• råttan07

Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?

Hej!

Tänkte kolla om det är någon som har koll på vad det kan tänkas kosta (i stora svängar) att renovera upp en källare.
    Vi ska få förslag från hantverkare, men jag är jättenyfiken på vart man kan tänkas hamna(och vad som är rimligt).
    Det är två rum på ca 50m2.

Det som ska göras är:
    sätta nya 6 mm gips skivor i tak och på väggen
    sätta nya lister
    spackla
    måla väggar och tak
    lägga in en heltäckningsmatta alt. slipa upp befintligt trägolv (detta skulle kosta ungefär lika mycket)
    dra el (ej elektriker) för 3 st element

Någon som har någon aning?

• Svar på tråden Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?
  • Mask

Tjej 83
    Jepp, det kan bli fukt. Ta upp och kolla lite i en hörna nere vid golvet så ser du hur väggar och golv ser ut (och luktar). Om det är nygjort och huset väldränerat kan det naturligtvis hålla i X antal år utan problem. Men det är en riskkonstruktion.

Jag tycker klinker och puts är ett bättre alternativ, man kan alltid lägga lösa mattor ovanpå för att få det mysigt. Och man kan tapetsera på putsade väggar, bara det inte är plasttapet.

Lycka till!

• Kålrot

Man ska inte ha trä direkt mot betongen, eftersom markfukten kryper upp och träet suger åt sig fukten.

Vi ska göra ett rum till sonen i källaren. Så vi målar väven på väggen, sätter upp halvpanel (pga att väven är skadad i nederkant + i ena hörnet efter gammal fuktskada), vi har spacklat, slipat och målat taket, putsat en vägg där putsen ramlat ner och så ska vi byta fönster för jag slog sönder ett...

Och så är det golvet som ska få en fuktskyddsmatta, typ platon, och på det reglar vi för ett trägolv. Betonggolvet är så ojämt så vi måste regla det, annars hade vi inte gjort det.
    Sedan ska min man bygga garderober och efter det börjar det roliga!

• Tjej 83

hmm jaha. men vi får väl se när vi märker av något hehe.
    hade en vattenskada/läcka på toan som rann ner i källaren i tvättstugan o pannrummet o en gubbe va här o mätte fukten överallt om de hade runnit inne i golv/tak men då fanns de ingen fukt i gilelstugan o då va rummet redan klart.
    så då kan de inte va något än eller?
    jaja vi märker la de
    tack ändå

• Mask

Man skall helst inte lägga en platon eller annan plast matta inne i en källare - det kommer att samlas fukt under denna som kommer att lukta nam, nam om några år. Är golvet ojämnt så skulle jag hellre flytspackla det (dyrt) eller gämna till det när man lägger klinkers.

(Ja, jag vet att jag är tjatig - men jag har sett så många källare med uppreglade väggar och golv, el tom trägolv och plastmattor på golven, som nästan har krupigt iväg av sig själv pga all mögel )

Kålrot skrev 2008-01-30 22:16:03 följande:
    Man ska inte ha trä direkt mot betongen, eftersom markfukten kryper upp och träet suger åt sig fukten. Vi ska göra ett rum till sonen i källaren. Så vi målar väven på väggen, sätter upp halvpanel (pga att väven är skadad i nederkant + i ena hörnet efter gammal fuktskada), vi har spacklat, slipat och målat taket, putsat en vägg där putsen ramlat ner och så ska vi byta fönster för jag slog sönder ett...Och så är det golvet som ska få en fuktskyddsmatta, typ platon, och på det reglar vi för ett trägolv. Betonggolvet är så ojämt så vi måste regla det, annars hade vi inte gjort det.Sedan ska min man bygga garderober och efter det börjar det roliga!
  • Tjej 83
    Mask skrev 2008-01-30 22:22:18 följande:
    Man skall helst inte lägga en platon eller annan plast matta inne i en källare - det kommer att samlas fukt under denna som kommer att lukta nam, nam om några år. Är golvet ojämnt så skulle jag hellre flytspackla det (dyrt) eller gämna till det när man lägger klinkers.(Ja, jag vet att jag är tjatig - men jag har sett så många källare med uppreglade väggar och golv, el tom trägolv och plastmattor på golven, som nästan har krupigt iväg av sig själv pga all mögel )
    mer frågor skyll dig själv hehe
    men vi hade som ja sa innan vattenläcka o de rann ner i tvättstugan som ahde sån plastmatta på golv o väggar, en skitful grön jaja iaf,
    byggarna rev bort denna på väggen för ena väggen blev fuktskadad men golvet klarade sig.
    men vi la på en ny finare matta på golvet o sen ny på väggen.
    de sa inget oma tt de kan bli mögel osv där. har en ventil så luft kommer ju in o ut.
    något fel?
  • Kålrot

Mask skrev 2008-01-30 22:22:18 följande:

