Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

Ni med Rottweiler!!!!!

Förstår vad du menar, är inne på min tredje rottis och folk verkar inte fatta att det inte har med rasen att göra utan den som håller andra ändan av kopplet!!

• Rottis77
    Catzzy skrev 2008-01-30 15:11:23 följande:
    Jag kan faktiskt förstå dom som är rädda för rottisar. När vi var ute på promenad senast så sprang en sådan lös omkring, min son är jätte rädd för hundar, blev inte direkt lugnad av att ägaren ropar att hunden är snäll. HUR ska jag veta att den hunden är snäll, genom att bara lite på vad ägaren säger. Skulle jag vara hos en bekant där jag inte vill klappa hunden spelar ingne roll om den är valp eller inte så måste väl en ägare respekterar de. På samma sätt som att jag inte vill ha deras ungar klägandes på mig eller att jag ska bära varje gång.
    Då antar jag att du blir lika rädd för en golden eller en labbe?? Samma storlek.
  • Rottis77
    Moparwoman skrev 2008-01-30 16:24:26 följande:
    Konstigt att vissa jämför golden, labb, collie etc med Rottis när vissa erkänner att de skaffat sig Rottis för att få en hund med utmaning?Jag menar dessa diskussioner finns även när det gäller "kamphundarna". I ena sekunden har alla hundar samma förutsättningar och i andra så kommer det fram att de gått på extra sociala träningar etc?? öhh varför då?Hur ska man kunna lära sin hund respekt för speciellt hundrädda när man själv inte har det. Jag har en enorm respekt till hundrädda människor och oavsett vilken ras jag haft så har jag varit hård med det.För det vet ju ni som hundägare.. eller hur! att hundarna känner mycket väl om en person är rädd för dem. Och det gäller ju även om hunden är snäll eller inte.
    Jag håller inte med! Jag tycker inte att rottisen är en extra utmaning, mina har varit väldigt lätta att ha att göra med, jag skulle tex INTE ge mig på Boreder Collie för det ser JAG som en utmaning och hamnar BC i fel händer kan den också bli farlig.

Jag jobbar som djursjukvårdare och har MYCKET mer respekt för tex golden, typ familjehundar, för dom vet inte alltid vad dom har i kopplet och DET är farligt, och har tyvärr träffat för många "familjehundar" där det nästan är farligt att ha kvar hunden, men ägaren säger bara "h*n är ju sååå söt".

Hade det inte varit för massmedia hade rottisar, schäfer, am staffar mfl inte haft så dåligt rykte, dom målar ju upp fruktansvärda saker utan att riktigt ta reda på saker. 80% av alla hundar det står om i tidningen är blandraser, och man kanske inte ska blanda raser till höger och vänster, det blir fel då! Men det står att det är en renrasig rottis, staffe mm och det blir bara fel.

Mina hundar har ALDRIG visat dåligt beteende mot nåt eller nån, men är ändå odjur i visas ögon.

Sen håller jag med om att man måste ha koll på sin hund, men det gäller ALLA raser, även dom små. Jag skulle tex aldrig haft mina hundar lösa bland folk för jag vet att folk kan vara rädda för hundar och kan jag underlätta för dessa genom att ha dom kopplade så har jag det.
  • Rottis77
    SandraS skrev 2008-01-30 23:40:16 följande:
    Ni som har rottweiler; Kan ett barn gå fram till eran hund utan att ni är rädda för att hunden gör något mot barnet? Med gå fram så menar jag att barnet lungt går fram säger hej och klappar hunden.Anledningen till att jag frågar är för att vi har ett par bekanta som har en rottweilertik som barnen inte får gå fram till för att hon kan bli arg.Mina föräldrar har haft en Dalmatin och barnen kunnde alltid gå fram till honom, till och me som bebisar så kröp de fram till honom, tyckte han att de var för påflugna så resta han på sig och gick därifrån, så jag är inte van vid att barnen inte ska få gå fram och hälsa på hunden. Den här tiken har till och med morrat åt min son när han bara gick emot henne lungt och sannsat!
    JA! utan att tveka en stund, hanen slänger sig på rygg och ska bli kliad på magen och tiken hon kryper så nära hon kan för att få så mycket kel som möjligt. Rottisar är INTE farligare än någon annan ras!!
  • Rottis77
    Kickans mamma skrev 2008-01-31 07:27:50 följande:
    Man kan faktiskt blir rädd för även hundar man känner..... acceptera att alla inte gillar er hund och det är er hund och ni som ska gulla ta hand om den. Vill hon inte så behöver hon inte sen kanske man inte behöver spara tidningar o grejer men det kanske var för att visa varför hon är rädd även om hon inte sa det på det sättet.
    Självklart accepterar jag att folk är rädda för min hund, men det jag reagerar på är att dom måste säga typ "Bits dom"?? "Akta dig för dom farliga hundarna!" "Hur vågar du ha såna farliga hundar?" mm mm. Va bara tysta och gå förbi hunden!!!! Möter jag nån som inte gör eller har nåt som passar mig kläcker jag ju inte ur mig en massa dumma kommentarer.

Självklart har jag skaffat hunden för min skull! Men när folk pratar illa om mina hundar pga av massmedia eller att dom "hört" nåt annat dumt om rasen då blir jag sur.
  • Rottis77

Docendo: Jag kopplar alltid mina hundar om det kommer nån, ser jag att personen ser väldigt rädd ut tar jag över hundarna till andra sidan av mig så personen slipper vara så nära hundarna.

Vad gör du själv när du möter en hund?? Tittar du på den?

• Rottis77
    Docendo díscimus skrev 2008-01-31 14:17:53 följande:
    Då är du en av de ansvarstagande hundägarna som finns - dig skulle jag våga att vara mindre rädd. Jag försöker dölja det - men ni vet rädsla kan smitta lätt över till nästa generation.Själv ser jag  till att hundägaren kan passerar utan hinder så att hundarna kommer i kontakt med mig eller barnen. Ser och låtsas om ingenting om rädsla.
    Tyvärr tycker jag det är väldigt vanligt att hundrädda verkligen stirrar hundarna i ögonen när dom går förbi och visa hundar ser det som ett hot så där kan det ju bli fel. Mina hundar verkligen skiter i om man stirrar dom i ögonen, men den ena ser det som ett tecken på att personen vill hälsa på hunden så hon blir jätte glad och vill ibland fram och hälsa, så jag försöker tt ha alla hundarnas uppmärksamhet på mig så kanske den hundrädda blir mindre rädd.

Så ni som är hundrädda, stirra inte hunden i ögonen!
  • Rottis77
    Docendo díscimus skrev 2008-01-31 15:35:56 följande:
    Jag låtsas inte om hunden.Men ungarna som inte förstår det - hur ska man få dem att titta bort?
    Förstår att det är svårt! Det är kanske när dom blir lite äldre som man kan förklara att man inte ska stirra på hundarna.
  • Rottis77
    Docendo díscimus skrev 2008-01-31 15:44:22 följande:
    Just nu är det fyra åringen.
    Inte kul för honom!! Hoppas det blir bättre nån dag.
Svar på tråden Ni med Rottweiler!!!!!