• miggs

Ni med Rottweiler!!!!!

Vår familj har en rottskille som snart blir 9 månader.
    Min killes mormor har sen tidningsartikeln för ca en månad sen fått för sej att hon inte gillar våran hund, vilket jag inte alls förstår!
    Hon har tidigare haft lite problem med rasen för hon blev ordentligt skrämd vad jag förstår för några år sedan av en rottis. Men hon har träffat våran sen vi fick honom när han va pytteliten och har träffat honom flera gånger och klappat honom och pratat och gullat med honom, men nu helt plötsligt så vill hon inte ha med honom att göra. Vi köpte tidningen bara för att läsa om de olika olyckorna som rottisar tyvärr var iblandade i och HON tom SPARADE sin tiding för att ge till oss, jag menar inte  säljer vi vår hund för att en sån artikel står i tidningen? Vad var budkapet med att ge den till oss liksom? Hade vi haft en labrador hade hon inte tänkt på oss kan jag tänka mej.

Hon var hemma hos oss i lördags och vår hund är ju väldigt sällskaplig och alla andra som va här känner honom och klappade ju honom men inte hon, han försökte flera gånger men till sist sa hon :
    Nej, gå härifrån jag tycker inte OM DEJ.
    Då blev jag lite irriterad och sa:
    Men varför, han har väl inte gjort dej något och han ÄR bara en valp fortfarande, vilket du vet om.
    Då sa hon inte mer men kliade honom lite på huvudet.

Jag kan förstå att gamla människor blir lite skrämda av att läsa om olyckor där folk dött för rottisar har bitit dom, jag hade en pitbulltik för några år sedan när dom var hårdstämplade som "kamphundar" Och fick ALLTID försvara henne och rasen, ska jag behöva göra det igen?
    Folk får så lätt fördomar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara men det är så tråkigt att man IGEN ska behöva försvara sin hund, och jag VET att man aldrig ska lita på sin hund till 100%, men han är fortfarande en valp och hennes beteende kan jag bara inte förstå när hon känner hunden från start...

Jaja, ville bara få ur mej detta som gnagt lite i mej....

• Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!
  • miggs
    SandraS skrev 2008-01-30 23:40:16 följande:
    Ni som har rottweiler; Kan ett barn gå fram till eran hund utan att ni är rädda för att hunden gör något mot barnet? Med gå fram så menar jag att barnet lungt går fram säger hej och klappar hunden.Anledningen till att jag frågar är för att vi har ett par bekanta som har en rottweilertik som barnen inte får gå fram till för att hon kan bli arg.Mina föräldrar har haft en Dalmatin och barnen kunnde alltid gå fram till honom, till och me som bebisar så kröp de fram till honom, tyckte han att de var för påflugna så resta han på sig och gick därifrån, så jag är inte van vid att barnen inte ska få gå fram och hälsa på hunden. Den här tiken har till och med morrat åt min son när han bara gick emot henne lungt och sannsat!
    Nu är vår kille fortfarande valp men ALLA kan gå fram till honom, även alla hundar och även katter som vi träffar på.
    Jag vet inte hur det är med rottisar som växer upp i hem utan småbarn men socialtränar man sin hund så ska det väl inte vara ett problem?
  • Jesslan

Jag har haft en dobbis och det var samma sak där...alla har fördömmar mot dom oxå.
    Han var världens snällaste och levde sina första 5 år utan barn i hushållet sen kom stora tjejjan och dom blev bästa vänner. Inga problem. Håller med den som skrev att det är den som håller i kopplet som gör hunden..........

Jag vet en som varit med om en jätteotäck sak med just rottisar men jag kan inte tycka illa om rasen för det. Dom var syskon och varje hund hade blivit omplacerade flera omgångar så man får vad man gör det till.

jag personligen gillar alla raser fast helts dom lite större.
    och blir lessen när man bara läser om "kamphundarna" som biter hej vilt men aldrig att det står nåt om en labbe som biter eller en schäfer.