Man skall helst inte lägga en platon eller annan plast matta inne i en källare - det kommer att samlas fukt under denna som kommer att lukta nam, nam om några år. Är golvet ojämnt så skulle jag hellre flytspackla det (dyrt) eller gämna till det när man lägger klinkers.(Ja, jag vet att jag är tjatig - men jag har sett så många källare med uppreglade väggar och golv, el tom trägolv och plastmattor på golven, som nästan har krupigt iväg av sig själv pga all mögel )
    Jo jag vet att det alltid är en risk. Men vi ska ha trägolv och då gör vi vad vi kan för att förhindra att det blir dålig lukt. Fukt finns det ju alltid i en källare, så vi har i alla fall inget organiskt marteriar mot betongen.
    Väggarna är inte reglade, utan väven sitter på putsen.
    Klinkers kommer det att bli i tvättstugan så småning om.

råttan 07- jag glömde skriva vad det kostar, mattan kostar 1900 kr, 3 st. 3-glasfönster 3000 kr., färg, golv, och annat smått mellan 1000-2000 kr.

• råttan07

Tjej83, skit coolt med rep runt om!!

Kålrot, måste kolla så vi får en fuktskyddsmatta här med!

Mask, på väggen är det tapetserade masonitskivor (hm) och bakom dem isolering. På golvet är det plastmattor på masonitskivor och sen ev. trägolv.. som jag inte vet om de ligger direkt mot betongen.. men jag är rädd för det.
    Jag trodde gips "andades" och det därför var att rekomendera i källare?
    Vi har nyligen dränerat källaren, men huset är byggt 1950..

• Mask

Tja, det är en riskkonstruktion och förr eller senare kommer det att bli problem. Men om huset är väldränerat och källaren uppvärmd och välventilerat kan det hålla i många år utan problem. Så visst, man kan göra hur man vill, men i vårt hus från 30-talet kommer det inte en enda träbit eller annat organiskt material mot betongen i källaren .

Tjej 83 skrev 2008-01-30 22:28:04 följande:

mer frågor skyll dig själv hehemen vi hade som ja sa innan vattenläcka o de rann ner i tvättstugan som ahde sån plastmatta på golv o väggar, en skitful grön jaja iaf,byggarna rev bort denna på väggen för ena väggen blev fuktskadad men golvet klarade sig.men vi la på en ny finare matta på golvet o sen ny på väggen.de sa inget oma tt de kan bli mögel osv där. har en ventil så luft kommer ju in o ut.något fel?
  • Kålrot

Det sitter papper på gipset, som drar åt sig fukten.

• råttan07

kålrot, tack för priserna! det låter inte såå farligt.. men då gjorde ni all renovering själv?

ursh nu blir man ju rädd att hela källaren ska vara överröst med mögel redan..hm

• Mask
    Kålrot skrev 2008-01-30 22:34:51 följande:
    Det sitter papper på gipset, som drar åt sig fukten.
    + att det stänger in betongen så att den inte kan torka upp.
  • Mask
    råttan07 skrev 2008-01-30 22:36:33 följande:
    kålrot, tack för priserna! det låter inte såå farligt.. men då gjorde ni all renovering själv? ursh nu blir man ju rädd att hela källaren ska vara överröst med mögel redan..hm
    Det behöver inte vara så, men det är en risk som man skall vara medveten om och att det kanske inte håller så länge utan ni kommer att få göra om det om några år....
  • råttan07

Mask, bra att veta! ska ta mig en funderare.. hur vi ska göra..
    hade en hantverkare här som sa gips.. därav startade jag tråden.. eller jag var nyfiken på vart vi skulle landa ekonomiskt..men om det blir så att vi måste göra om det igen så blir det ju ännu dyrare ;)

• Kålrot

www.viivilla.se/1444.aspx
    www.viivilla.se/260.aspx

Här står det lite om att inreda källaren. Det är intressant, och det kan vara bra att vara medvetan om riskerna som finns. Då kan man vara med och påverka hantverkarna och göra ett aktivt val.

Vi håller på med rummer nu, det är inte klart än, men vi gör allt själva.
    Lycka till!

• råttan07

Kålrot, super tack!! ska läsa där så man kan vara med och påverka.

• Boyboy

Fast bara för att det är en riskkonstruktion etc. så behöver det ju inte betyda att alla hus som är byggda på det sättet kommer att få fuktskador - det beror ju t.ex. på hur väldränerat det är, vilken konstruktion trägolvet har etc. Om man inte har några problem med mögel/mögellukt och inte hittar nån fukt osv. så tycker jag inte man behöver riva ut fungerande innerväggar och -golv. Sen är det ju en annan sak att man om man ska inreda en källare från grunden idag inte bör göra på samma sätt som man gjorde för 20-30 år sedan...
    (min mamma har t.ex en källare som inreddes med trägolv och träväggar för 30 år sedan. När hon förra året skulle lägga om golvet öppnade hantverkaren upp det för att se att allt var ok, och det var inga fuktproblem alls - snustorrt virke, inga spår av mögel etc)

Svar på tråden Nån som vet en ca kostnad för renovering av källare?