• miggs

Ni med Rottweiler!!!!!

Vår familj har en rottskille som snart blir 9 månader.
    Min killes mormor har sen tidningsartikeln för ca en månad sen fått för sej att hon inte gillar våran hund, vilket jag inte alls förstår!
    Hon har tidigare haft lite problem med rasen för hon blev ordentligt skrämd vad jag förstår för några år sedan av en rottis. Men hon har träffat våran sen vi fick honom när han va pytteliten och har träffat honom flera gånger och klappat honom och pratat och gullat med honom, men nu helt plötsligt så vill hon inte ha med honom att göra. Vi köpte tidningen bara för att läsa om de olika olyckorna som rottisar tyvärr var iblandade i och HON tom SPARADE sin tiding för att ge till oss, jag menar inte  säljer vi vår hund för att en sån artikel står i tidningen? Vad var budkapet med att ge den till oss liksom? Hade vi haft en labrador hade hon inte tänkt på oss kan jag tänka mej.

Hon var hemma hos oss i lördags och vår hund är ju väldigt sällskaplig och alla andra som va här känner honom och klappade ju honom men inte hon, han försökte flera gånger men till sist sa hon :
    Nej, gå härifrån jag tycker inte OM DEJ.
    Då blev jag lite irriterad och sa:
    Men varför, han har väl inte gjort dej något och han ÄR bara en valp fortfarande, vilket du vet om.
    Då sa hon inte mer men kliade honom lite på huvudet.

Jag kan förstå att gamla människor blir lite skrämda av att läsa om olyckor där folk dött för rottisar har bitit dom, jag hade en pitbulltik för några år sedan när dom var hårdstämplade som "kamphundar" Och fick ALLTID försvara henne och rasen, ska jag behöva göra det igen?
    Folk får så lätt fördomar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara men det är så tråkigt att man IGEN ska behöva försvara sin hund, och jag VET att man aldrig ska lita på sin hund till 100%, men han är fortfarande en valp och hennes beteende kan jag bara inte förstå när hon känner hunden från start...

Jaja, ville bara få ur mej detta som gnagt lite i mej....

• Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!
  • Hockeymom

Jo, det är faktiskt riktigt jobbigt med folks fördomar. De flesta har idiotförklarat oss som köpt en sådan hund och dessutom har barn, helt plötsligt blir alla människor i vår närhet hundexperter och siar om framtiden "Ja, ja" skrockar de, "ni kan ju bara ha henne tills hon blir ett år sedan blir de ju oregerliga (alt mördarhundar, aggressiva, dumma i huvudet)". Dock så är ju Ester än så länge hur lugn och snäll som helst, som tur är. Dessutom är inte Ester vår första hund (inte ens vår första rottis) så vi känner att vi vet vad vi sysslar med. 

Kramar

• Rottis77

Förstår vad du menar, är inne på min tredje rottis och folk verkar inte fatta att det inte har med rasen att göra utan den som håller andra ändan av kopplet!!

• Krisselina

Jag tycker rottweilers är jättefina hundar och skulle själv vilja ha en den dagen vi skaffar hund

Lita alltid på din intuition
  • 8Viola2

Ja då jag förstår så väl vad du menar.
    Äger en rottishane själv och får dagligen näst intill höra dumma fördomar.
    Orkar inte ens ge mig in i diskussionerna längre.

• Catzzy

Jag kan faktiskt förstå dom som är rädda för rottisar. När vi var ute på promenad senast så sprang en sådan lös omkring, min son är jätte rädd för hundar, blev inte direkt lugnad av att ägaren ropar att hunden är snäll.

HUR ska jag veta att den hunden är snäll, genom att bara lite på vad ägaren säger.

Skulle jag vara hos en bekant där jag inte vill klappa hunden spelar ingne roll om den är valp eller inte så måste väl en ägare respekterar de. På samma sätt som att jag inte vill ha deras ungar klägandes på mig eller att jag ska bära varje gång.

• Rottis77
    Catzzy skrev 2008-01-30 15:11:23 följande:
    Jag kan faktiskt förstå dom som är rädda för rottisar. När vi var ute på promenad senast så sprang en sådan lös omkring, min son är jätte rädd för hundar, blev inte direkt lugnad av att ägaren ropar att hunden är snäll. HUR ska jag veta att den hunden är snäll, genom att bara lite på vad ägaren säger. Skulle jag vara hos en bekant där jag inte vill klappa hunden spelar ingne roll om den är valp eller inte så måste väl en ägare respekterar de. På samma sätt som att jag inte vill ha deras ungar klägandes på mig eller att jag ska bära varje gång.
    Då antar jag att du blir lika rädd för en golden eller en labbe?? Samma storlek.
  • miggs

Tack för att ni förstår.
    Jag är en seriös hundägare och tränar min hund dagligen och han är uppvuxen med mina två barn och mina katter och träffar andra hundar dagligen, allt för social träning. Jag visste vad jag gav mej in på när jag skaffade en rottis och jag vill ha utmaningar med en hund, något att arbeta med.
    Folk ska ta ansvar för sina hundar och att en hund sliter sig ibland eller rymmer KAN faktiskt hända den bästa, misstag händer.
    Skulle en hund komma i flygande fläng mot mej eller mina barn eller min hund så vet jag nog egentligen inte vad jag skulle göra, för det har aldrig hänt mej tack och lov.
    Varesig det är en tax eller en rottweiler så hade jag nog blivit lite skärrad.

• Catzzy

Nej faktiskt inte, men dom ger inte samma respekt som just rottisar gör. Man jag är lika försiktigt emot sådan hund också, för att man vet faktiskt inte vad dom kan göra. Och skulle inte heller bli glad om en golden eller labba komma springade fritt med barnen omkring mig.

Däremot så blir min son lika rädd för en golden, tax, rottis el dyligt.

Rottis77 skrev 2008-01-30 15:19:04 följande:
    Då antar jag att du blir lika rädd för en golden eller en labbe?? Samma storlek.
  • KKaarriinn

Har bekanta som har en rottis och fast jag har vuxit upp med hundar och haft hund hela livet så känner jag mig inte helt trygg med honom, han är bara 1 år ännu men har morrat åt sina ägare ett flertal gånger.

Säger absolut inte att rottisar är farliga eller något, men däremot så HAR dom ett psyke som man som hundägare måste veta vad man gör för att kunna handskas med.. finns ju inte en uppfödare av rottisar som säljer hunden till "vem som helst" och det finns det ju anledning till.

• Catzzy

Ursäkta Nu blev de helt fel min dator är knasig ibland och jag såg inte att den hade bytit rad förrän jag skickade iväg de.

Nej jag skulle inte bli rädd om de var en golden/labbe men jag skulle absolut inte lyssna på ägaren som skriker att den är snäll. Och min son är rädd oavsett om de skulle vara golden, labbe, tax el dyligt.

Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!