• Roisin Dubh

Betalar du dricks på restaurant här i Sverige?

Jag har nog haft samma fråga och diskussion ute en gång tidigare men det var ett tag sedan så jag dammar av frågan. Glad

Själv betalar jag aldrig dricks. Jag tror nämligen att dricks bara cementerar en förlegad syn på serveringspersonal och hjälper till att hålla deras riktiga löner nere. Att dricks försämrar deras yrkesstatus.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-01 02:22
    En artikel i ämnet: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&previousRenderType=5&d=1060&a=328160

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Betalar du dricks på restaurant här i Sverige?
  • Piaf
    cicci2 skrev 2008-01-31 16:16:44 följande:
    Jag brukar runda av uppåt. Beror lite på vad maten kostat. Så det kan bli allt från bara ett par kronor till 40-50 kr. Men aldrig på lunchen eller pizzerian eller så. Utan på "riktig" resturang när jag går på kvällstid.
    På lunchen rundar jag av eller lägger en tia, typ.

På riktig restaurang så lägger jag en ganska så god slant.
    Pay it forward
  • MILF

Jag ger ibland dricks till servitriser och bartenders. Bemötande, service, kvalité och effektivitet.

• MILF

Jag ger dricks om jag för en upplevelse som ger något utöver det jag är van vid så att säga. Jag ger inte dricks om servitrisen bara gör sitt jobb -det får hon/han ju lön för.

• Ellah

Ja, jag ger alltid dricks om servicen har varit bra.

• Hadjelina
    MrM skrev 2008-01-31 12:21:36 följande:
    Hadjelina skrev 2008-01-31 11:51:25 följande: Det är ju upp till dig om du vill betala dricks eller inte men det går alldeles utmärkt att skriva in ett dricksbelopp i därför avsett fält på kvittot när man betalar med kort.Mvh
    något sådan fält har jag aldrig sett... inte i sverige iaf, däremot i england. Det kanske varierar mellan restauranter?

Har iofs aldrig fått någon SÅ bra service att jag kännt att det varit värt dricks, bara standardservice. Jag har väl kanske inte varit på tillräckligt fina resauranter , för såna har vi ju inte råd att gå på... Så hade vi haft bättre ekonomi, gillat dyr och speciell mat och fått en fantastisk service, ja då skulle jag kanske dricksa.
    Du är din egen lyckas smed
  • MrM

Hadjelina skrev 2008-01-31 18:44:32 följande:

något sådan fält har jag aldrig sett... inte i sverige iaf, däremot i england. Det kanske varierar mellan restauranter? Har iofs aldrig fått någon SÅ bra service att jag kännt att det varit värt dricks, bara standardservice. Jag har väl kanske inte varit på tillräckligt fina resauranter , för såna har vi ju inte råd att gå på... Så hade vi haft bättre ekonomi, gillat dyr och speciell mat och fått en fantastisk service, ja då skulle jag kanske dricksa.
    Går du på en restaurang med bordsservering så kommer du i princip alltid att få en slip som har en rad där det står "Extra" eller något liknande. Där går det alldeles utmärkt att skriva i ett dricksbelopp om man känner att man fått bra service.

Mvh
  • Mint
    Piaf skrev 2008-01-31 16:09:59 följande:
    Men ge bensinmacken, klädaffären, biblioteket eller sjuksköterskan dricks då!Vad hindrar dig?Munt skrev:"att gå på dyr restaurang är väl knappast förenligt med att vara snål, eller?"Om du går på dyr restaurang men har problem att bjuda på kronor, att MINNAS tjugan som kompisen lånade är en självklarthet, att betala för fikan till "er bägge" bara för att är någonting som känns som konstigt - då kan du ju vara hur snål som helst.För mig ÄR MAN SNÅL om man måste räkna på det man bjuder på och tycker att det krävs någonting speciellt för att öppna plånboken. Jag säger inte att DU är snål, men jag ser inte vad snålhet kan ha att göra med att du betalar 500 kronor på restaurang 
    Det som hindrar mig är att de andra branscherna troligen inte har rutiner för att ta emot dricks. Risken är stor att en expedit på Åhléns inte _får_ ta emot dricks och jag skulle definitivt framstå som extremt konstig om jag gav dricks. Det ingår ju i hennes jobb att ge mig ett normalt bemötande och vara tjänstvillig.

