Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Enomia

Färger: Pojk- eller flickfärg?

Jag frågade min fyra-åring om olika färger, vilka som var pojk- respektive flickfärger. Så här svarade hon:
    Rosa-flicka
    Blå-pojke
    Svart-flicka
    Vit-pojke
    Grön-pojke
    Gul-flicka
    Lila-flicka

Sedan frågade jag lite senare, med samma resultat. Mig veteligen, har hon haft alla färger tillgängliga, alltså hon har inte bara typiska flickfärger omkring sig, så hur har hon kommit fram till dessa svar? Skulle vara intressant att höra hur era barn ser på färger och kön.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-02-05 04:08
    Min lilla tjej förklarade nyligen varför svart var flicka och pojke var vit. "För mamma har svart hår och pappa har vit(blond)hårfärg. Mer invecklat än så var det inte!

• Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?
  • ingensignatur

intressant med svart o vitt där, jag har alltid (vad jag vet) sett dem som neutrala, oxå de enda neutrala.. måste fråga min tjej när hon blivit frisk =)

• Danielsmamma
    Min pojk på 4år ser lite så här på färger

lila,rosa flcikfärger

blå,svart pojkfärger

men ska fråga han sen va han tycker om dom andra färgerna, intressant att få veta hur barn ser på det.
    Daniel 040108
  • Rose83

Min dotter som fyller 4 år i April tycker såhär:

Gul - Båda
    Blå - Pojke
    Grön - Båda
    Röd - Båda
    Lila - Flicka
    Rosa - Flicka
    Brun - Pojke
    Vit - Båda
    Svart - Båda

• zandrha

Jag skulle aldrig få för mig att fråga ett barn vad som är pojk- respektive flickfärg, alla färger är till för alla, o det kommer mina barn lära sig! = )

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥ Lilly 070922 ♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Rose83
    zandrha skrev 2008-01-31 15:08:33 följande:
    Jag skulle aldrig få för mig att fråga ett barn vad som är pojk- respektive flickfärg, alla färger är till för alla, o det kommer mina barn lära sig! = )
    Jo jag håller med dig 100% men det var kul att höra vad ens barn tycker.
    Men självklart,skulle min son t.ex vilja ha en rosa tröja så skulle ju han få det ;)

Har en son som är född -02,en dotter som är född -04 och en till dotter som är född -07
  • Enomia

Som jag skrev, har hon haft alla färger tillgängliga, och jag har aldrig själv påverkat hennes val. Men om det inte kommer från mig, så kommer det ju någon annanstans ifrån. Andra barn, dagis, TV - inte så lätt att påverka där.

Dessutom tillskriver hon gaffeln som flicka och kniven som pojke(detta har jag inte frågat, utan det är något hon kommit på själv)! Hon vill gärna könsbestämma det mesta, korta pinnar är flickor och långa är pojkar. Nu har hon börjat sätta kön på siffror också:)

• Danielsmamma
    zandrha skrev 2008-01-31 15:08:33 följande:
    Bara för man frågar ett barn vad tycker så är det inte fel. Man har rätt att fråga sitt abrn olika saker hur hade du tänkt att man annars hade fått reda på vad dom gillar  och inte gillar eller hur dom tänker??

Sen så har ja tyckt ialla år att flick e rosa blått  e pojk bara senaste året folk ska ändrapå det.
    Daniel 040108
  • CeeJay

Min dotter som fyller 4 år vet faktiskt inte om att det en "finns" pojk-respektive flick-färger. Den enda färgen HON har åsikter om är ROSA = till för prinsessor/prinsar, kungar/drottningar och ponnysar

• Bluna

Tror nog barnen blir som oss vuxna mycket påverkade av tv, reklam och kläder när det gäller färger och annat. Vuxna kan ju kalla klockan för "hon" tex..

• gbgumman

Vet bara att min son säger att blå är hans älsklingsfärg. Ja ja det är nog mitt fel men det känns helt ok. Jag lever ut mina feministiska tankar på annat sätt än när jag väljer kläder till mina barn. Sedan är han nog jätte färgblind för han verkar inte kunna se skillnid på rött och grönt. Rosa skulle han nog säga är en mamma-färg.

Svar på tråden Färger: Pojk- eller flickfärg?