• miggs

Ni med Rottweiler!!!!!

Vår familj har en rottskille som snart blir 9 månader.
    Min killes mormor har sen tidningsartikeln för ca en månad sen fått för sej att hon inte gillar våran hund, vilket jag inte alls förstår!
    Hon har tidigare haft lite problem med rasen för hon blev ordentligt skrämd vad jag förstår för några år sedan av en rottis. Men hon har träffat våran sen vi fick honom när han va pytteliten och har träffat honom flera gånger och klappat honom och pratat och gullat med honom, men nu helt plötsligt så vill hon inte ha med honom att göra. Vi köpte tidningen bara för att läsa om de olika olyckorna som rottisar tyvärr var iblandade i och HON tom SPARADE sin tiding för att ge till oss, jag menar inte  säljer vi vår hund för att en sån artikel står i tidningen? Vad var budkapet med att ge den till oss liksom? Hade vi haft en labrador hade hon inte tänkt på oss kan jag tänka mej.

Hon var hemma hos oss i lördags och vår hund är ju väldigt sällskaplig och alla andra som va här känner honom och klappade ju honom men inte hon, han försökte flera gånger men till sist sa hon :
    Nej, gå härifrån jag tycker inte OM DEJ.
    Då blev jag lite irriterad och sa:
    Men varför, han har väl inte gjort dej något och han ÄR bara en valp fortfarande, vilket du vet om.
    Då sa hon inte mer men kliade honom lite på huvudet.

Jag kan förstå att gamla människor blir lite skrämda av att läsa om olyckor där folk dött för rottisar har bitit dom, jag hade en pitbulltik för några år sedan när dom var hårdstämplade som "kamphundar" Och fick ALLTID försvara henne och rasen, ska jag behöva göra det igen?
    Folk får så lätt fördomar, så har det alltid varit och kommer alltid att vara men det är så tråkigt att man IGEN ska behöva försvara sin hund, och jag VET att man aldrig ska lita på sin hund till 100%, men han är fortfarande en valp och hennes beteende kan jag bara inte förstå när hon känner hunden från start...

Jaja, ville bara få ur mej detta som gnagt lite i mej....

• Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!
  • Hockeymom
    Fotograf Karlander skrev 2008-01-31 13:35:58 följande:
    Här var hon inte stor  (klickbar bild)
    Vilken kennel kommer Sia från?? Hon är väldigt vacker!!
  • Docendo díscimus
    Rottis77 skrev 2008-01-31 15:28:28 följande:
    Tyvärr tycker jag det är väldigt vanligt att hundrädda verkligen stirrar hundarna i ögonen när dom går förbi och visa hundar ser det som ett hot så där kan det ju bli fel. Mina hundar verkligen skiter i om man stirrar dom i ögonen, men den ena ser det som ett tecken på att personen vill hälsa på hunden så hon blir jätte glad och vill ibland fram och hälsa, så jag försöker tt ha alla hundarnas uppmärksamhet på mig så kanske den hundrädda blir mindre rädd. Så ni som är hundrädda, stirra inte hunden i ögonen!
    Jag låtsas inte om hunden.
    Men ungarna som inte förstår det - hur ska man få dem att titta bort?
  • Rottis77
    Docendo díscimus skrev 2008-01-31 15:35:56 följande:
    Jag låtsas inte om hunden.Men ungarna som inte förstår det - hur ska man få dem att titta bort?
    Förstår att det är svårt! Det är kanske när dom blir lite äldre som man kan förklara att man inte ska stirra på hundarna.
  • Rottis77
    Docendo díscimus skrev 2008-01-31 15:44:22 följande:
    Just nu är det fyra åringen.
    Inte kul för honom!! Hoppas det blir bättre nån dag.
  • Docendo díscimus
    Rottis77 skrev 2008-01-31 15:47:00 följande:
    Inte kul för honom!! Hoppas det blir bättre nån dag.
    Vår döttrar,  6 åringen hon kommer att förstå och 4 åringen kommer att lära sig det. Sen får vi lära det åt vår tredje som är beräknad om 11 dagar.
  • Fotograf Karlander
    My78 skrev 2008-01-31 15:30:27 följande:
    Tack så jätte mycket...Hon kommer från Vallarums kennel....
    Tro på dig Själv-Du är Bra som du är
  • Hockeymom
    Fotograf Karlander skrev 2008-01-31 15:49:40 följande:
    Tack så jätte mycket...Hon kommer från Vallarums kennel....
    Där ser man, då är Ester och Sia systrar Skrattande 
  • Fotograf Karlander
    My78 skrev 2008-01-31 16:35:19 följande:
    Där ser man, då är Ester och Sia systrar  
    Det var som tusan
    Tro på dig Själv-Du är Bra som du är
  • miggs

när jag är ute med min hund har jag alltid honom kopplad där jag vet att det kan komma folk, och jag har honom alltid på motsatt sida av personer vi möter bara för respekt för andra. ALLA människor gillar inte hundar, och det är bara att acceptera. Det absolut värsta jag vet är när man träffar nån med en hund och man hinner inte ens hälsa förrän man har en hund i famnen som hoppar eller så.
    Min hund måste sitta BAKOM mej när jag stannar och träffar någon, SEN får han hälsa (om det nu inte är någon vi känner väl eller ropar på honom och vill hälsa), för som sagt, alla människor gillar inte hundar
    samma gäller när det ringer på dörren så ska han inte vara först, han vet att han stannar en bit ifrån tills jag öppnat och säger att det är OK för honom att komma och hälsa, tänk om där står en okänd människa utanför dörren som är LIVRÄDD för hundar och får en pälsklump rakt i famnen
    nej, man måste respektera andra, även om man älskar hundar själv.

• ms smurfan

så länge folk fortsätter köpa rottisar från kennalar som inte tar ansvar så för står jag både tidningarna och folks hysteri.

Allt för många köper en rottis för att de är vacka och sen inte tänker på att det är en arbetande brukshund som behöver jobba.

Gå in och kika på ex. hunddata/avelsdata och titta på föräldradjuren till era hundar, har de bra mentalitet? har de en mentalitet som en bra rottis ska ha.

Om vi börjar att rannsaka vårt eget hundägande, ställa krav på uppfödarna och inte köpa en brukshund om vi inte tänker jobba med den. Då tror jag marknaden sanerar sig själv och ioch med de slipper iv förhoppningsvis tråkiga omplaceringar, tidningsrubriker och olyckor.

Att försvara rasen får man göra många gånger. De bästa man kan göra är att uppfostra sin egen hund till en trevlig individ, ut med den på tävlingsbanan och visa att rottweilern är en trevlig arbetshund ingen mördarhund.

• InaPina

Alltså jag har varit med om liknande.

Jag hade planer på å köpa en Dobbis. Å min mamma blev skit sur å menade att nu kunde inte hon komma hem till mig mer etc etc.....

Jag sket i det å köpte en valp från en bra kennel.

En dag va hon hemma hos mig å visste inte om att jag nästan precis fått hem valpen. Så såg hon papper på en dobbis liggande i köket å blev skit sur. Jag gick å hämtade hunden - för han låg å sov - å hon smälte som bara den...... (han va typ 9v då å bara mini liten å söt)

Hon tyckte sååå mkt om den hunden å sa aldrig ett ont ljud efter deet om just dobbisar....

Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!