Och så, såklart att i priset för vad-jag-nu-köper så ingår betalning för service och bemötande. Det gör det ju egentligen i restaurangpriser också, men av någon anledning är skicket sådant att man utöver det ska belöna personalen för normalt servicebeteende, vilket jag tycker är principiellt galet. Det har inte det minsta med snålhet eller egoism att göra, du kan hitta på hur mycket som helst om hur jag funkar när jag fikar med vänner eller om/att jag kräver tillbaka 1,50 som min lillebror lånade förra sommaren. Du vet inget om hur snål eller generös jag är och det spelar ingen roll för det handlar inte om det.
  • Roisin Dubh
    wahlstromp skrev 2008-01-31 15:32:46 följande:
    börjar fundera lite... Drickspengar, är det att likställa med svarta pengar?? Eller är det något som det skattas för?Märkligt att det är så vedertaget om det är svarta pengar det handlar om. Och i så fall är det ju inte pensionsgrundande för den anställde och föräldrapenning mm blir ju lägre än vad det hade behövt vara. Villkoren för restaurangyrket borde ju bättras i så fall så att det blir tryggare!/pelle
    Mint skrev 2008-01-31 16:00:17 följande:
    Varför ska jag lämna dricks i restaurangen men inte på bensinmacken, i klädaffären, på biblioteket eller till sjuksköterskan? Jag blev ju så himla bra bemött sist jag var där och de tog EKG på mig...Förstår inte varför det ska ses som något extraordinärt och något att betala extra för att bli trevligt bemött, äta god mat och få normal service på restaurang. Det är ju det jag betalar 500 kronor för mat på restaurang för. Ses det inte som självklart att maten är god och jag blir uppassad och trevligt bemött på restaurangen lagar jag ju hellre maten själv för en tiondel av priset.
    Mycket bra poänger.

Jag anser att systemet med dricks är förlegat och en onödig rest från ett gammalt samhälle med "herrskap-och-betjänt"-mentalitet. Jag ser ingen yrkesstolthet i att ta emot dricks. För mig framstår det snarare som smått förnedrande. Som en liten klapp på huvudet och "nu har du varit duktig så nu får du några extra tior". Som en apa som måste göra konster för att få godis.

Jag säger som Munt: Bra service borde väl normalt ingå i alla yrken där sådan ges. Varför ska anställda i restaurantbranschen ha dricks om inte andra serviceyrken har det? Vad är skillnaden?
  • MrM

Rent generellt så tycker jag att det är bra när det finns ett mått av återkoppling i form av en prestationsbaserad lönedel. Det är ett bra sätt att få alla att ta ansvar för kvalitén på den egna arbetsinsatsen. I denna bemärkelsen är drickssystemet bra. Det som utgör ett problem är att det innehåller ett stort mått av godtycklighet i Sverige där drickskulturen inte är lika vedertagen som i andra länder. Det vill säga, det spelar ingen roll hur bra jobb du gör om du drabbas av en snåljåp. Om det var kutym att lämna minst x procent i dricks vid ett väl utfört arbete inom olika serviceyrken så skulle priserna lätt kunna justeras för att låta dricksen kompensera en sänkt grundlön. På detta sätt skulle servicenivån antagligen höjas generellt samtidigt som de som gjorde ett exceptionellt bra jobb skulle ha bättre möjligheter att belönas för det.

Prestationsbaserad lön är för övrigt önskvärt inom övriga yrken också, men då får man se på andra lösningar som ackord, budgetuppfyllnad eller intäktsbaserad lön. Oavsett vilken form man väljer så måste man vara försiktig så att man uppmuntrar rätt beteende. Ett totalt fokus på t ex sälj kan lätt sänka kvalitén och ett totalt fokus på kvalitén kan sänka omsättningen.

Mvh

Svar på tråden Betalar du dricks på restaurant här i Sverige?