• råttan07

Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har koll på vad det kan tänkas kosta (i stora svängar) att renovera upp en källare.
    Vi ska få förslag från hantverkare, men jag är jättenyfiken på vart man kan tänkas hamna(och vad som är rimligt).
    Det är två rum på ca 50m2.

Det som ska göras är:
    sätta nya 6 mm gips skivor i tak och på väggen
    sätta nya lister
    spackla
    måla väggar och tak
    lägga in en heltäckningsmatta alt. slipa upp befintligt trägolv (detta skulle kosta ungefär lika mycket)
    dra el (ej elektriker) för 3 st element

Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?
  • Kålrot

Ingen aning, men med hantverkare blir det nog dyrt.
    Vore jag er skulle jag inte ha heltäckningsmatta utan ha trägolvet kvar. Ligger trägolvet på fuktskyddsmatta redan?

Vi håller på och gör i ordning ett rum i källaren just nu, men vi gör det själva.

• Tjej 83

vi gjorde om gillestugan i källaren när vi flytta in.
    gjorde allt själva.
    sambon o en kompis satte upp gipsskrivor kostar la 95 st?
    på en långsida o en kortsida,
    andra långsidan var det panel samt taket som vitlaserades.
    gipsvägarna tapetserades av sambon o samma kompis, dyra tapeter men de blev kanonbra. (svarta med mörkgrått mönster i)
    hade ett element som redan satt där, sambon lacka bara om det på jobbet.
    iställt för lister satte vi upp ett tjockt rep som finns på båtar, sååå snyggt. alla tycker det
    sen tog vi också bort heltäckningmattan fy va äckligt o dammigt!
    slipa upp golvet med hjälp av en kunnig för ca 2000 kr.

så vad kan de kostat ihop? inte så värst myscket. ok golvet var dyrt då.

• råttan07

tack för tips! funderade på att ha trägolv, men tänkte att det skulle bli lite varmare på golvet med matta (men det kanske bara var önsketänk). Har ingen aning om golvet ligger på fuktskyddsmatta.. om de fanns på 50-talet (när huset är byggt) kan det finnas men jag betvivlar det.
    Vad är det ni gör i er renovering av rum i källaren och hur mycket (om man får fråga ;) kostar matrialet i runda svängar för det?

• råttan07

skrev tidigare inlägg till kålrot.

tjej 83
    det låter super, inte såå dyrt då kanske det finns hopp för vår källare med.. rep istället för lister låtser jätte coolt!
    Åh nu kliar det i fingrarna ännu mer, vill fixa ;))

• Tjej 83
    råttan07 skrev 2008-01-30 21:58:11 följande:
    skrev tidigare inlägg till kålrot.tjej 83det låter super, inte såå dyrt då kanske det finns hopp för vår källare med.. rep istället för lister låtser jätte coolt!Åh nu kliar det i fingrarna ännu mer, vill fixa ;))
    vi har trägolv o huset är byggt 58 så visst är de lal ite kallt, men va på silvan en dag o kolald epå mattor o de hade ju enorma mattor billigt. så den är la 2-3 gånger större än en vanlig man har vid soffan.. så de är varmt o skönt o gå på, sen är de ju möbler ut med sidorna så inte såmycket golv o gå på..

ska se om ja har en bild på repet..
  • Tate

Men vad är det för golv under trägolvet? Vilar det direkt mot betongen? Och likaså med väggar - man ska vara försiktig med organiska material i källare.

• Mask

Sätt inte upp gipsskivor på väggarna - det kommer att bildas fukt och så småningom kommer ni att få fuktskador och mögelpåväxt. Om huset är från 50-talet gissar jag att det är en källare med betong väggar och betonggolv. Detta material suger alltid åt sig fukt och skall ALDRIG slutas in i plas, trä eller annat material som kan fuktskadas.

Jag skulle rekomendera att putsa väggarna om det är fula samt lägga in klinkersgolv UTAN någon fuktspärr.

Riv bort trägolvet - kan garantera att ni kommer att få en otrevlig överraskning när ni drar upp det (fukt - mögel).

En sådan renovering kostar inte så mycket beoende på vad ni väljer för klinkersgolv material kanske max 15 000 (ca 200kr/kvm för golv + fix, fog, puts och färg) sen tillkommer arbetskostanden som kan variera men räkna med min 300:- i timmen för en hantverkare (men det är ganska lätt att göra själv)

• Tjej 83

www.familjeliv.se/hem/tjej_83/gallery/phpizyhhh.jpg

inte så bra bild kanske men de är iaf vid fönstret. (satte list runt om så inte tapetkanterna skulle synas hehe men fint blev det)

de är ett tjockr rep men ser itne så ut, o i fönstret är de ett tunt rep..
    så de tjocka går runt hela taklisten, finare i verkligheten men jaja..

• Tjej 83

om det redan fanns jättefint trögolv under heltäckningmattan? kan de ändå bli fukt?
    om de satt trävägg med tapter på, ska man inte sätta gipsskivor på dem då? ska man riva bort allt istället?

Mask skrev 2008-01-30 22:06:32 följande:
    Sätt inte upp gipsskivor på väggarna - det kommer att bildas fukt och så småningom kommer ni att få fuktskador och mögelpåväxt. Om huset är från 50-talet gissar jag att det är en källare med betong väggar och betonggolv. Detta material suger alltid åt sig fukt och skall ALDRIG slutas in i plas, trä eller annat material som kan fuktskadas.Jag skulle rekomendera att putsa väggarna om det är fula samt lägga in klinkersgolv UTAN någon fuktspärr. Riv bort trägolvet - kan garantera att ni kommer att få en otrevlig överraskning när ni drar upp det (fukt - mögel).En sådan renovering kostar inte så mycket beoende på vad ni väljer för klinkersgolv material kanske max 15 000 (ca 200kr/kvm för golv + fix, fog, puts och färg) sen tillkommer arbetskostanden som kan variera men räkna med min 300:- i timmen för en hantverkare (men det är ganska lätt att göra själv)
  • Tate

Tjej 83 - japp helst, tyvärr. Vi hade trägolv i vår gillestuga när vi flyttade in. Det såg fint ut - men när man mätte fukten i det så var det inte så bra. Det översta såg ju bra ut, men undertill var det värre. Nu har vi klinkers (med värmegolv vilket inte heller är så lämpligt egentligen eftersom det blir viss fuktvandring upp i väggarna). Väggarna är vitputsade vilket jag tycker är både enkelt och fräscht, samtidigt som det är tryggt ur fukthänseende

Svar på tråden Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?