary Lo skrev 2008-02-05 17:52:13 följande:
    Glad pac försvinner nog i samma veva som oljan tar slut. Det får nog bli bomull och lin i alla fall.
    Har du gett upp allt?!! Om du nu är så miljömedveten och bitter så sluta ät kött och bidra till den största miljöboven som finns....!
  • Neisti
    TTOO skrev 2008-02-05 20:50:47 följande:
    Du skojar? Största miljöboven? Hört talas om kolkraft (synd att världen inte satsar mer på kärnkraft säger jag)?Det som går åt är en massa vatten, men eftersom rent vatten inte är en vara som det lönar sig att transportera över långa geografiska avstånd är det faktiskt helt meningslöst för oss som bor i ett område med färskvatten att försöka skära ner på konsumtionen.Det är bättre för miljön om man äter närproducerade varor eftersom dessa är mindre energiintensiva att framställa och därmed oftast mer miljövänliga, det är ungefär det som man behöver tänka på.Men som jag redan har sagt spelar det ingen roll om man envist duschar kortare tider och äter vegetarisk mat. Det enda man kommer att kunna säga som privatperson är "men jag försökte ju i varje fall".
    Mitt svar var inte menat bokstavligt, även om ju faktiskt köttindustrin bidrar till större utsläpp än hela transportsektorn!!!!!!!! Sen är det ju lätt att säja att det inte gör någon skillnad vad man än gör! Det kanske känns så, när man inte ser resultat, men tror väl 17 att det hjälper!! Tycker att ditt tankesätt verkar vara en lam ifrånskyllelse....
  • Neisti
    MrM skrev 2008-02-06 20:32:34 följande:
    Froststar skrev 2008-02-06 08:09:21 följande:
    Alternativet till att utnyttja hundar för sitt eget nöjes skull är givetvis inte att släppa ut dem i naturen, utan helt enkelt att sluta avla dem. Som du mycket riktigt påpekar så har de ingen naturlig plats i vår flora längre och att sluta avla hundar kommer således inte att påverka några kretslopp.Mvh
    But why??! Vi "utnyttjar ju varandra, (det finns såklart de som inte ska ha hund oxå) Men tycker inte man kan jämföra ett utnyttjande av hunden med ett annat där man föder upp djur för att plåga, döda och/eller äta upp dem!! Ser du ingen skillnad alls i detta? Är det allt eller inget? Jag ser även stor skillnad i att ha en häst som får gå fritt på flera hektar mark med all slags berikning den kan få inklusive ett flocksamhälle, än att ha ett marsvin i en bur..
  • Neisti

Innan människan kom o skövlade och "förstörde allt i sin väg levde alla djur fritt... Har vi inte då ett ansvar gentemot dem, eller ska de helt enkelt inte få finnas till för att allt inte är som det var; Naturligt!! Tycker att vi ska skapa de bästa förutsättningar som finns för dem istället...

• Neisti
    Lima80 skrev 2008-02-07 16:47:07 följande:
    Jag förstår inte alls åsikter som att människan är värd mer än djur och att vi pga det får utnyttja dem på vilket sätt vi vill! Att människan per automatik har ett högra värde än andra djur är något väldigt objektivt och inte alls något som kan slås fast som den absoluta sanningen.
    Jag tycker vi skall respektera djurens rätt till liv, alla kännande varelser har ett intresse av att slippa lidande och att leva och varför skall inte vi människor ta hänsyn till det?
    Exakt!!! Bara för att de inte kan leva i total frihet (som de kunde och gjorde innan människan klampade in i deras liv) har de självklart rätten att finnas till, leva ett så bra och berikande liv som är möjligt!! Allting förändras, inte heller vi lever som vi gjorde på stenåldern!!!
  • Neisti

ÄlSkAnDe LäNgTaNdE skrev 2008-02-08 17:29:56 följande:

