• Anonym (Hayes)

Starta eget företag

Hej!
    Skriver anonymt, eftersom inget är planerat elelr så.. har bara lite funderingar kring att starta eget företag..
    Jag är så sugen på att få starta ett eget företag, ska till arbetsförmedlingen på måndag och ska prata med honom lite om det finns nån kurs för detta..

Är det någon som har startat eget företag här.. kan ni berätta allt om hur ni gick till väga..
    - hur kom du på att starta eget?
    - fick du hjälp från arbets?
    - hur gick det ekonomiskt?
    - hade du nån utbildning för just detta?
    - går företaget ännu runt eller fick du stänga stället?

ALL erfarenhet vill jag höra..

• Svar på tråden Starta eget företag
  • Maskot

Jag gick en starta-eget kurs genom af för 12 år sedan.
    Det var intagningsprov till kursen i olika steg. Proven gick ut på att prata för sin idé och pressentera affärsidén för de som höll kursen. De som hade sin affäridé mest klar och genomtänkt blev kvar i gallringarna.
    Kursen var väldigt bra och givande och jag lärde mig väldigt mycket viktigt som jag har haft otroligt bra nytta av.

Det ligger enormt mycket arbete bakom, mycket investering i tid framförallt men mitt företag har vuxit och haft en otrolig utveckling. Vi är idag 4 st som arbetar i företaget. Har man en dröm och en önskan tycker jag absolut att man ska prova. Bara man är beredd att investera sin tid och göra endel avkall på annat. Jag startade mitt företag när sonen var liten, och på det sättet har min man fått tagit mycket ansvar rent tidsmässigt i saker som jag ibland tyvärr har missat. Men vi har hjälpts åt och tagit olika delar för att få ihop livet så att både familjen och företaget ska må bra. Viktigt att ha familjens stöd , support och engagemang- det betyder ALLT.

• presens konjunktiv
    Anonym (Hayes) skrev 2008-01-31 12:08:42 följande:
    - hur kom du på att starta eget?
    Det finns nästan inga jobb i branschen, utan man måste i princip vara egen.
    - fick du hjälp från arbets?
    Jag fick hjälp både från arbetsförmedlingen, Skatteverket och nyföretagarcentrum.
    - hur gick det ekonomiskt?
    Lite småsegt i början, men efter ett år kunde jag försörja mig på det.
    - hade du nån utbildning för just detta?
    Ja, jag har utbildning för det jag gör, de tjänster jag säljer, men ingen ekonomisk utbildning.
    - går företaget ännu runt eller fick du stänga stället?
    Jadå, det går runt. Inte bättre än andra året i pengar, men jag har kunnat gå ner lite i arbetstid.

Jag älskar att vara egenföretagare, framför allt sen jag tog beslutet att leja bort pappersarbetet. Jag gillar att bestämma mina egna arbetstider, och jag gillar att jobba hemma. Mest av allt älskar jag det jag jobbar med.

Nackdelarna är att det är jobbigt med allt pappersarbete, och oron för pappersarbetet. Att jag inte kan vara sjuk. Att jag inte har någon betald semester.
    Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Anonym (Hayes)

Tack för alla era svar..

Jag är fullt medveten om att detta är väldigt jobbigt att starta eget, tuff tid samt mycket arbete.. Kan gissa att det är mycket svett och många tårar innan man kommer igång på riktigt. Och att det tar mkt tid.

Vill ni bertätta vad ni har för företag?

Jag har själv ingen företagsutbilning, är eg undersköterska..haha MEN jag vill så gärna starta eget och jobba för mig själv så att säga. Tycker oxå om att arbeta från hemmet, bestämma lite själv hur och när man vill jobba (inte nu hur som helst) Men det måste ju vara som så friare att ha efetr när man väl kommer på fötter.

Min affärsidé tror jag skulle kunna funka här i vårat lilla samhälle. men det är ju inget man vet säkert förränm an har testat.

Har ni nångång kännt att - nu ger jag upp!!! ?

Fick ni något startkapital från af eller någon annans stans.. är inte alls insatt i detta, men jag vill så gärna gå en kurs för detta. Så man har en liten hum om vad man ger sig in i.

• Anonym (Hayes)

En fråga till..

Vaddå kan man aldrig ha semester? Om nu företaget går jätte bra efeter kanske nåt år.. kan man inte ha betald semester då..

Tanken med denna dröm är att jag och min svägerska ska öppna tillsammans så det blir som bara hon o jag som jobbar... Sen vet man ju aldrig om det utvecklas o blir större o går superbra då kanske man kan anställa mer, men just nu så är det tänkta att bara vara vi.

• presens konjunktiv

Jag fick inget startkapital, förutom att jag fick behålla halva a-kassan i sex månader eftersom jag var arbetslös när jag startade.

Jag säljer tjänster. Jobbar jag ingenting så drar företaget inte in någonting. Självklart kan jag spara pengar under året så jag har råd att ta ledigt, men jag har ingen betald semester.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
  • Anonym (revisorn)

Finns Nyföretagarcentrum där du bor?? De brukar vara bra bollplank till personer som vill starta företag. De har också samarbete med revisorer så du kan få lite gratiskonsultation av en revisor...
    Almi kan också vara bra att diskutera med. De kan även hjälpa till med finansiering.

Jag är själv egenföretagare - revisor. Dock har jag inte startat byrån själv utan köpt den. För mig var det mest en slump att jag köpte. De gamla ägarna sålde och vi var två som tog över.

