Piaf skrev 2008-01-31 16:09:59 följande:
Men ge bensinmacken, klädaffären, biblioteket eller sjuksköterskan dricks då!Vad hindrar dig?Munt skrev:"att gå på dyr restaurang är väl knappast förenligt med att vara snål, eller?"Om du går på dyr restaurang men har problem att bjuda på kronor, att MINNAS tjugan som kompisen lånade är en självklarthet, att betala för fikan till "er bägge" bara för att är någonting som känns som konstigt - då kan du ju vara hur snål som helst.För mig ÄR MAN SNÅL om man måste räkna på det man bjuder på och tycker att det krävs någonting speciellt för att öppna plånboken. Jag säger inte att DU är snål, men jag ser inte vad snålhet kan ha att göra med att du betalar 500 kronor på restaurang
Det som hindrar mig är att de andra branscherna troligen inte har rutiner för att ta emot dricks. Risken är stor att en expedit på Åhléns inte _får_ ta emot dricks och jag skulle definitivt framstå som extremt konstig om jag gav dricks. Det ingår ju i hennes jobb att ge mig ett normalt bemötande och vara tjänstvillig.
Och så, såklart att i priset för vad-jag-nu-köper så ingår betalning för service och bemötande. Det gör det ju egentligen i restaurangpriser också, men av någon anledning är skicket sådant att man utöver det ska belöna personalen för normalt servicebeteende, vilket jag tycker är principiellt galet. Det har inte det minsta med snålhet eller egoism att göra, du kan hitta på hur mycket som helst om hur jag funkar när jag fikar med vänner eller om/att jag kräver tillbaka 1,50 som min lillebror lånade förra sommaren. Du vet inget om hur snål eller generös jag är och det spelar ingen roll för det handlar inte om det.