• Anonym (TS)

Byta personnummer?

Ja, som sagt, kan man byta personnummer och om ja, hur gör man?

Min kära bror verkar ha tecknat ett kontrakt i mitt namn och jag kan bara tänka mig att det har fungerat för att han vet de fyra sista siffrorna...

• Svar på tråden Byta personnummer?
  • Anonym

Det går bara att göra i sverige om man ska byta identitet. Dvs om man får skyddad identitet. Genom hot eller liknande.

Ta och anmäl din bror för urkundsförfalskning.

• Anonym (###)

Nej, för att få ny identitet krävs att man anser att ditt liv är i fara och du måste "försvinna".

För att försvåra att någon ansöker om kredit i ens personnummer kan man spärra personnumret hos kreditupplysningsföretagen. Det finns ett antal. De två vanligaste är Dun & Bradsteet och Upplysningscentralen AB.

• Anonym

Den som en gång fått ett personnummer kommer att behålla samma nummer livet ut. Det innebär att personnumret inte ändras vid t.ex. flyttning från eller till Sverige.

• Anonym

Grejen är att det bara är att ringa skattemyndigheten och be att få hela personnumret så är de skyldiga att lämna ut det. Vet jag vad du heter är ditt hela personnummer inte mer än ett samtal bort alltså. Personnummer är inte något hemligt.

Varför tror folk jämt detta?

• Anonym

Det du kan göra är att anmäla din bror.

Det går inte att byta personnummer och som tidigare sagt, personnummer är offentliga. Inget du behöver hålla hemligt alls.

• azofia

Ja som flera innan redan sagt så kan man inte byta personnummer bara för att, utan det måste finnas särskilda skäl för det, tex att man måste få hemlig identitet eller att man genomgått ett könsbyte.

Det du kan och bör göra är istället att polisanmäla din bror och bestrida alla eventuella kostnader som uppstår pga hans handlingar.

• Panna82

Jag undrar hur det kommer sig att din bror har kunnat teckna ett kontrakt.. Kollade de inte ID när han skrev på det?

• Anonym (TS)

Usch, vad värdelöst... Jag trodde verkligen att ens fyra sista hade någon sorts "säkerhetsfunktion"...

Men tack för alla svar, nu vet jag i alla fall!

• Anonym (jurist)

Vad är det för slags kontrakt han ingått?

Det har ingenting med personnumret att göra att han ingått ett avtal i ditt namn, så det behöver du inte oroa dig för.

Svar på tråden Byta personnummer?