Moparwoman skrev 2008-01-30 16:24:26 följande:
Konstigt att vissa jämför golden, labb, collie etc med Rottis när vissa erkänner att de skaffat sig Rottis för att få en hund med utmaning?Jag menar dessa diskussioner finns även när det gäller "kamphundarna". I ena sekunden har alla hundar samma förutsättningar och i andra så kommer det fram att de gått på extra sociala träningar etc?? öhh varför då?Hur ska man kunna lära sin hund respekt för speciellt hundrädda när man själv inte har det. Jag har en enorm respekt till hundrädda människor och oavsett vilken ras jag haft så har jag varit hård med det.För det vet ju ni som hundägare.. eller hur! att hundarna känner mycket väl om en person är rädd för dem. Och det gäller ju även om hunden är snäll eller inte.
Jag håller inte med! Jag tycker inte att rottisen är en extra utmaning, mina har varit väldigt lätta att ha att göra med, jag skulle tex INTE ge mig på Boreder Collie för det ser JAG som en utmaning och hamnar BC i fel händer kan den också bli farlig.
Jag jobbar som djursjukvårdare och har MYCKET mer respekt för tex golden, typ familjehundar, för dom vet inte alltid vad dom har i kopplet och DET är farligt, och har tyvärr träffat för många "familjehundar" där det nästan är farligt att ha kvar hunden, men ägaren säger bara "h*n är ju sååå söt".
Hade det inte varit för massmedia hade rottisar, schäfer, am staffar mfl inte haft så dåligt rykte, dom målar ju upp fruktansvärda saker utan att riktigt ta reda på saker. 80% av alla hundar det står om i tidningen är blandraser, och man kanske inte ska blanda raser till höger och vänster, det blir fel då! Men det står att det är en renrasig rottis, staffe mm och det blir bara fel.
Mina hundar har ALDRIG visat dåligt beteende mot nåt eller nån, men är ändå odjur i visas ögon.
Sen håller jag med om att man måste ha koll på sin hund, men det gäller ALLA raser, även dom små. Jag skulle tex aldrig haft mina hundar lösa bland folk för jag vet att folk kan vara rädda för hundar och kan jag underlätta för dessa genom att ha dom kopplade så har jag det.