• Maskot

Starta eget företag

Jag gick en starta-eget kurs genom af för 12 år sedan.
    Det var intagningsprov till kursen i olika steg. Proven gick ut på att prata för sin idé och pressentera affärsidén för de som höll kursen. De som hade sin affäridé mest klar och genomtänkt blev kvar i gallringarna.
    Kursen var väldigt bra och givande och jag lärde mig väldigt mycket viktigt som jag har haft otroligt bra nytta av.

Det ligger enormt mycket arbete bakom, mycket investering i tid framförallt men mitt företag har vuxit och haft en otrolig utveckling. Vi är idag 4 st som arbetar i företaget. Har man en dröm och en önskan tycker jag absolut att man ska prova. Bara man är beredd att investera sin tid och göra endel avkall på annat. Jag startade mitt företag när sonen var liten, och på det sättet har min man fått tagit mycket ansvar rent tidsmässigt i saker som jag ibland tyvärr har missat. Men vi har hjälpts åt och tagit olika delar för att få ihop livet så att både familjen och företaget ska må bra. Viktigt att ha familjens stöd , support och engagemang- det betyder ALLT.

• Maskot

När jag startade satsade familjen alla besparingar vi hade för att kunna dra igång, slapp därmed låna.
    Att jag skulle vara friare som egen företagare har jag inte upplevt. Så uppstyrd som man många gånger är som företagare eftersom man behöver tacka ja och vara tillgänglig för olika arbeten under alla möjliga tider - särskillt ibörjan.

Jag hade också andra extraarbeten i början för att få igång företagets ekonomi, det medförde väldigt långa arbetsdagar (från tidig morgon till väldigt sen kväll). Självklart är det värt allt- det finns många fördelar med att vara företagare. Man får arbeta med något man brinner för, man utvecklar sig själv och lär sig otroligt mycket! Men man jobbar väldigt mycket mer än andra, tjänar sämre om man räknar timtid och har väldigt svårt att vara ledig. Skulle ändå aldrig byta!

Svar på tråden Starta eget företag