Utifrån min yrkesroll - några tips:
    Marknadsanalys: finns behov av din produkt/tjänst?
    Gör ekonomiska budgetar - Kan du leva av detta? Hur mycket intäkter måste du ha för att kunna ta ut den lön du behöver och för att täcka andra kostnader? Är intäkten realistisk?
    Det tar ju oftast ett tag innan intäkterna börjar flyta in - Vad ska du leva av under denna period? Behövs rörelsekapital från banken?
    Vilka investeringar ska du göra? Finansiering av dessa?
    Vilken bolagsform är lämplig?? Aktiebolag - kräver insats på 100 tkr och bolaget måste ha en revisor. Annars kan ni ha handelsbolag om ni är två personer.
    Kompanjonsskap - fundera igenom det riktigt ordentligt. Måla upp tänkbara scenarier om vad som kan hända och fundera på lösningar. Kompanjonsavtal är viktigt.

Såvitt jag vet så kan man bara få starta-eget-bidrag om man är arbetslös.

• nublu

Lägger till några tips:

www.almi.se kan finansiera företag. De har också jättebra mallar för budgetar och affärsplan mm. Fuska inte med de sakerna, de är jätteviktiga!

Försök avlasta företagets ekonomi i början genom att ha en alternativ inkomst tex ett halvtidsjobb.

Skaffa en duktig revisor som hjälper till med bokslut och deklaration.

Tänk igenom om du har support hemifrån - tycker din familj att det är en bra idé med företaget och inser de hur mycket tid det kommer att ta?

• Anonym (Hayes)

Tack för alla tips...

Finns det fler så skriv

Och jag är arbetslös.. För att kunna jobba så verkar enda utvägen att starta eget. Ont om jobb, men man ska ju inte starta bara för startandes skull, utan man måste ju vilja oxå..

• Maskot

När jag startade satsade familjen alla besparingar vi hade för att kunna dra igång, slapp därmed låna.
    Att jag skulle vara friare som egen företagare har jag inte upplevt. Så uppstyrd som man många gånger är som företagare eftersom man behöver tacka ja och vara tillgänglig för olika arbeten under alla möjliga tider - särskillt ibörjan.

Jag hade också andra extraarbeten i början för att få igång företagets ekonomi, det medförde väldigt långa arbetsdagar (från tidig morgon till väldigt sen kväll). Självklart är det värt allt- det finns många fördelar med att vara företagare. Man får arbeta med något man brinner för, man utvecklar sig själv och lär sig otroligt mycket! Men man jobbar väldigt mycket mer än andra, tjänar sämre om man räknar timtid och har väldigt svårt att vara ledig. Skulle ändå aldrig byta!

• Citronella

-Jag blev kroniskt sjuk och kunde inte fortsätta i den branschen jag jobbade i, jag hade varken utbildning eller erfarenhet av något annat så det var svårt att få en anställning på vanligt vis särskilt eftersom jag är begränsad i vad jag kan göra. 

-Nej

-Det var svårt att få det att gå runt i början, jag tog uppdrag för småsummor bara för att få in pengar. Jag minns att jag tänkte att om jag tog ett uppdrag för hälften så mycket och var bara kanske jag skulle bli rekommenderad och få full lön på nästa uppdrag, så är det inte. Tvärtom de vill oftast betala ännu mindre och kräver mer.

-Nej, jag har ingen utbildning

-Jag började gå runt efter ca ett år nu går jag plus. (Med plus menar jag att jag tar ut en konkurrenskraftig lön samtidigt som jag kan spara pengar i företaget varje månad) 

• Anonym (Fri)

Jag blev arbetslös, för mig gav inte kurserna mycket.

Tog innan o ragga jobb, gjorde marknadsundersökning, lyckas få några månaders jobb, checka vad alla andra debitera, hur dom utförde allt, genom att bara besöka dom på plats, snacka med dom.
    Har sedan satt mig i styrelser, där HSB nu hatar mig som ordförande, arbeten som går ut via dom går via konsulter, upphandling, plus påslag på fakturor, som ordförande kan jag lämna lägre pris, dels för jag gör allt själv. HSB anser jag är omoralisk i mitt handlande, men inget man ska bry sig om, jag kan räkna, ser att påslag från HSB brukar handla om ca 25% på totalkostnaden, vilket är ganska horribelt med tanke på 1 milj blir 1,25 milj , jag lämnar lite lägre och vinsten blir mycket bra.

På så sätt kan jag aldrig mer vara anställd, mellan uppdrag kan man lägga in ledigt, ta en vecka här o var, samt vanlig full semester.

Allt handlar om kontakter, fixar man dessa kommer uppdragen av sig själv, placera sedan dig på rätt ställen, där du kan nå ut, komma åt uppgifter, som ordförande får jag alla priser av alla andra som räknat, man lär sig snabbt vart alla lägger sig i pris, inte nog med det man attesterar varje faktura tillsamman med vice vd, man har exakt koll, vilket gör att man kan räkna mycket exakt och få en mycket bra insikt i allt.

Fixa kunder först, placera dig rätt, på så sätt fungerar det överallt, ända från landstinget till regeringen, man tar sig fram via kontakter o placering.

• MrSic80

Hej 

Jag arbetar på ett LSS boende och har haft ett projekt med en brukare som handlat om att starta eget bolag. Vi har både ide och färdiga tankar planer kring verksamhet som kan vara lönsamt att starta. Vi undrar om någon skulle vara intresserad av vår ide och projektet för att eventuellt starta eget. Vi kan tänka oss att dela våra tankar och det vi fått fram i projektet om rätt person skulle visa intresse. Skriv gärna till mig så tar vi det därifrån sedan om vi anser att du/ni är rätt person för det. 

Vänliga hälsningar 

Svar på tråden Starta eget företag