• MissSophiaS

Gammal bilbarnstol??

Vi har fått en äldre modell på bilbarnstol av min sambos mamma. Men det har ju uppdaterats så väldigt sedan de var moderna.. Ska vi satsa på att köpa en nyare modell?

• Svar på tråden Gammal bilbarnstol??
  • Moniqe1979

titta på märkningen på den, de flesta rekomenderas ej att användas efter 5-7 år för att plasten i dem åldras.

• rebecca25

Om den är väldigt gammal så kan folien på insidan vara sprucken eller dålig och den kanske inte skulle vara så säker vid en eventuell krock. Kommer ej ihåg hur gammal en stol max skulle vara men jag tror att det inte handlade om så många år. Så det kan vara värt att kolla upp.

• rebecca25

hmm...kanske på vägverket?!

• rebecca25

eller konsumentverket kanske

• Lady Morpheus

kolla med NTF kanske? ntf.se Dom brukar ha bra koll på bilbarnstolar.

• carro79

jag var inne på Babyland för några dagar sen och frågade för vi har nämligen fått en bilstol som hade några år på nacken. hon sa att man kan använda den i 5 år om den inte har blivit krockad. man kan kolla bak på stolen där ska det sitta en märkning nånstans, på våran satt den lite dumt till, så kolla ordentligt. typ i bälteshålen bak... lycka till

• Teskedsmamman

NTF säger:

www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp

Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?
    Svar:
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år.

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och kanske inte kan garantera samma säkerhet vid en eventuell krock.

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick.
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Annamaja

Man ska inte använda en stol som är 10år eller mer och så man bör inte köpa en stol man tänkt använda som är äldre än ca 5 år efter som oftast vill använda dem ett par år minst. Det ska stå under stolen hur gammal den är, allså vilket år den tillverkades. Brukar vara en cirkel med pilar och massa siffror om jag inte minns helt fel. Du har ingen bild på den?

Svar på tråden Gammal bilbarnstol??