Starta eget företag
Finns Nyföretagarcentrum där du bor?? De brukar vara bra bollplank till personer som vill starta företag. De har också samarbete med revisorer så du kan få lite gratiskonsultation av en revisor...
Almi kan också vara bra att diskutera med. De kan även hjälpa till med finansiering.
Jag är själv egenföretagare - revisor. Dock har jag inte startat byrån själv utan köpt den. För mig var det mest en slump att jag köpte. De gamla ägarna sålde och vi var två som tog över.
Utifrån min yrkesroll - några tips:
Marknadsanalys: finns behov av din produkt/tjänst?
Gör ekonomiska budgetar - Kan du leva av detta? Hur mycket intäkter måste du ha för att kunna ta ut den lön du behöver och för att täcka andra kostnader? Är intäkten realistisk?
Det tar ju oftast ett tag innan intäkterna börjar flyta in - Vad ska du leva av under denna period? Behövs rörelsekapital från banken?
Vilka investeringar ska du göra? Finansiering av dessa?
Vilken bolagsform är lämplig?? Aktiebolag - kräver insats på 100 tkr och bolaget måste ha en revisor. Annars kan ni ha handelsbolag om ni är två personer.
Kompanjonsskap - fundera igenom det riktigt ordentligt. Måla upp tänkbara scenarier om vad som kan hända och fundera på lösningar. Kompanjonsavtal är viktigt.
Såvitt jag vet så kan man bara få starta-eget-bidrag om man är arbetslös.