Såg en filmsnutt skickad till mig via mailen. Det var hundar å andra djur som först slängdes levande i marken, hängdes levande i en snara så att de ströps till döds. Man såg hur hunden som hängde i snarar ryckte till ibland och hur ledsna de små djurens ögon var då de kastats i marken ett par gånger. Sen flådde de vissa av de stackars arma djuren levande, som de kved, gnydde och skrek. Alla blodiga skinnlösa små djur låg sedan helt utmattade i en vagn huller om buller LEVANDE. Mådde verkligen illa när jag såg det. Det visades även små stackars katter och hundar i trånga burar som kastades vind för våg i dessa burar, som de ylade och skrek, usch!!Jag har äkta skinnstövlar hemma och de är också de sista jag någonsin kommer att äga. Lovade mig själv att aldrig köpa äkta päls/skinn i något format, inte ens en kohud som matta som vissa har. Det är verkligen både äckligt rent etiskt att köpa och stötta detta, men också att överhuvudtaget att bära ett dött djurs hud på sin kropp. Tycker det är så fruktansvärt att folk köper äkta idag, det kan ju inte ha undgått dagens utbildade människa hur denna päls "tillverkats". UUSCH!!
    Det är verkligen fruktansvärt och oxå MYCKET skrämmande att vissa människor argumenterar FÖR pälsindustri!! Helt otroligt och overkligt....
  • Neisti

"Att förespråka pälsindustrin är samma som att ha ett sjukt tankesätt tycker jag.
    [/citat]

Jo, och oförmåga till empati, vilket nästan är än mer skrämmande.... Våld föder våld!!! Usch...

• Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-09 14:33:44 följande:
    Så du menar seriöst att för att en människa äter kött så kan samma människa inte ha empatisk förmåga? Eller var drar du gränsen någonstans?
    Drar gränsen?! Det handlar väl inte om vart jag drar gränsen!!!! Om du läser inlägg 200 utan att bry dej.. Utan att tycka att det är fruktansvärt, så tycker jag att du borde slå upp ordet empati i en ordbok!!!!! För nu var det pälsindustrin det var tal om, men det förstod du väl?
  • Neisti
    Tomtemormor skrev 2008-02-09 17:45:51 följande:
    Naturligtvis är det som beskrivs där förskräckligt och helt oförsvarbart. Du kan ju knappast påstå att det där representerar pälsdjursuppfödningen generellt. Och det är ju inte ens i närheten av svensk uppfödning. Har heller aldrig sett någon i hund- eller kattpäls här i landet. Har du? Jag tycker i alla fall det är en himmelsvid skillnad på den "slakten" och den som våra t ex lamm råkar ut för. Och lammskinn är verkligen inte den sämsta sortens päls. Ja bortsett från persian då.
    Men snälla du!! Tror du att all päls som säljs i Sverige är av "prima" svensk uppfödning eller???? Och katt/hundpäls har du garanterat sett om du tittar mycket på päls, då den säljs här lika mycket som någon annanstans... (dock under falsk marknadsföring) Man kan ju undra varför?!!!!! Men åter till saken, du tycker alltså att bara för att vi inte flår våra djur levande så finns det inget lidande??? Här har du några metoder: Sug på dem en stund och återkom gärna med nåt fint inlägg om hur bra vi i Sverige faktiskt är på att ta hand om våra djur....

Avlivningsmetoder
    Inom pälsindustrin används mycket grymma metoder för avlivning, vilket är ett tydligt exempel på att djuren behandlas som produkter. Det viktiga är kvalitén på pälsen inte djurens lidande. På svenska pälsfarmar är elchocker den vanligaste metoden. En elstav förs in i munnen och en annan i ändtarmen. De kopplas sedan till ett bilbatteri och strömmen slås på. Det finns ingen spänningsmätare vid proceduren trots att för låg spänning kan göra dödsprocessen extra plågsam. Chinchillor blir oftast avlivade med elchocker.
    Nackbrytning är en annan metod. Djuret fattas med ena handen i svansen och tas med andra handens tumme på djurets panna och fingrarna under hakan. Huvudet dras sedan hastigt bakåt och nacken bryts. Djuret dör och endast några nervryckningar märks av efteråt.
    Minkar avlivas mestadels genom gasning. Mellan 15 och 40 minkar tvingas in i en låda som fylls med gas. Gasen blir avstängd efter fyra minuter. Vilken metod farmaren än väljer att använda sig av så finns det risk för att misslyckas. För låg spänning dödar inte med detsamma utan drar ut på djurets lidande. Vid nackbrytning finns det risk att slinta. Kaniner slaktas efter sexton veckor med ett slag i bakhuvudet.
  • Neisti

Kolla på Tv söndag 19.20!!! Ettan eller tvåan har jag för mej!!

Svar på tråden Ni som använder päls, Varför??