Skit i tanten låt henne tycka illa om hunden så länge inte ni gör et.
    Klappa han från mig

• Legenden777
    Ni som har rottweiler; Kan ett barn gå fram till eran hund utan att ni är rädda för att hunden gör något mot barnet? Med gå fram så menar jag att barnet lungt går fram säger hej och klappar hunden.Anledningen till att jag frågar är för att vi har ett par bekanta som har en rottweilertik som barnen inte får gå fram till för att hon kan bli arg.Mina föräldrar har haft en Dalmatin och barnen kunnde alltid gå fram till honom, till och me som bebisar så kröp de fram till honom, tyckte han att de var för påflugna så resta han på sig och gick därifrån, så jag är inte van vid att barnen inte ska få gå fram och hälsa på hunden. Den här tiken har till och med morrat åt min son när han bara gick emot henne lungt och sannsat!
    Självklart kan barn gå fram och hälsa på mina rottisar iaf. Verkar som tiken till era bekanta inte har fått social träning med barn eller så är hon osäker på ledarskapet. Rottisar "pratar"(morrar) mycket, kan vara om de vill leka eller vad som helst men sånt är ju svårt när man inte ser kroppspråk eller hur betoningarna på morrningen är, Men som sagt morrning visar ju inte alltid på aggresivitet.
  • chess1979

titta så söt, dom är stora nalle björnar
    ♥ nu är vi 6 i familjen♥
  • enlitenbitkaka

Har ingen rottweiler men känner ett par stycken. En del hundar gillar inte barn helt enkelt, det har ingenting med dess ras att göra; det kan vara en rottweiler, det kan va en labbe eller pudel osv. Det betyder inte att det är fel på hunden, det är individuellt drag.
    När hunden morrar är det ett sätt att varna - hunden säger "håll dig på avstånd, jag litar inte på dig". Man ska ALDRIG fya en hund när den morrar. Om hunden du nämner var just en rottis; är du säker på att den morrade i ordets rätta bemärkelse? Rottisar pratar enormt mycket och kan stundtals låta riktigt läskigt.
    Jag är av den åsikten att bara en hund får stimulans, en fast men samtidigt mjuk hand och mycket social träning är hälften vunnet. Oavsett ras.

Labradorägare med ett gott öga till rottisar!

proud to be a syltfisk.
  • SandraS
    miggs skrev 2008-01-31 08:21:08 följande:
    Nu är vår kille fortfarande valp men ALLA kan gå fram till honom, även alla hundar och även katter som vi träffar på.Jag vet inte hur det är med rottisar som växer upp i hem utan småbarn men socialtränar man sin hund så ska det väl inte vara ett problem?
    Fast grejen är att de har barn själva, skulle aldrig våga behålla en sådan hund när jag har barn (alltså som beter sig så, oavsett ras)
  • SandraS
    enlitenbitkaka skrev 2008-01-31 11:09:48 följande:
    Har ingen rottweiler men känner ett par stycken. En del hundar gillar inte barn helt enkelt, det har ingenting med dess ras att göra; det kan vara en rottweiler, det kan va en labbe eller pudel osv. Det betyder inte att det är fel på hunden, det är individuellt drag. När hunden morrar är det ett sätt att varna - hunden säger "håll dig på avstånd, jag litar inte på dig". Man ska ALDRIG fya en hund när den morrar. Om hunden du nämner var just en rottis; är du säker på att den morrade i ordets rätta bemärkelse? Rottisar pratar enormt mycket och kan stundtals låta riktigt läskigt. Jag är av den åsikten att bara en hund får stimulans, en fast men samtidigt mjuk hand och mycket social träning är hälften vunnet. Oavsett ras. Labradorägare med ett gott öga till rottisar!
    Den här hunden gillar inte män och man får inte titta den i ögonen. Men så får den nog inte så mycket stimulans heller tyvärr, den har en hörna och där ska den helst ligga hela tiden, nästan alltid när den är uppe och rör på sig så säger dom till henne att gå åh lägga sig
  • enlitenbitkaka

Titta en hund i ögonen ska man förvisso aldrig göra. Men i övrigt låter det som att hunden inte har det så bra. En rottis är ingen soffliggare - det är en brukshund som måste få jobba. Stackars vovven

SandraS skrev 2008-01-31 12:08:06 följande:
    Den här hunden gillar inte män och man får inte titta den i ögonen. Men så får den nog inte så mycket stimulans heller tyvärr, den har en hörna och där ska den helst ligga hela tiden, nästan alltid när den är uppe och rör på sig så säger dom till henne att gå åh lägga sig
    proud to be a syltfisk.
  • Legenden777

Visst är rottisen ingen soffliggare men de är bra lata av sig :)

• Bempa

har ingen rottis, men vill så gärna ha eni framtiden.
    Tyvärr har Rottis ett dåligt rykte, o det beror ju dels på att en del människor, vill ha en "farlig hund" O uppfostrar den så... Så jäkla tråkigt.
    Folk i min närhet verkar tro att dom är onda av naturen, så dom har sagt att om jag skaffar en rottis, så kommer dom iaf inte hit mer...
    Sååå jäkla tråkigt. Just nu har vi en jakt-labb.

Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!