• Anonym (TS)

Byta personnummer?

Ja, som sagt, kan man byta personnummer och om ja, hur gör man?

Min kära bror verkar ha tecknat ett kontrakt i mitt namn och jag kan bara tänka mig att det har fungerat för att han vet de fyra sista siffrorna...

• Svar på tråden Byta personnummer?
  • Anonym (TS)
    Panna82 skrev 2008-01-30 14:30:10 följande:
    Jag undrar hur det kommer sig att din bror har kunnat teckna ett kontrakt.. Kollade de inte ID när han skrev på det?
    Jag har inte fått svar på det ännu. Jag var inte i Sverige när detta abonnemang tecknades och jag var fortfarande utomlands när den jävla digitalboxen (det är ett TV-kontrakt) hämtades ut från posten...
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2008-01-30 14:30:23 följande:
    Usch, vad värdelöst... Jag trodde verkligen att ens fyra sista hade någon sorts "säkerhetsfunktion"...Men tack för alla svar, nu vet jag i alla fall!
    Nej, ingen som helst säkerhetsfunktion. Bara ett nummer som anger i vilket län du är född och så en sista siffra som går att räkna ut med hjälp av resten av personnumret. (Idag anger det inte ens var du är född längre.)
  • Panna82

Ok. Polisanmäl honom direkt!

• Anonym

Håller med ovanstående - du kan inte byta personnummer för något sådant. Dessutom är det inte så att din bror bara känt till de fyra sista siffrorna - han har förfalskat din signatur, det är lite allvarligare. Polisanmäl och säg upp kontraktet! Hur kunde förresten din bror använda ditt kvinnliga personnummer och ditt namn - han är ju man??

Och varför i herrans namn har han gjort det? Behöver han bostad och tänker betala hyran själv eller tänker han dra på dig skulder?

• Anonym (jurist)
    Anonym (TS) skrev 2008-01-30 14:32:11 följande:
    Jag har inte fått svar på det ännu. Jag var inte i Sverige när detta abonnemang tecknades och jag var fortfarande utomlands när den jävla digitalboxen (det är ett TV-kontrakt) hämtades ut från posten...
    Då har han förmodligen förfalskat din namnteckning. Det kan du anmäla honom för. Ring polisen på en gång så talar de om för dig hur du går tillväga. Och betala ingenting! Betalar du godkänner du avtalet som ditt eget!
  • Missimo84

Jag har hört att om man flyttar till Norge, skaffar ett arbete där så att man kan bli medborgare, så får man de fyra sista siffrorna utbytta efter ett antal år typ 5.

• Anonym (jurist)
    Missimo84 skrev 2008-01-30 14:34:28 följande:
    Jag har hört att om man flyttar till Norge, skaffar ett arbete där så att man kan bli medborgare, så får man de fyra sista siffrorna utbytta efter ett antal år typ 5.
    Ingen aning om det är så, men jag vet att om man arbetar i Danmark får man ett danskt personnummer tilldelat sig. (samtidigt som du har ditt svenska kvar såklart)
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2008-01-30 14:33:00 följande:
    Håller med ovanstående - du kan inte byta personnummer för något sådant. Dessutom är det inte så att din bror bara känt till de fyra sista siffrorna - han har förfalskat din signatur, det är lite allvarligare. Polisanmäl och säg upp kontraktet! Hur kunde förresten din bror använda ditt kvinnliga personnummer och ditt namn - han är ju man??Och varför i herrans namn har han gjort det? Behöver han bostad och tänker betala hyran själv eller tänker han dra på dig skulder?
    Jag har ingen som helst aning, jag väntar som sagt på info från Telia om hur det hela gick till.

Antagligen är det tecknat på nätet och hans fru har hämtat ut boxen (fast hur, utan ID?) eller något sådant. Han/de HAR skulder. Det är väl därför de behövde ett "godkänt" personnummer, antar jag.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-30 14:29:04 följande:
    Gör en sökning här och se hur lätt det är att få fram hela personnumret.www.e-information.se/
    Jösses, hittade tom adressen till folk med hemlig adress. Helt otroligt
  • Anonym (TS)

Kan man göra en kreditupplysning på sig själv?

• Ayya

Ja!
    Anonym (TS) skrev 2008-01-30 14:39:20 följande:

Kan man göra en kreditupplysning på sig själv?
  • systersandra

Om man vet att någon har ansökt om något i sitt namn och därmed också gjort en förfalskning av namnteckning fårman polisanmäla detta.Kontakta även företaget eller vad det nu är och säg att din bror använt sig av sitt namn. Naturligtvis ska du också säga till din bror, jag hade blivit jättearg.
    Man ska inte acceptera sådant.

Svar på tråden Byta personnummer?